Nem kártérítést, hanem elkerülőutat akarnak, ám a pereskedéstől sem riadnak vissza, hogy a tulajdonukban keletkezett kárt a felelősökkel megfizettessék a győri Fehérvári út mentén élő lakók. Orbán Ferenc, a képviselőjük elmondta: kétszáz lakóházat érint a 81-es számú főút városi bevezető szakaszán a kamionok keltette rezgések miatt bekövetkezett kár. A falakon repedések futnak végig, a betonáthidalók sok helyütt megsérültek.Győrben a Fehérvári út mentén élők napjaikat a hibák javításával, eltüntetésével töltik. Tudják, a végtelenségig ezt nem lehet folytatni, otthonaik előbb-utóbb „megadják magukat”. A statikusok szerint körben meg kellene erősíteni az alapokat, hiszen azokat nem ilyen rezgésterhelésre tervezték. A többnyire 20-30 éves épületek teljes körű felújítási költsége elérheti a négy-, négy és fél millió forintot. Ez alapján kárigényük összesen közelítheti a 800-900 millió forintot.Orbánék 1978-ban építették fel családi házukat, s a problémák a tíz évvel később befejezett csatornázási munkálatokat követően sokasodtak meg. A csöveket ugyanis érthetetlen módon a főút nyomvonalában fektették le, és a csatornafedelek keltik a legelviselhetetlenebb zaj- és rezgéshatásokat. Egy-egy teherautó áthaladásakor valóságos lökést sugároznak a házak felé a lakók szerint. Az utóbbi években a helyzet csak romlott, hiszen egyre több kamion halad át a Fehérvári úton. Ez a vámosszabadi határátkelő felé – és felől – érkező nehézgépjárművek útvonala, de azok is itt dübörögnek át, akik a 81-esről nem kanyarodnak fel a fizetős M1-esre, hanem a régi úton kívánnak az osztrák határhoz jutni. Percenként többször rázkódnak meg az épületek miattuk, s még éjszaka sincs nyugalmuk a lakóknak. A város határához érkező sofőrök itt még kevésbé veszik le lábukat a gázpedálról, 80-100 kilométeres sebességgel csapódnak rá a kátyúkra és az aknafedelekre.Az időközben a lakók szószólójává lett férfi egy vaskos dossziét tesz elém. Azoknak a leveleknek a másolatait, amelyeket különböző hatóságokkal váltott az áldatlan állapotok megszüntetése céljából. Még a közlekedési minisztériumot is ostromolta a kilencvenes évek elején, ám a nyugtatgató válaszokat nem nagyon követte javulás. 1992-ben újraaszfaltozták ugyan az utat, de a nem erre a tengelynyomásra tervezett alapok természetesen nem bírtak ellenállni, s újra megsüllyedt a burkolat. A csatornafedeleket is többször cserélték, de még véletlenül sem sikerült egy szintbe tenni azokat az útfelülettel.– Nemrég egy figyelmeztető bójával próbáltuk elterelni a dübörgő csatornanyílásról a forgalmat. Néhány napig jobb is volt, lassítottak, kerülgették az autósok – meséli Szolinger Sándorné. – Aztán jöttek a közútkezelők, s megfenyegettek minket: ha nem tüntetjük el az útakadályt, akkor büntetnek.Mint mondja, belátja, nem ez a megoldás, de valamit mégiscsak tenni kell. Az unokák kicsik, az egész napos rohangálás után úgy alszanak, mint a bunda, de még ők is fel-felriadnak az irgalmatlan zajokra.A közelmúltban a lakók panasszal éltek a városi bíróságon. Arra szerettek volna választ kapni, hogy ki a felelős a bajokért, s kivel szemben érvényesíthetnék igényeiket. A keresetet azonban elutasították, mert nem neveztek meg alperest. Orbánék tudják, hogy az út állami, ám a fő gond mégiscsak a csatornafedelekkel van, s ők leginkább az önkormányzatot kárhoztatják. Szerintük nekik kellene kiharcolniuk, hogy végre épüljön meg az elkerülőút. A környezetszennyezés ugyanis nemcsak őket, de a déli városrész több ezer lakóját is érinti, s a lakosság érdekvédelme bizony a városvezetés feladata lenne.– A város kész lenne megadni az útépítéshez szükséges önkormányzati forrásokat, ám önerőből nem tud lépni, s az adott útszakasz végeredményben nem is a miénk – mondta lapunknak Eredics Imre alpolgármester. A Győrt keletről elkerülő út költségei egyébként kétmilliárd forintra tehetők, ám valódi megoldást az is csak akkor jelentene, ha hozzá egy új Duna-híd csatlakozna, illetve az északi elkerülő is megépülne, ami viszont újabb milliárdokat igényelne. Szerinte a közútkezelőnek kellene addig kikényszerítenie, hogy a nehézgépjárművek ne jöhessenek be erre az útra, hanem válasszák az M1-est. Igaz, csak egy részüket lehetne eltéríteni, hiszen a szlovák határ, pontosabban Vámosszabadi felé jelenleg nincs más út.– A tízéves fejlesztési tervekben a megye területén a Győrt Sopronnal összekötő 85-ös számú út élvez prioritást – tájékoztatta a Magyar Nemzetet Szirányi Ákos. A közútkezelő kht. megyei vezetője csak reménykedni tud abban, hogy emellett lehetséges a megyeszékhelyet valóban súlyosan érintő terhek mérséklése.A lakók türelme azonban mára elfogyott, a házaknak sem tudják megmagyarázni, hogy még tíz-tizenöt évet ki kellene húzniuk, ezért radikálisabb lépésekre készülnek. Orbán Ferenc aláírásgyűjtést, az igazukat bizonyító mérések elvégeztetését és újabb pereket emleget. Utóbbiakhoz most már támogató is jelentkezett, hiszen a helyi Reflex Környezetvédő Egyesület felajánlotta segítségét. Kalas Györgytől, az egyesület jogászától megtudtuk, hogy hozzákezdtek a per előkészítéséhez, a szakértői anyagok beszerzése folyamatban van.
Cristiano Ronaldo nagy alakítása a magyar–portugálon: kimentette a haverját + videó
