Intézmény az európai gondolkodás elsajátításáért

Hanczár János
2001. 01. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér gimnázium és szakközépiskola 11 évvel ezelőtt kezdte működését öt osztállyal és 140 tanulóval. Jelenleg 16 nyolcosztályos gimnáziumi osztályuk van hatszáz diákkal, emellett 4 négyosztályos gimáziumi és egy közgazdasági szakközépiskolás osztály utolsó évfolyama jár az intézménybe. Koós Ferenc igazgató és kollégái beszéltek lapunknak a vidék tehetséges diákjait összegyűjtő középiskola életéről.Gimnáziumunk filozófiája szerint olyan nemzeti szellemű, európai gondolkodású embereket kívánunk nevelni, akik a diploma birtokában idegen nyelveken is tudnak tárgyalni. Egy országot nem a szemetelő turisták, hanem a konferenciákon részt vevő tudósok, szakértők fémjeleznek – vallja az intézmény vezetője.A 13 éves gyerekek már beszélik a tanult nyelvet, emellett heti két óra latinoktatásban is részt vesznek. A nyelveket a 12 külföldi partneriskolában, anyanyelvi környezetben gyakorolják, angol, német vagy francia területen. Német kapcsolataik a legerősebbek, mert a külkapcsolatok vezető tanára, Terbe Brigitta Rostockból származik. Ő vezeti az intézmény német tanárainak továbbképzését is. Az utazásokra a pénzt – állami iskola lévén – a szülők fedezik, saját alapítványuk csak a tanárok utazását fizeti.Koós Ferenc elmondta, hogy a Batthyányba háromszoros a túljelentkezés. Ráckeve, Halásztelek, Szigethalom, Szigetcsép, Dunaharaszti és Csepel adja tanulóik túlnyomó részét. A gimnázium szolgáltatásaival a Budapest-központúságot próbálja ellensúlyozni. A heti tízórás nyelvoktatással egyedüliek az országban, s bár ezt most a kerettantervek bevezetése csökkentheti, máris keresik az optimális megoldást. A gyerekek a latinon kívül két nyelvet tanulnak a nyolc év alatt. Diákjaik közül sokan megszerzik a középfokú nyelvvizsgát. Ők a Certificat, a British Council, a Francia Intézet, illetve a Goethe Intézet követelményeit teljesítik. Szabó Eszter, a iskola egyik német tanára elmondta, hogy diákjaik az érettségihez kötelező különbözeti vizsgát játszva leteszik. A nyolcosztályos gimnáziumba járó tanulóik három év óta 85 százalékban tanulnak tovább, a nyelvszakokat sokan választják.– A 12 és 16 év közötti gyerekek „kultúrdiplomáciai tevékenységet” végeznek külföldön, családoknál – közölte Szabó Eszter tanárnő. Ezt szerinte viselkedésükkel érik el, de természetesen sokat jelent a nyelvtudás. A német és francia partnerek visszajelzései pozitívak a diákok nyelvhasználatát illetően is.Magyarország is csatlakozott az Európai Bizottság Socrates oktatási együttműködési programjához. Ennek több alprogramja közül a szigetszentmiklósi intézmény a Comenius 1 iskolai együttműködési projektbe és a Lingua D nyelvpedagógiai programba kapcsolódott be. A Comenius 1 nem tévesztendő össze az oktatási tárca minőségfejlesztési programjával. Célja a közoktatás európai kapcsolatrendszerének fejlesztése az intézmények közötti együttműködési projektek támogatásán keresztül. Három európai iskola dolgoz fel egy közös témát, amelynek konzultációinál a tanárok találkoznak. A szigetszentmiklósi iskola egy hároméves történelmi programot választott, amelynek Németországban Stuttgart a központja, harmadik partnerük pedig egy francia oktatási intézmény. Az 1999. évben egyik témájuk a nagy francia forradalom, a másik 1848–49 Európában volt. A 2000. évben Európa a két világháború között és Európa a II. világháború után a rendszerváltozásig címmel kiírt programjaikon dolgoztak. Idén az 1990-től napjainkig tartó időszak kutatását végzik el.A másik Comenius 1. projekt, amelyben