Regionális vámőrségi mérleg

Bodnár Csaba
2001. 01. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sikeresnek tartja a Vám- és Pénzügyőrség Észak-alföldi Regionális Parancsnokságának vezetője a szervezet elmúlt évét. Lupkovics György elmondta: mind a román, mind az ukrán határátkelőknél jelentősen nőtt a forgalom. Ennek ellenére sikerült a rendet fenntartani, és csökkentek a várakozási idők. Közben jelentős átszervezésen estek át. Az eddig csak Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyével foglalkozó parancsnoksághoz kapcsolták Jász-Nagykun-Szolnok megyét és megváltak a nyomozó hivataloktól.Lupkovics György parancsnok arról is beszámolt, hogy takarékossági intézkedéseket vezettek be. Például kódolták a telefonokat, az autókra pedig vámhivatalonként kilométerkeretet állapítottak meg. Ezzel párhuzamosan folytatódott a vámhivatalok átépítése. A Debrecen közelében lévő nyírábrányi magyar–román átkelő november óta a nemzetközi személyforgalom előtt is éjjel-nappal nyitva áll. Közben a csengersimai vámhivatalban a korszerűsítés második üteméhez érkeztek. Ott a létszámot 25-ről 37-re növelték. Ha a kamionforgalom is beindul, akkor további emelkedés várható. Idén a záhonyi és az ártándi átkelők átépítésének harmadik üteméhez is hozzálátnak, a kivitelezőket már keresik.Problémaként merült fel, hogy a vámos és a pénzügyőr állományban kevés a tapasztalt, idősebb munkatárs. Elsősorban az alacsony fizetések miatt nagy a fluktuáció, sokan nyugdíjba vonultak. Egy kezdő pénzügyőr például havi bruttó 43 ezer forintot keres. Az átlagéletkor 28 év. A jól képzett munkaerő egy része a magasabb fizetés reményében elvándorol, és az áthelyezések is gyakoriak. Tavaly a 13 északkelet-magyarországi vámhivatalból négy élére került új vezető.A parancsnok kijelentette: a magyar gazdaság teljesítményének emelkedése ma már a magyar–román, valamint a magyar–ukrán határátkelőknél is érzékelhető. A vámkezelések száma a duplájára, 200 ezerre nőtt. Egyre nagyobb mennyiségű árut mozgatnak a cégek. Érdekesség, hogy a vasúttal szemben inkább a közúti szállítást kedvelik. Különösen igaz ez Záhonyra és Ártándra. A nagy kamionforgalom miatt 2000-ben Ártándnál gyakoriak voltak a hosszabb, többórás várakozások. Ennek visszaszorítása érdekében egyeztettek a nagyváradi vámparancsnokkal, és úgy döntöttek, hogy a korábbi, óránkénti 12 tehergépjármű helyett 20-at vámkezelnek. Ennek ellenére még előfordulnak rövidebb-hosszabb várakozások. A fő ok, hogy bár a román fél tervbe vette, de még nem építette meg a borsi kamionterminálokat. A több tehergépkocsi nagyobb áfa-visszaigénylést is magával hozott. Ennek összege az 1999-es 3,5 milliárdról 5,5 milliárd forintra nőtt. Arra is fény derült, hogy ennek egy része áfacsalásra vezethető vissza. Néhány cég ugyanis arra szakosodott, hogy ugyanazt az árut egymásután többször is átviszik a határon, és mindannyiszor kérik az általános forgalmi adó visszatérítését.A korrupció ellen a belső ellenőrzés szigorításával védekeznek. A fegyelmi helyzetről elmondták, hogy az 1999. évi 46 helyett tavaly 51 ilyen esetük volt. A legnagyobb számban az áfa-visszaigénylések körül akadtak problémák – főleg Ártándnál. A jövőről szólva elhangzott: nagy figyelmet kívánnak szentelni az oktatásra, a képzésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.