Kísért Milosevics szelleme

2001. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szerb Demokratikus Ellenzék elsöprő győzelme a december 23-i választásokon azt jelzi, hogy milyen felfokozott várakozásokkal tekint a jugoszláviai közvélemény az új Djindjics-kormány munkája elé, amelytől a kampányígéreteknek megfelelően, a katasztrofális gazdasági helyzet gyors javítását és életszínvonalának érezhető emelkedését várja. Hiszen az elnökválasztási kampány részeként Milosevics az utolsó mozgósítható készleteket is kiosztotta, így tartalékok nélkül a lakosság átteleltetése is csak segélyekből oldható meg.Nos, úgy tűnik, sem a külső, sem a belső feltételek nem igazán kedveznek a gyors változásoknak, e várakozások beteljesülésének. Hiszen a belső konfliktusokkal megterhelt EU-nak nincs átfogó Balkán-koncepciója, s főként negatív érdekei fűződnek a térséghez. Azaz Brüsszel elsődlegesen abban érdekelt, hogy a jugoszláviai instabilitás – főként menekültekben és bűnözésben jelentkező – következményeit még határai előtt feltartóztassa, illetve az egyre erősebben jelentkező idegenellenesség elébe menve mielőbb megkezdhesse a jugoszláviai menekültek hazatelepítését. Ráadásul az eddig a legbőkezűbb segélyezési politikát folytató Németország Eichel pénzügyminiszter kiadáscsökkentő intézkedései nyomán jelentősen megrövidítette az ilyen célra rendelkezésre álló forrásokat.Az Egyesült Államok csak a számára létfontosságúnak tekintett térségekben folytat aktív segélyezési politikát, amelyhez nyilvánvalóan nem számítja a Balkánt. Az új Bush-kormányzat ebben a kérdésben biztosan elődje nyomdokain halad, azaz Jugoszlávia újjáépítését az EU feladatának tekinti. Ebben az amerikai megközelítésben komoly szerepet játszik, hogy amíg Washington a légiháborúban kipróbálhatta a XXI. század technológiáit, addig a haditechnikai fejlesztésekre amúgy is nevetségesen keveset költő EU a meglévő szűkös forrásait költse segélyezésre. Így továbbra is megmaradjon a két hatalmi tömb közötti technológiai rés, azaz Európa kiszolgáltatottsága.Az EU által a Djindjics-csapat választási esélyeinek növelése jegyében megrendezett zágrábi csúcson felajánlott segély törede a jugoszláv gazdaság szanálásához rövid távon szükségesnek tartott, mintegy 25-30 milliárd eurós tőkeigénynek. Szakértői becslések szerint ekkora tőkeinjekció tenné lehetővé a teljesen leromott és elpusztított infrastruktúra helyreállításának megkezdését, és az elmúlt tíz évben elmaradt befektetések részleges pótlását. Persze kérdéses, hogy a szerb gazdaság jelen állapotában mennyi külföldi segélyt lenne képes hasznosan beépíteni önmagába, s az országba érkező támogatások mekkora része vándorol ma is maffiaszerű struktúrák bankszámláira. A kis híján hétéves embargó következtében a üzemek elveszítették kereskedelmi partnereiket, s ezért már a légicsapások előtt is kapacitásuk alig egyharmados kihasználtságával működtek. Csak a tervezett újjáépítés egy problémáját említsük: a létbizonytalanság miatt, aki tudta, az már elhagyta Jugoszláviát, ezért az ország óriási szakemberhiánnyal küzd. Ráadásul az EU azáltal, hogy mindenféle előfeltétel nélkül, pusztán az új államfő személye miatt hozzájárult a Jugoszlávia elleni szankciók feloldásához, azt a leghatékonyabb politikai eszközt adta ki az kezéből, amivel hosszú távon befolyásolhatta volna a belgrádi eseményeket. Nem zárható ki, hogy Jugoszlávia a román „modellhez” hasonlóan fejlődik. A nyílt államcsőd elkerüléséhez, az ország további szétesésének megakadályozásához, az állam alapjáraton történő működtetéséhez az EU és a nemzetközi pénzügyi szervezetek valószínűleg ezután is megadják a minimális támogatást. Ugyanakkor okulva a kilencvenes évek hitelezési gyakorlatának csődjéből, a nagyobb kölcsönöket előre láthatóan konkrét gazdasági tervekhez és azok kemény végrehajtásához fogják kötni. Kérdéses, hogy az új kormány meri-e vállalni a megszorításokat és az ezzel együtt járó népszerűségvesztést? Az első csalódásokat követően a most még meglevő pozitív várakozás könnyen átcsaphat a Milosevics-korszak iránti nosztalgiává, ami előkészítheti a talajt a gazdasági és pénzügyi befolyását eddig gyakorlatilag sikeresen átmentett Szerb Szocialista Pártnak a hatalomba való visszatéréséhez.A segélyeken túlmenően csak a konkrét haszonnal kecsegtető elképzelésekre – például a Duna újra hajózhatóvá tételére – fognak Brüsszelben költeni. Az ország rekonstrukciójához nélkülözhetetlen tőke előteremtésében aligha lehet a multinacionális cégek befektetéseire számítani, hiszen a politikai instabilitás, s a havi átlagban 100 német márka jövedelemből élő jugoszláv polgárok minimális vásárlóereje aligha ösztönzi őket komolyabb befektetésre. Másrészt e csekély fogyasztás minden további nélkül kielégíthető a szomszédos országokban létrehozott kapacitásaikból.Félő, hogy miként a Romániában, a délvidéki magyarságra is csak az ország arculatának javításáért van szüksége ideig-óráig Belgrádnak. De még a kisebbségek politikai és kulturális lehetőségeinek radikális bővítése esetén is – amelynek egyébként nem látszanak nyomai – kérdéses, hogy pusztán a jogok deklarálása mire elegendő egy végletes szegénységben tengődő országban. A kisebbségi jogkiterjesztés kérdését elsődlegesen stabilitási szempontok szűrőjén keresztül figyelő Brüsszel, vagy Washington főként a még megmaradt nemzetiségeket fogja türelemre és megfontoltságra inteni. E szemléletet jól jellemzi a délkelet-európai stabilitási paktum egyik vezető munkatársának megjegyzése: mivel a délvidéki magyarság csak jogi eszközökkel küzd helyzetének javításáért, ezért ők az EU számára nem jelentenek problémát...Nem véletlen az sem, hogy egyelőre egyetlen számottevő hatalom sem hajlandó a jugoszláv állam kereteiből már gyakorlatilag kilépett Koszovó és a kiválás felé haladó Montenegró önállóságát elismerni. Többek között attól tartanak, hogy eme instabil alakulatok politikai elitje összefonódhat a szervezett bűnözéssel, és azt állami támogatásban részesítheti. Több jel is utal arra, hogy ezen hídverés már megtörtént, hiszen egyes – igaz belgrádi – információk szerint podgoricai vezetők részesednek a főként Olaszország felé irányuló csempészetből. Mint e rövidke problémakatalógusból is látható, illúzió a gyors változásokban bízni, hiszen az új jugoszláv kormány előtt szinte megoldhatatlan feladatok tornyosulnak. Ezért még egyáltalán nem dőlt el, a Djindjics-kabinetnek lesz-e elég ereje és ideje egy vesztett háború után az elmaradt rendszerváltás miatt elvesztegetett tíz esztendő lemaradásait egy kormányzati cikluson belül behoznia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.