dolgoznak, angol nyelvű, Thesszaloniki központtal. Címe: Környékem idegenvezetője vagyok. Ebben olasz, spanyol, portugál, finn, litván intézmények mellett vesz részt a magyar intézmény. Szintén tanárok találkoznak, de egyik alprogram sem tiltja a diákcserét. Ezért az iskola tanulói az említett első Comeniusnál francia és német diákokhoz utaznak, ez egyszerre 25-30 fő cseréjét jelenti. A thesszaloniki programban eddig Litvániával cseréltek diákokat.A Socrates Lingva D alprogramja a német nyelv intenzív, kommunikatív oktatása, átélt országismerettel. Ennek európai központja a Batthyány Kázmér gimnázium. Bedolgozik még a Soproni Evangélikus Líceum és az athéni német gimnázium, valamint a dortmundi egyetem német intézete. Ez azt jelenti, hogy mivel Németország lakosságának tíz százaléka más országokból származik, tanárokat képeznek ki szakszerű oktatásukra. Ennek kapcsán három ottani hallgató gyakorolt Szigetszentmiklóson egy-egy hónapig. Jelenleg egy végzett dortmundi tanár tanít náluk.Szabó Eszter elmondta, hogy a Lingva D programot közös ismerősök segítségével pályázták meg. Kiegészítő anyagot állítanak össze országismereti és irodalmi témában. Az elsőt német és görög kollégákkal, a másodikat a soproniakkal készítik. A diákok számára kiegészítő ismeretként kívánják továbbadni a kutatási eredményeket. Ezeket várhatóan 2002-től a nyelvórák tanmenetébe illesztik bele, de addig is kipróbálják a már összegyűjtött és feldolgozott anyagot. Visszajelzéseket a diákoktól is kapnak, ennek alapján választják ki az új módszereket. Az ELTE germanisztikai intézetének tanácsadója is tanulmányozza anyagaikat. Brüsszelnek majd a kapott pénzzel kell elszámolni, amely az első évben 40 ezer eurót (tízmillió forintot) jelentett. A német professzor óradíja a német rendszer szerint 250, a hazai tanároké 25 márka. A munka különböző lépéseit konferenciákon egyeztetik Athénban, Dortmundban és Szigetszentmiklóson. A három év elteltével kiadványokat is szerkesztenek, amelyeket terveik szerint Kelet-Közép-Európában is terjesztenek majd.Terbe Istvánné programkoordinátor dolga az összes résztvevő időbeli, tartalmi és anyagi igényeinek összehangolása. Emellett ő szervezi a találkozókat is. A Socrates Alapítvány nyelvoktató programja során új, modern taneszközöket és tanterveket állít elő, amelyekkel a nyelvoktatás minőségét javíthatják. – A hagyományos nyelvoktatást a nyelvtannal kezdik, ezeknél az iskoláknál pedig beszélni tanul először a diák – fogalmazott Terbe Istvánné. Amikor már jól használják a nyelvet, rájönek arra is, hogy milyen a nyelvtan.Egy nemzetközi statisztika szerint a legtöbb ember az EU-n belül a németet használja. A dortmundi egyetem programjába beillesztették A német az angol után című fejezetet, amelyben azt vizsgálják, hogyan tudja valaki felhasználni angoltudását ahhoz, hogy a nyelvtanilag nehezebb németet könynyebben megtanulhassa. Ezt a szigetszentmiklósi iskolában is be akarják vezetni. Terbe tanárnő elmondása szerint nem a hagyományos módszerrel, a kommunikációt is előtérbe helyezve a tehetséges, szorgalmas gyerekek három év után már meg tudják értetni magukat Németországban vagy Ausztriában is.Diane Poenaru német vendégtanárnő négy hónapot tanít a Batthyányban. Természetesen nem a gimnázium fizetési listáján szerepel, bérét az alapítvány fedezi. Visszatérése után Recklinghausenben tanít majd. Szigetszentmiklóson a jobb osztályokban meglepődve tapasztalta, milyen jó a gyermekek kiejtése, a gyengébbekben a javítani akarást hiányolja. Ittléte alatt elsősorban a kiejtésen és a szókincsen próbál javítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.