Mindent a szemnek

Hajdu Imre
2001. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Volvo SCC (Safety Concept Car) legfontosabb biztonsági tartozéka nem a légzsák és nem is a gyűrődő zónák, hanem maga a sofőr.Az SCC olyan tanulmányautó, amely felvillant egy maréknyit a jövő biztonságtechnikai lehetőségei közül, ráadásul a benne alkalmazott elgondolások pofonegyszerűek. Megvalósításuk természetesen korántsem volt gyerekjáték, komoly szakértelmet és még komolyabb anyagi hátteret igényeltek. A Volvo anyacége, a Ford Motor Company azonban teljes mell- és költségvetés-szélességgel állt a kutatások mellé – olyannyira, hogy a konszern Göteborgban rendezi be biztonságtechnikai központját.A SCC sokkal inkább tanulmánycsokor, mint valós autóterv. Különálló fejlesztések eredményeit mutatja be egy fedél, pontosabban egy tetőlemez alatt. A legzseniálisabb, egyszersmind leginkább logikus elgondolás a „mindent a szemnek” elv tökélyre fejlesztett változata.Mivel az autósok a kocsin kívülről kapják a döntő fontosságú információk 90 százalékát, a Volvo szakemberei mindent megtettek azért, hogy a külvilág minél kisebb része maradjon rejtve a sofőr szeme elől. Az SCC A-oszlopát átlátszó fém-plexi kombinációból készítették, a befelé hajló B-oszlop pedig a rögzített helyzetű ülés vonalát követve nyúlik a magasba, így a hátraforduló autós szabadon kiláthat mellette, miközben optimális védelmet ad az oldalirányú ütközések ellen.Az egyszerű koncepciót egy jóval bonyolultabb szemmagasság-érzékelő rendszer egészíti ki, ami úgy állítja be a vezetőülés magasságát, valamint a pedálok, műszerek és kezelőszervek helyzetét, hogy a sofőr tökéletes rálátást kapjon az útra és a műszerfalra. A Volvo SCC esetében tehát az autó igazodik a vezetőhöz, és nem fordítva.A tanulmányautót további két kiegészítő védelmi berendezéssel is ellátták. Az egyik az ülésbe integrált négypontos biztonsági öv, amelynek rögtön két változatát is bemutatják a januári Detroit Motor Show-n. A Volvo szellemiségéhez illően az itt kapott visszajelzések alapján döntik majd el, hogy a kettős mellhevederrel rendelkező öv és a raliautókéhoz hasonló központi csatos öv közül melyik felel meg jobban a hétköznapi használat igényeinek.A Volvo azt vallja, a biztonságos autó nemcsak menet közben, hanem álló helyzetben is óvja utasai életét. A Volvo Személyi Kommunikátor egy, az autóval a vezetőtől függetlenül is kommunikálni képes távirányító-rendszer, amely a hozzá tartozó szívműködés-érzékelő segítségével riaszt, ha valaki a leparkolt autóban tartózkodik, legyen az rejtőzködő autótolvaj vagy bent felejtett csecsemő, esetleg háziállat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.