Japánul kaizen – magyarul jobbítás

2001. 01. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrég modellfrissítésen esett át a Toyota középkategóriás modellje, az Avensis. Az autó külső megjelenése is más lett valamelyest, de az igazán lényeges, műszaki változások első pillantásra nem tűnnek fel – csak amikor használjuk az Avensist.Teljes joggal kérdezheti az autóvásárló: vajon mi szükség van arra, hogy egy modellt két és fél évvel bemutatása után átalakítsanak, leértékelve ezzel az előző verziót? Nos, a Toyotánál nem tartanak attól, hogy az Avensis első generációja kevésbé lenne értékes attól, hogy megérkezett a második. Sőt – mondják – a változás szükségszerű is volt, méghozzá két ok miatt. Egyrészt a vetélytársak is egyre jobbak, velük pedig lépést kell tartani. Másrészt a Toyota öngólt rúgna, ha technikai fölényét nem érvényesítené, amint lehet. Ez a technikai fölény nem más, mint az Avensis új motorcsaládja. Az eddig kapható két benzinmotor helyett három teljesen új erőforrás került a kocsiba. Az 1,6 literes leanburn (szegénykeverékes) gép helyét a Corollában már bemutatott hasonló lökettérfogatú, variálható szelepvezérlésű (VVT-i) motor veszi át. A Celica sportkupé 1,8 literes motorja az Avensisben 125 lóerős, szintén VVT-i technika lapul benne, s annyira tiszta üzemű, hogy már most megfelel azoknak a környezetvédelmi előírásoknak, amelyek 2005-től lépnek életbe. A kétezres motor pedig nemcsak a változó szelepvezérlést kapta meg, hanem közvetlen üzemanyag-befecskendezést is.Na és? – kérdezhetnénk. – Hiszen a Mitsubishi évek óta forgalmazza Európában az ilyen rendszerű benzinmotorjait. A Mitsubishi motorjai azonban az európai benzin magas kéntartalma miatt nem minden tekintetben váltják valóra a kis károsanyag-kibocsátásra vonatkozó ígéretet. A Toyota Japánban három éve már forgalmazza ezt a benzinmotort, s ennyi idő kellett ahhoz, hogy a gépet az európai benzinhez igazítsák. Mindez persze nyugodtan el is feledhető, hiszen az autóban ebből semmit nem érezni. Sőt a motor hangját is alig hallani, ám nem a csendesség az Avensis egyetlen erénye. A rugózási komfortot tovább finomították, a motorok legnagyobb nyomatéka már kisebb fordulaton is rendelkezésre áll, a fogyasztás pedig tovább csökkent. Mindez, illetve a tágas utastér és a sok éve bizonyított megbízhatóság ideális családi kocsivá teszi az Avensist.A technika korszerűsítése a dizájn frissítésével is együtt járt. A változások azonban nem igazán látványosak, inkább csak néhány részleten finomítottak a formatervezők; ennek az az oka, hogy az Avensis a gyár kínálatának konzervatívabb irányvonalát képviseli, ahol nem szokás gyakran belenyúlni a megszokott formákba. A Toyota európai modellpalettája valóban két, egymástól jól elkülöníthető trendet képvisel (legalábbis ami a formatervezést illeti): a Yaris, a Rav4, a Celica merészen rajzolt, érdekes, izgalmas autók, míg a Corolla, az Avensis és a Camry konzervatívabb formatervet kaptak. A Toyota szerint ezt a kétféle trendet a vásárlói igények diktálják. Ezért kesztyűs kézzel nyúltak az Avensishez is: új lámpák, átalakított lökhárító és hűtőmaszk jelentik az újdonságot az autó orrán, hátul az aranysárga lett az index.A beltérben sem forgattak fel mindent a tervezők: a megújított középkonzolon is maradt a megszokott, logikus rend. A japán cég szerint azonban a fejlődés sokkal nagyobb, mint amennyi azonnal látható az autón (az új motorpalettát megismerve jogos is ez a kijelentés), s minden részében tetten érhető a „kaizen”. Ez a szó egy fogalmat takar, amely a Toyotánál a folyamatos, menet közben is végrehajtott jobbítást és tökéletesítést jelenti. Az új Avensist próbára téve elmondhatjuk: jó úton járnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.