A politika művésze

Faggyas Sándor
2001. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindent mérlegre téve a francia forradalom a legmeghökkentőbb esemény, amely eddig a világon történt. A jelek szerint minden kifordult természetéből a könnyelműség és a kegyetlenség e különös káoszában. Eme irtózatos, tragikomikus színjáték láttán a legellentétesebb szenvedélyek váltják egymást, s keverednek egymással elménkben... Edmund Burke metafizikai őrültségként, radikális ateista-racionalista filozófusok és közönséges gyilkosok, útonállók pokoli műveként, vak és brutális szenvedélyek barbár zsarnokságaként írta le 1790-ben – tehát még a jakobinus diktatúra előtt – a franciaországi eseményeket. Töprengések a francia forradalomról című műve tette világhírűvé és az angolszász konzervativizmus „atyjává” az ír származású brit politikust.„A lovagiasság kora a múlté. Az okoskodók, ökonomisták, számítgatók kora jött el, s örökre oda Európa dicsősége” – írta jó kétszáztíz éve megjelent könyvében, amelynek első magyar kiadásáig kereken kétszáz évet kellett várni, s amelyet a hazai konzervatív politikusok és értelmiségiek is haszonnal forgathatnának. Ezért sem árt tudni, ki volt, mit írt, képviselt és bírált, s miért fontos és időszerű két évszázad elmúltával is az „old whig” Burke, akit már saját korában szélmalomharcot vívó Don Quijoteként gúnyoltak „haladó” ellenfelei. Mivel nálunk valószínűleg kevesen ismerik a XVIII. század talán legnagyobb hatású brit politikus-közírójának életművét, aligha túlzás, ha a 2000. év egyik legfontosabb hazai társadalomtudományos könyvének tartjuk Molnár Attila Károly Burke-monográfiáját, amelyben a kitűnő eszmetörténész, politológus figyelemre méltó tablót rajzol Edmund Burke-ről és koráról.A szerző a hazai politológiában és politikai közírásban eléggé szokatlan módon a dolgozata tárgyát képező politikus-közíró műveit és a róla szóló, gazdag irodalmat részletesen, szöveghűen bemutatva és tárgyilagosan, elfogulatlanul elemezve rekonstruálja Burke gondolkodását, ahelyett hogy prekoncepciójával és a szövegek elé tolakodó (elő)ítéleteivel torlaszolná el az olvasó és a mű tárgya között húzódó megismerési és megértési utat. Ennek a módszernek az is előnye, hogy most először bőségesen kaphat a magyar olvasó jellemző szemelvényeket, töredékeket Burke fontosabb írásaiból, amelyek kiegészítik a Töprengések társadalomképét s történelem- és politikafelfogását. Az életmű leíró bemutatása, rekonstruálása azért is fontos, mert Burke maga nem kedvelte az elméleteket, pártpolitikusnak és közéleti írónak tartotta magát, s a legkevésbé politikai filozófusnak. Művei többnyire valamilyen alkalomra, valakihez vagy valakivel vitatkozva íródtak. Nemcsak hogy nem törekedett nézetei rendszeres kifejtésére, de szinte szépírói stílusban és eszközökkel fogalmazott.Burke a nyelvet – Cicero követőjeként – retorikai célra, azaz szándékolt érzelmek felkeltésére, meggyőzésre használta. Úgy vélte, a szó, a nyelv hatása a habituális (kulturális) asszociációból ered, s nem abból a valóságelemből, amelyre vonatkozik. A szavak és az eszmények közti viszony önkényes, konvencionális, feladatuk a kommunikáció és a társadalmi együttélés könnyítése. Burke egyik kedvenc metaforája a „forradalmi Bábel” volt: a forradalmárok és előttük a „felvilágosodott” ateista-racionalista filozófusok új nyelvet alkottak, amellyel a régi kultúra és társadalmi rend megtámadható, a szokások, normák, intézmények és közösségek lerombolhatók. A francia forradalom bábeli jellege a brit politikus szerint