Mára annyira elterjedtek a terepjárónak álcázott szabadidő-autók, hogy nagyon nehéz valami eredetivel előrukkolni. A Nissan most megpróbálta – igaz, az X-Trail egyelőre csupán egy tanulmányautó. Annak viszont nagyon is komoly, mert mind a technika, mind a formaterv kész a sorozatgyártásra.Joggal merül fel a kérdés, hogy valóban szüksége van-e a Nissannak egy újabb terepjáróra, hiszen ott van a legendás Patrol GR, a kisebb kocsit keresőknek a Terrano, a teherautós hangulatot élvezők pedig a Pick-upot vásárolhatják. Szép paletta, ám egy igazán divatos járgány még elfér rajta – tartják a Nissannál. Az X-Trail az őszi párizsi autókiállításon szondázta a közönség véleményét, s ha a Nissan tulajdonosai – azaz a Renault – kedvezőnek találják a fogadtatást, akkor akár már 2001-ben megkezdődhet a sorozatgyártás.Az X-Trail ebben a formában az egyik legpraktikusabb szabadidő-terepjáró lehet a mezőnyben, hiszen összkerékhajtási rendszere intelligens, csak akkor kapcsol négykerekes üzemmódra, ha erre valóban szükség van, akkor viszont teljesen automatikusan. Normál közlekedési körülmények között csak az első kerekek a hajtottak – ez egyrészt csökkenti a hajtásláncban fellépő nyomatékveszteséget, másrészt a zajt és a fogyasztást is. Ha az elektronikus érzékelők bármely kerék megcsúszását vagy kipörgését észlelik, akkor a nyomaték egy része a hátsó kerekekre is eljut, ezzel tehermentesítve az elsőket és javítva a kocsi trakcióját.Elektronika van még bőven a kocsiban: a teljes menetstabilizáló egység tartalmazza a kipörgésgátlót, a blokkolásgátlót, a fékaszszisztenst és a fékerőelosztót is. Maga a gázpedál is hipermodern, úgynevezett drive-by-wire, azaz a gázpedál és a motor nem bowden, hanem elektronikus jelek által kommunikál egymással.Maga a motor négyhengeres és kétliteres, azaz első hallásra semmi különös, a hozzá kapcsolódó kézi pedig viszont hatfokozatú. A Nissan gépe azonban két kiegyensúlyozó tengelyt kapott a blokkjába, így eltűnnek a négyhengeresekre jellemző vibrációk, a szelepek nyitása pedig variálható, hogy kis fordulaton kedvezőbb legyen a nyomatékgörbe.Az X-Trail beltere gyakorlatilag olyan, mint egy okosan átgondolt kombié: ötüléses, tágas és jól variálható. Az egyetlen meglepő elem az, hogy az analóg műszeregységet nem a volán mögé, hanem középre helyezték. Ez nem különösebben praktikus megoldás, az viszont igen, hogy a csomagtartó padlóját strapabíró műanyag borítja, amelyet akár slaggal is le lehet mosni.Az X-Trail igazi vonzerejét az erőt sugárzó, divatos karosszéria adja. Mivel a kocsi hossza négy és fél méter, helyszűke nem lesz benne. Már csak azért sem, mert a hátsó utasok feje felett kipúposodik a tető – akár a Land Rover Discoveryn –, így lehetőség volt a hosszú utak alkalmával sokkal kényelmesebb, magas üléspozíció kialakítására.
Gál Kinga: Brüsszelben el akarják törölni az egyhangúságot, ez önmagában lemondásra adna okot
