Sikeresnek tartja a Vám- és Pénzügyőrség Észak-alföldi Regionális Parancsnokságának vezetője a szervezet elmúlt évét. Lupkovics György elmondta: mind a román, mind az ukrán határátkelőknél jelentősen nőtt a forgalom. Ennek ellenére sikerült a rendet fenntartani, és csökkentek a várakozási idők. Közben jelentős átszervezésen estek át. Az eddig csak Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyével foglalkozó parancsnoksághoz kapcsolták Jász-Nagykun-Szolnok megyét és megváltak a nyomozó hivataloktól.Lupkovics György parancsnok arról is beszámolt, hogy takarékossági intézkedéseket vezettek be. Például kódolták a telefonokat, az autókra pedig vámhivatalonként kilométerkeretet állapítottak meg. Ezzel párhuzamosan folytatódott a vámhivatalok átépítése. A Debrecen közelében lévő nyírábrányi magyar–román átkelő november óta a nemzetközi személyforgalom előtt is éjjel-nappal nyitva áll. Közben a csengersimai vámhivatalban a korszerűsítés második üteméhez érkeztek. Ott a létszámot 25-ről 37-re növelték. Ha a kamionforgalom is beindul, akkor további emelkedés várható. Idén a záhonyi és az ártándi átkelők átépítésének harmadik üteméhez is hozzálátnak, a kivitelezőket már keresik.Problémaként merült fel, hogy a vámos és a pénzügyőr állományban kevés a tapasztalt, idősebb munkatárs. Elsősorban az alacsony fizetések miatt nagy a fluktuáció, sokan nyugdíjba vonultak. Egy kezdő pénzügyőr például havi bruttó 43 ezer forintot keres. Az átlagéletkor 28 év. A jól képzett munkaerő egy része a magasabb fizetés reményében elvándorol, és az áthelyezések is gyakoriak. Tavaly a 13 északkelet-magyarországi vámhivatalból négy élére került új vezető.A parancsnok kijelentette: a magyar gazdaság teljesítményének emelkedése ma már a magyar–román, valamint a magyar–ukrán határátkelőknél is érzékelhető. A vámkezelések száma a duplájára, 200 ezerre nőtt. Egyre nagyobb mennyiségű árut mozgatnak a cégek. Érdekesség, hogy a vasúttal szemben inkább a közúti szállítást kedvelik. Különösen igaz ez Záhonyra és Ártándra. A nagy kamionforgalom miatt 2000-ben Ártándnál gyakoriak voltak a hosszabb, többórás várakozások. Ennek visszaszorítása érdekében egyeztettek a nagyváradi vámparancsnokkal, és úgy döntöttek, hogy a korábbi, óránkénti 12 tehergépjármű helyett 20-at vámkezelnek. Ennek ellenére még előfordulnak rövidebb-hosszabb várakozások. A fő ok, hogy bár a román fél tervbe vette, de még nem építette meg a borsi kamionterminálokat. A több tehergépkocsi nagyobb áfa-visszaigénylést is magával hozott. Ennek összege az 1999-es 3,5 milliárdról 5,5 milliárd forintra nőtt. Arra is fény derült, hogy ennek egy része áfacsalásra vezethető vissza. Néhány cég ugyanis arra szakosodott, hogy ugyanazt az árut egymásután többször is átviszik a határon, és mindannyiszor kérik az általános forgalmi adó visszatérítését.A korrupció ellen a belső ellenőrzés szigorításával védekeznek. A fegyelmi helyzetről elmondták, hogy az 1999. évi 46 helyett tavaly 51 ilyen esetük volt. A legnagyobb számban az áfa-visszaigénylések körül akadtak problémák – főleg Ártándnál. A jövőről szólva elhangzott: nagy figyelmet kívánnak szentelni az oktatásra, a képzésre.
Zelenszkij szerint a NATO képes reagálni orosz dróntámadásra anélkül, hogy belesodródjon a háborúba