abból eredt, hogy nyelvi erőszakkal összekeverte a határokat nyelvek, rangok, nemzetek között, s így felforgatta a dolgok rendjét.A whig Burke a híres tory írókhoz, gondolkodókhoz hasonlóan az ember intellektuális és morális tökéletlenségéből kiindulva értékelte fel a szokást, hagyományt az állam (ősi alkotmány), a vallás (anglikán egyház) és a politikai (civil) társadalom vonatkozásában egyaránt. Habitusát és politikai felfogását a tradicionalizmus, az organicizmus és a szkepticizmus jellemezte. Határozottan és következetesen elutasította a XVIII. században a francia felvilágosodás által divatossá tett tudományos racionalizmust. A tudományos racionalizmust hasznosító „geometriai politikát” hibásnak és károsnak tartotta, mert szerinte nem lehet új társadalmi rendet alkotni a spekulatív értelem által, a metafizikai eszmék segítségével, hiszen az emberi élet velejárója a bizonytalanság és az intellektuális tökéletlenség. A racionalista, spekulatív, kísérletező társadalomátalakító filozófusok azt hiszik, azt csinálnak a társadalommal, amit akarnak, és ezen intellektuális arrogancia következménye az erőszak és más bűnök, miután elvész a kételkedés és vele az erkölcsi gátlás és önmérséklet.„Ezek a filozófusok olybá veszik az embereket, mint kísérleti egereket az üvegbura alatt” – írta jó kétszáz éve Burke, aki még nem hallhatott marxizmusról, bolsevizmusról, nemzetiszocializmusról, sem neoliberális-technokrata társadalommérnökökről. Egyszerre hitt az univerzális rendben és a változó körülmények fontosságában, s abban, hogy a kettő hatékony egyeztetése az esztétikai ízlés és a gyakorlati tudás, a bölcsesség eredménye. Burke politikaeszménye – a „politics of beauty” – a megőrzés érdekében végrehajtott reform volt, és az államférfi mércéjének azt tekintette, hogy kész a megőrzésre, és képes a javításra. A megőrzés eszköze a fokozatos, szinte észrevétlen változtatás, a harmonikus alkalmazkodás.Miért volt az „old whig” parlamenti képviselő Burke szinte a kezdettől, tehát 1789 őszétől–telétől a „haladó” francia forradalom engesztelhetetlen ellensége, ami oda vezetett, hogy 1792 végén híveivel átült a tory oldalra, s ezzel katalizátora lett a későbbi brit konzervatív párt kialakulásának? Mert úgy látta, a forradalom nemkívánatos és működésképtelen. Burke összes 1789 utáni írása azt tűzte ki célul, hogy a forradalom társadalmi-erkölcsi lehetetlenségét bizonyítsa. A radikális ateista-racionalista filozófus és a vad s vak szenvedélyeit korlátlanul kiélő csőcselék bűnös szövetségre lépve sikeres volt a régi rend lerombolásában, de az új társadalom megalkotásában már nem. Burke-öt 1790-ben Angliában is sokan őrültnek tartották, mert Franciaországban zsarnokságot jósolt, ahol szinte mindenki a szabadság győzelmét vélte látni. Ám a történelem meglepően hamar igazolta a minden oldalról hevesen támadott és pártján belül kiközösített, ellenforradalmi whig politikust, aki elsőként jósolta meg, hogy a metafizikai őrültség, az ateizmus és az anarchizmus-voluntarizmus forradalma együttesen készíti elő a királygyilkosságot, a zsarnokságot és a katonai önkényuralmat.Burke-től azért lehet és érdemes ma is tanulni, mert nem korhoz kötődő politikaelméletet alkotott, hanem arról igyekezett meggyőzni olvasóit, hogy a politika művészet, nem pedig tudomány, mivel szabályokba nem foglalható, s csak a gyakorlatban, próbálkozások és tévedések sorozatával eltanulható bölcs munkával lehet összhangba hozni a szabadságot, a rendet, az igazságot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.