Több mint tanulmány

Hajdú
2001. 01. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mára annyira elterjedtek a terepjárónak álcázott szabadidő-autók, hogy nagyon nehéz valami eredetivel előrukkolni. A Nissan most megpróbálta – igaz, az X-Trail egyelőre csupán egy tanulmányautó. Annak viszont nagyon is komoly, mert mind a technika, mind a formaterv kész a sorozatgyártásra.Joggal merül fel a kérdés, hogy valóban szüksége van-e a Nissannak egy újabb terepjáróra, hiszen ott van a legendás Patrol GR, a kisebb kocsit keresőknek a Terrano, a teherautós hangulatot élvezők pedig a Pick-upot vásárolhatják. Szép paletta, ám egy igazán divatos járgány még elfér rajta – tartják a Nissannál. Az X-Trail az őszi párizsi autókiállításon szondázta a közönség véleményét, s ha a Nissan tulajdonosai – azaz a Renault – kedvezőnek találják a fogadtatást, akkor akár már 2001-ben megkezdődhet a sorozatgyártás.Az X-Trail ebben a formában az egyik legpraktikusabb szabadidő-terepjáró lehet a mezőnyben, hiszen összkerékhajtási rendszere intelligens, csak akkor kapcsol négykerekes üzemmódra, ha erre valóban szükség van, akkor viszont teljesen automatikusan. Normál közlekedési körülmények között csak az első kerekek a hajtottak – ez egyrészt csökkenti a hajtásláncban fellépő nyomatékveszteséget, másrészt a zajt és a fogyasztást is. Ha az elektronikus érzékelők bármely kerék megcsúszását vagy kipörgését észlelik, akkor a nyomaték egy része a hátsó kerekekre is eljut, ezzel tehermentesítve az elsőket és javítva a kocsi trakcióját.Elektronika van még bőven a kocsiban: a teljes menetstabilizáló egység tartalmazza a kipörgésgátlót, a blokkolásgátlót, a fékaszszisztenst és a fékerőelosztót is. Maga a gázpedál is hipermodern, úgynevezett drive-by-wire, azaz a gázpedál és a motor nem bowden, hanem elektronikus jelek által kommunikál egymással.Maga a motor négyhengeres és kétliteres, azaz első hallásra semmi különös, a hozzá kapcsolódó kézi pedig viszont hatfokozatú. A Nissan gépe azonban két kiegyensúlyozó tengelyt kapott a blokkjába, így eltűnnek a négyhengeresekre jellemző vibrációk, a szelepek nyitása pedig variálható, hogy kis fordulaton kedvezőbb legyen a nyomatékgörbe.Az X-Trail beltere gyakorlatilag olyan, mint egy okosan átgondolt kombié: ötüléses, tágas és jól variálható. Az egyetlen meglepő elem az, hogy az analóg műszeregységet nem a volán mögé, hanem középre helyezték. Ez nem különösebben praktikus megoldás, az viszont igen, hogy a csomagtartó padlóját strapabíró műanyag borítja, amelyet akár slaggal is le lehet mosni.Az X-Trail igazi vonzerejét az erőt sugárzó, divatos karosszéria adja. Mivel a kocsi hossza négy és fél méter, helyszűke nem lesz benne. Már csak azért sem, mert a hátsó utasok feje felett kipúposodik a tető – akár a Land Rover Discoveryn –, így lehetőség volt a hosszú utak alkalmával sokkal kényelmesebb, magas üléspozíció kialakítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.