Német bírálat a magyar vámosoknak

Csákó Attila
2001. 01. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Frankfurter Allgemeine Zeitungban a német közúti fuvarozók szövetsége (BGL) nyilatkozott a teherszállítmányok sofőrjei számára elfogadhatatlan feltételek miatt, melyek a délkelet-európai országok határain, elsősorban a román–magyar és a magyar–osztrák határon uralkodnak – jelentette Berlinből az MTI tudósítója.A tekintélyes lap híre szerint a BGL kedden felhívta a német közlekedési minisztérium figyelmét arra, hogy Magyarország határátkelő állomásain igen vontatottan zajlik a teherautók vámkezelése. „Főként a román és az osztrák határszakaszon fordulnak elő akár 24 órát is elérő várakozási idők.” Egyúttal felszólította a minisztériumot, járjon közben az illetékes magyar és román hatóságoknál annak érdekében, hogy megszűnjenek az „elfogadhatatlan feltételek”. A BGL szerint már hosszabb ideje ismert a „személyi szűk keresztmetszetek” ténye a magyar határon, s ennek dacára sincs semmi jele annak, hogy a hatóságok lépéseket tennének a vámkezelés meggyorsítása érdekében. „Magyarországnak azzal is bizonyítania kell képességét az EU-belépésre, hogy megoldja az efféle határproblémákat, hiszen Magyarország képezi majd az Európai Unió külső határvonalának egy részét” – érvelt a BGL.A német közúti fuvarozók szövetsége azt követeli, hogy az EU-tagjelöltekkel folyó tárgyalásokon a német kormány fokozottan vegye figyelembe a határon történő vámkezelést. Egyúttal emlékeztetett a Deutsche Verkehrs-Zeitung című fuvaros szakfolyóirat nemrég megjelent írására, amely szerint a délkelet-európai országhatárokon elviselt „szükségtelen várakozási idők” a sofőrök elfáradásához vezetnek, ami komoly biztonsági kockázatot jelent az utakon. Külön kitért az írás Romániára, ahol önkényesen díjakat követelnek a járművek vámkezeléséért.Rajnai Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnökségi tagja, a belső és határvámügyek felelőse a hír kapcsán lapunk kérdésére elmondta: a németeknek részben igazuk van, mert sok esetben áldatlan állapotok fogadják a sofőröket. A karácsony előtti időszakban például 31 kilométeres sor alakult ki a hegyeshalmi határ előtt. Az MKFE már több ízben tiltakozott a vám- és pénzügyőrségnél, azonban eddig komolyabb lépés nem történt a probléma megoldására. A legkritikusabb időszak minden nap 18 és 20 óra között van, ráadásul ezt még tetézi, hogy a vámosok 19 óra tájban leállnak a munkával a szolgálatváltás miatt. A szakember véleménye, hogy jobb szervezéssel csökkenteni lehetne a várakozási időt. Erre példaként a rajkai határállomást említette, ahol két hónapja volt vezetőváltás, s azóta felére csökkent a várakozási idő. Rajnai szerint, az úgynevezett volt szocialista országokra jellemző ez a probléma. Véleménye szerint nagy segítség lenne, ha a belterületi vámhivatalok 22 óráig tartanának nyitva, így megszüntethető lenne a forgalom kiegyenlítetlensége a határokon. Rajnai hangsúlyozta: nem csak a magyar vámosok hibásak a kialakult helyzetért. Ha például az osztrák határon torlódás van, az ottani vámosok sok esetben a jármű mérlegelése nélkül zúdítják rá a forgalmat a magyar határra, s ezzel megoldatlan feladat elé állítják magyar kollégáikat. A hazájukba felőlünk érkező forgalom esetében viszont akkurátusan vizsgálják át a járműveket, azok papírjait, s ezzel szintén torlódást okoznak a határon.A vádakat rágalomnak tartja Kaizinger Tibor ezredes, a vám- és pénzügyőrség határügyi főosztályvezetője. Kérdésünkre elmondta: az osztrák–magyar határszakaszon évenként 15 százalékkal növekszik a forgalom, a múlt évben csak Hegyeshalomnál 380 ezer kamion lépte át a határt, s volt olyan nap is, amikor 2973 darab járművet vámkezeltek. Ez óriási terhet ró a vámosokra, s a növekvő tendencia továbbra is megmarad. Ezen a határszakaszon az utasforgalom infrastrukturális fejlesztése a magyarok, míg a teherforgalom az osztrákok feladata lenne. A torlódásban közrejátszik az is, hogy Ausztria jelenleg még a schengeni határ kapuja, ezért szigorúbban ellenőrzik a járműveket, illetve sokkal több fizetett ünnep van náluk, amelyeket követő munkanapokon temérdek kamion lepi el a magyar oldalt. A belterületi vámhivatalok meghosszabbított nyitva tartása részben megoldást jelentene, erre azonban nincs elegendő létszámuk. A román–magyar határon a magyarok megfelelő infrastruktúrát építettek ki, sőt a román társszervekkel megállapodást kötöttek, melyben a románok vállalták, hogy óránként és irányonként 20-20 járművet vámkezelnek, ezt azonban nem tartják be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.