Nemrég modellfrissítésen esett át a Toyota középkategóriás modellje, az Avensis. Az autó külső megjelenése is más lett valamelyest, de az igazán lényeges, műszaki változások első pillantásra nem tűnnek fel – csak amikor használjuk az Avensist.Teljes joggal kérdezheti az autóvásárló: vajon mi szükség van arra, hogy egy modellt két és fél évvel bemutatása után átalakítsanak, leértékelve ezzel az előző verziót? Nos, a Toyotánál nem tartanak attól, hogy az Avensis első generációja kevésbé lenne értékes attól, hogy megérkezett a második. Sőt – mondják – a változás szükségszerű is volt, méghozzá két ok miatt. Egyrészt a vetélytársak is egyre jobbak, velük pedig lépést kell tartani. Másrészt a Toyota öngólt rúgna, ha technikai fölényét nem érvényesítené, amint lehet. Ez a technikai fölény nem más, mint az Avensis új motorcsaládja. Az eddig kapható két benzinmotor helyett három teljesen új erőforrás került a kocsiba. Az 1,6 literes leanburn (szegénykeverékes) gép helyét a Corollában már bemutatott hasonló lökettérfogatú, variálható szelepvezérlésű (VVT-i) motor veszi át. A Celica sportkupé 1,8 literes motorja az Avensisben 125 lóerős, szintén VVT-i technika lapul benne, s annyira tiszta üzemű, hogy már most megfelel azoknak a környezetvédelmi előírásoknak, amelyek 2005-től lépnek életbe. A kétezres motor pedig nemcsak a változó szelepvezérlést kapta meg, hanem közvetlen üzemanyag-befecskendezést is.Na és? – kérdezhetnénk. – Hiszen a Mitsubishi évek óta forgalmazza Európában az ilyen rendszerű benzinmotorjait. A Mitsubishi motorjai azonban az európai benzin magas kéntartalma miatt nem minden tekintetben váltják valóra a kis károsanyag-kibocsátásra vonatkozó ígéretet. A Toyota Japánban három éve már forgalmazza ezt a benzinmotort, s ennyi idő kellett ahhoz, hogy a gépet az európai benzinhez igazítsák. Mindez persze nyugodtan el is feledhető, hiszen az autóban ebből semmit nem érezni. Sőt a motor hangját is alig hallani, ám nem a csendesség az Avensis egyetlen erénye. A rugózási komfortot tovább finomították, a motorok legnagyobb nyomatéka már kisebb fordulaton is rendelkezésre áll, a fogyasztás pedig tovább csökkent. Mindez, illetve a tágas utastér és a sok éve bizonyított megbízhatóság ideális családi kocsivá teszi az Avensist.A technika korszerűsítése a dizájn frissítésével is együtt járt. A változások azonban nem igazán látványosak, inkább csak néhány részleten finomítottak a formatervezők; ennek az az oka, hogy az Avensis a gyár kínálatának konzervatívabb irányvonalát képviseli, ahol nem szokás gyakran belenyúlni a megszokott formákba. A Toyota európai modellpalettája valóban két, egymástól jól elkülöníthető trendet képvisel (legalábbis ami a formatervezést illeti): a Yaris, a Rav4, a Celica merészen rajzolt, érdekes, izgalmas autók, míg a Corolla, az Avensis és a Camry konzervatívabb formatervet kaptak. A Toyota szerint ezt a kétféle trendet a vásárlói igények diktálják. Ezért kesztyűs kézzel nyúltak az Avensishez is: új lámpák, átalakított lökhárító és hűtőmaszk jelentik az újdonságot az autó orrán, hátul az aranysárga lett az index.A beltérben sem forgattak fel mindent a tervezők: a megújított középkonzolon is maradt a megszokott, logikus rend. A japán cég szerint azonban a fejlődés sokkal nagyobb, mint amennyi azonnal látható az autón (az új motorpalettát megismerve jogos is ez a kijelentés), s minden részében tetten érhető a „kaizen”. Ez a szó egy fogalmat takar, amely a Toyotánál a folyamatos, menet közben is végrehajtott jobbítást és tökéletesítést jelenti. Az új Avensist próbára téve elmondhatjuk: jó úton járnak.
Gál Kinga: Brüsszelben el akarják törölni az egyhangúságot, ez önmagában lemondásra adna okot
