Az ellenállás melankóliája

2001. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarr Bélának hosszú évek óta alkotótársa Krasznahorkai László; jobbára az ő regényei ihlették filmjeit. A Kárhozat és a kultuszfilm számba menő Sátántangó után a Werckmeister harmóniák Krasznahorkai Az ellenállás melankóliája című regénye alapján készült. Külföldi sikerei után Magyarországon a szemle első napján mutatták be. A regény- és forgatókönyvíró Krasznahorkait együttműködésükről kérdeztük.– Eddigi közös filmjeik alapján bebizonyosodott, hogy világszemlélet, művészi hitvallás, szellemi-érzelmi beállítottság dolgában „egy húron pendülnek”. Mi lehet a titka ennek az együvé tartozásnak?– Erre elmondanék egy történetet. A Sátántangó egyik kocsmai jelenetének a felvételén esett meg. A szereplők kimerültek voltak, minden sivárnak, üresnek, reménytelennek tűnt, már az is kilátástalannak tetszett, hogy lesz-e egyáltalán film a Sátántangóból. Tudtuk, hogy kell történnie valami hitelesnek, amin majd az egész mű nyugodni fog, minden más csak mesterség. Volt egy nehezen kezelhető szereplőnk, hiába vettük föl újra és újra a jelenetet, nem ment. Aztán egyszer csak azt mondta a harmonikásnak, hogy játsszon el neki egy francia sanzont, amit a zenész ugyan sosem hallott, de megpróbálta. A szereplő elkezdte énekelni, hogy „anyám a tenger, apám a föld...”, ütötte hozzá a taktust – s egyszeriben angyal szállt el fölöttünk. Mindketten tudtuk, hogy ha semmi gikszer nem jön közbe, ha a lámpák nem durrannak el – akkor megvan a Sátántangó.– Általában a közösség fölbomlását, a kapcsolatok széthullását, falvak, városok pusztulását viszik vászonra. A reménytelenséget, kilátástalanságot, az életet mint a földi poklot. Némelykor azonban átsejlik egy halovány reménysugár. Miért épp ez a vigasztalan világ foglalkoztatja, vonzza önöket, az írót és a rendezőt?– Mert ilyen a világ. A Werckmeister azonban különbözik a korábbiaktól: középpontjában egy olyan fiú áll, aki a legkevésbé sem reménytelen; ellenkezőleg, ő az, aki az egész pokoli realitást ellensúlyozza az égi dolgok iránti elkötelezettségével. Az abszolút főhős, Valuska olyan lény, aki az életét olyan oltalmazó ködben éli, amelyben a közösség félbolondként kezeli, holott egyáltalán nem az. Nem hírhozó, nem próféta, pusztán pontos információi vannak arról, hogy vannak csillagok, van égbolt, a természetnek vannak örök szabályai, ami csodálattal tölti el, s amivel földeríti a másik főhőst, az élet és a művészet esztétikai értelmében elmerült idős zenetudóst. Fokozatosan kiderül, hogy mindkettejük számára mi sem fontosabb, mint a barátság, a szeretet, a fiú részéről az öreg iránti gondoskodás, a tisztelet. A film voltaképp a barátság története, annak sejtetése, hogy nincs ennél fontosabb érték az ember számára, minden más mulandó, értéktelen, hiábavaló.– A világsajtó szuperlatívuszokban méltatta a Werckmeistert, ahol csak vetítették. Néhány nyugati kritikus a kelet-európai posztkommunista országok sorsát véli kiérezni belőle. Egyikük a filmbéli bálna hulláját egyenesen a „bomlásnak indult keleti blokk metaforájának” tartja. Valóban ennek szánták a filmet?– Az ellenállás melankóliáját a rendszerváltás előtt írtam. Sem akkor, sem a film létrehozásakor nem gondoltunk arra, hogy akár metaforaszinten is konkrét politikai vagy történelmi jelentést sugalljunk a Werckmeister harmóniákkal. Magam a könyveimben, akárcsak Tarr Béla a filmjeiben, az emberi állapotról kívánunk képet nyújtani, amelynek közös elemeit éppúgy fölfedezheti a néző New Yorkban, mint a magyar Alföldön. S mintha a visszhangos közönségsiker is arról tanúskodnék, hogy a nézők nem korlátozzák kelet-európai viszonyokra a filmet. Még akkor sem, ha közös munkáink sehol másutt nem születhettek volna meg, csak itt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.