Rezgéstől omladozó házak

Kiss Géza
2001. 01. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kártérítést, hanem elkerülőutat akarnak, ám a pereskedéstől sem riadnak vissza, hogy a tulajdonukban keletkezett kárt a felelősökkel megfizettessék a győri Fehérvári út mentén élő lakók. Orbán Ferenc, a képviselőjük elmondta: kétszáz lakóházat érint a 81-es számú főút városi bevezető szakaszán a kamionok keltette rezgések miatt bekövetkezett kár. A falakon repedések futnak végig, a betonáthidalók sok helyütt megsérültek.Győrben a Fehérvári út mentén élők napjaikat a hibák javításával, eltüntetésével töltik. Tudják, a végtelenségig ezt nem lehet folytatni, otthonaik előbb-utóbb „megadják magukat”. A statikusok szerint körben meg kellene erősíteni az alapokat, hiszen azokat nem ilyen rezgésterhelésre tervezték. A többnyire 20-30 éves épületek teljes körű felújítási költsége elérheti a négy-, négy és fél millió forintot. Ez alapján kárigényük összesen közelítheti a 800-900 millió forintot.Orbánék 1978-ban építették fel családi házukat, s a problémák a tíz évvel később befejezett csatornázási munkálatokat követően sokasodtak meg. A csöveket ugyanis érthetetlen módon a főút nyomvonalában fektették le, és a csatornafedelek keltik a legelviselhetetlenebb zaj- és rezgéshatásokat. Egy-egy teherautó áthaladásakor valóságos lökést sugároznak a házak felé a lakók szerint. Az utóbbi években a helyzet csak romlott, hiszen egyre több kamion halad át a Fehérvári úton. Ez a vámosszabadi határátkelő felé – és felől – érkező nehézgépjárművek útvonala, de azok is itt dübörögnek át, akik a 81-esről nem kanyarodnak fel a fizetős M1-esre, hanem a régi úton kívánnak az osztrák határhoz jutni. Percenként többször rázkódnak meg az épületek miattuk, s még éjszaka sincs nyugalmuk a lakóknak. A város határához érkező sofőrök itt még kevésbé veszik le lábukat a gázpedálról, 80-100 kilométeres sebességgel csapódnak rá a kátyúkra és az aknafedelekre.Az időközben a lakók szószólójává lett férfi egy vaskos dossziét tesz elém. Azoknak a leveleknek a másolatait, amelyeket különböző hatóságokkal váltott az áldatlan állapotok megszüntetése céljából. Még a közlekedési minisztériumot is ostromolta a kilencvenes évek elején, ám a nyugtatgató válaszokat nem nagyon követte javulás. 1992-ben újraaszfaltozták ugyan az utat, de a nem erre a tengelynyomásra tervezett alapok természetesen nem bírtak ellenállni, s újra megsüllyedt a burkolat. A csatornafedeleket is többször cserélték, de még véletlenül sem sikerült egy szintbe tenni azokat az útfelülettel.– Nemrég egy figyelmeztető bójával próbáltuk elterelni a dübörgő csatornanyílásról a forgalmat. Néhány napig jobb is volt, lassítottak, kerülgették az autósok – meséli Szolinger Sándorné. – Aztán jöttek a közútkezelők, s megfenyegettek minket: ha nem tüntetjük el az útakadályt, akkor büntetnek.Mint mondja, belátja, nem ez a megoldás, de valamit mégiscsak tenni kell. Az unokák kicsik, az egész napos rohangálás után úgy alszanak, mint a bunda, de még ők is fel-felriadnak az irgalmatlan zajokra.A közelmúltban a lakók panasszal éltek a városi bíróságon. Arra szerettek volna választ kapni, hogy ki a felelős a bajokért, s kivel szemben érvényesíthetnék igényeiket. A keresetet azonban elutasították, mert nem neveztek meg alperest. Orbánék tudják, hogy az út állami, ám a fő gond mégiscsak a csatornafedelekkel van, s ők leginkább az önkormányzatot kárhoztatják. Szerintük nekik kellene kiharcolniuk, hogy végre épüljön meg az elkerülőút. A környezetszennyezés ugyanis nemcsak őket, de a déli városrész több ezer lakóját is érinti, s a lakosság érdekvédelme bizony a városvezetés feladata lenne.– A város kész lenne megadni az útépítéshez szükséges önkormányzati forrásokat, ám önerőből nem tud lépni, s az adott útszakasz végeredményben nem is a miénk – mondta lapunknak Eredics Imre alpolgármester. A Győrt keletről elkerülő út költségei egyébként kétmilliárd forintra tehetők, ám valódi megoldást az is csak akkor jelentene, ha hozzá egy új Duna-híd csatlakozna, illetve az északi elkerülő is megépülne, ami viszont újabb milliárdokat igényelne. Szerinte a közútkezelőnek kellene addig kikényszerítenie, hogy a nehézgépjárművek ne jöhessenek be erre az útra, hanem válasszák az M1-est. Igaz, csak egy részüket lehetne eltéríteni, hiszen a szlovák határ, pontosabban Vámosszabadi felé jelenleg nincs más út.– A tízéves fejlesztési tervekben a megye területén a Győrt Sopronnal összekötő 85-ös számú út élvez prioritást – tájékoztatta a Magyar Nemzetet Szirányi Ákos. A közútkezelő kht. megyei vezetője csak reménykedni tud abban, hogy emellett lehetséges a megyeszékhelyet valóban súlyosan érintő terhek mérséklése.A lakók türelme azonban mára elfogyott, a házaknak sem tudják megmagyarázni, hogy még tíz-tizenöt évet ki kellene húzniuk, ezért radikálisabb lépésekre készülnek. Orbán Ferenc aláírásgyűjtést, az igazukat bizonyító mérések elvégeztetését és újabb pereket emleget. Utóbbiakhoz most már támogató is jelentkezett, hiszen a helyi Reflex Környezetvédő Egyesület felajánlotta segítségét. Kalas Györgytől, az egyesület jogászától megtudtuk, hogy hozzákezdtek a per előkészítéséhez, a szakértői anyagok beszerzése folyamatban van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.