A Frankfurter Allgemeine Zeitungban a német közúti fuvarozók szövetsége (BGL) nyilatkozott a teherszállítmányok sofőrjei számára elfogadhatatlan feltételek miatt, melyek a délkelet-európai országok határain, elsősorban a román–magyar és a magyar–osztrák határon uralkodnak – jelentette Berlinből az MTI tudósítója.A tekintélyes lap híre szerint a BGL kedden felhívta a német közlekedési minisztérium figyelmét arra, hogy Magyarország határátkelő állomásain igen vontatottan zajlik a teherautók vámkezelése. „Főként a román és az osztrák határszakaszon fordulnak elő akár 24 órát is elérő várakozási idők.” Egyúttal felszólította a minisztériumot, járjon közben az illetékes magyar és román hatóságoknál annak érdekében, hogy megszűnjenek az „elfogadhatatlan feltételek”. A BGL szerint már hosszabb ideje ismert a „személyi szűk keresztmetszetek” ténye a magyar határon, s ennek dacára sincs semmi jele annak, hogy a hatóságok lépéseket tennének a vámkezelés meggyorsítása érdekében. „Magyarországnak azzal is bizonyítania kell képességét az EU-belépésre, hogy megoldja az efféle határproblémákat, hiszen Magyarország képezi majd az Európai Unió külső határvonalának egy részét” – érvelt a BGL.A német közúti fuvarozók szövetsége azt követeli, hogy az EU-tagjelöltekkel folyó tárgyalásokon a német kormány fokozottan vegye figyelembe a határon történő vámkezelést. Egyúttal emlékeztetett a Deutsche Verkehrs-Zeitung című fuvaros szakfolyóirat nemrég megjelent írására, amely szerint a délkelet-európai országhatárokon elviselt „szükségtelen várakozási idők” a sofőrök elfáradásához vezetnek, ami komoly biztonsági kockázatot jelent az utakon. Külön kitért az írás Romániára, ahol önkényesen díjakat követelnek a járművek vámkezeléséért.Rajnai Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnökségi tagja, a belső és határvámügyek felelőse a hír kapcsán lapunk kérdésére elmondta: a németeknek részben igazuk van, mert sok esetben áldatlan állapotok fogadják a sofőröket. A karácsony előtti időszakban például 31 kilométeres sor alakult ki a hegyeshalmi határ előtt. Az MKFE már több ízben tiltakozott a vám- és pénzügyőrségnél, azonban eddig komolyabb lépés nem történt a probléma megoldására. A legkritikusabb időszak minden nap 18 és 20 óra között van, ráadásul ezt még tetézi, hogy a vámosok 19 óra tájban leállnak a munkával a szolgálatváltás miatt. A szakember véleménye, hogy jobb szervezéssel csökkenteni lehetne a várakozási időt. Erre példaként a rajkai határállomást említette, ahol két hónapja volt vezetőváltás, s azóta felére csökkent a várakozási idő. Rajnai szerint, az úgynevezett volt szocialista országokra jellemző ez a probléma. Véleménye szerint nagy segítség lenne, ha a belterületi vámhivatalok 22 óráig tartanának nyitva, így megszüntethető lenne a forgalom kiegyenlítetlensége a határokon. Rajnai hangsúlyozta: nem csak a magyar vámosok hibásak a kialakult helyzetért. Ha például az osztrák határon torlódás van, az ottani vámosok sok esetben a jármű mérlegelése nélkül zúdítják rá a forgalmat a magyar határra, s ezzel megoldatlan feladat elé állítják magyar kollégáikat. A hazájukba felőlünk érkező forgalom esetében viszont akkurátusan vizsgálják át a járműveket, azok papírjait, s ezzel szintén torlódást okoznak a határon.A vádakat rágalomnak tartja Kaizinger Tibor ezredes, a vám- és pénzügyőrség határügyi főosztályvezetője. Kérdésünkre elmondta: az osztrák–magyar határszakaszon évenként 15 százalékkal növekszik a forgalom, a múlt évben csak Hegyeshalomnál 380 ezer kamion lépte át a határt, s volt olyan nap is, amikor 2973 darab járművet vámkezeltek. Ez óriási terhet ró a vámosokra, s a növekvő tendencia továbbra is megmarad. Ezen a határszakaszon az utasforgalom infrastrukturális fejlesztése a magyarok, míg a teherforgalom az osztrákok feladata lenne. A torlódásban közrejátszik az is, hogy Ausztria jelenleg még a schengeni határ kapuja, ezért szigorúbban ellenőrzik a járműveket, illetve sokkal több fizetett ünnep van náluk, amelyeket követő munkanapokon temérdek kamion lepi el a magyar oldalt. A belterületi vámhivatalok meghosszabbított nyitva tartása részben megoldást jelentene, erre azonban nincs elegendő létszámuk. A román–magyar határon a magyarok megfelelő infrastruktúrát építettek ki, sőt a román társszervekkel megállapodást kötöttek, melyben a románok vállalták, hogy óránként és irányonként 20-20 járművet vámkezelnek, ezt azonban nem tartják be.
Gál Kinga: Brüsszelben el akarják törölni az egyhangúságot, ez önmagában lemondásra adna okot
