Futottak még...

2001. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minimum hazárd, de nyugodtan mondhatjuk, öngyilkos vállalkozás volt a Kerepesi úti pálya megépítése. A Budapesti Ügető Egyesület (BÜE) olyan feltételeket fogadott el, amilyenekre korunk racionális menedzsere egy lemondó legyintést sem pazarolna. A Székesfőváros Törvényhatósági Bizottsága 1931. május 6-i közgyűlésén 81 szavazattal 52 ellenében megszavazta, hogy a Tattersall területét átadja a BÜE-nek – „apró” kikötésekkel. Az egyesületet kötelezték, hogy az új pálya építésére kétmillió 358 ezer pengőt fordítson, hogy az minden tekintetben világvárosi színvonalú legyen. A BÜE vállalta ezenkívül, hogy a Haller téren új lóvásártelepet épít, felújítja a Tattersall egész területét, korszerű, fedett lovardát emeltet, sőt a lovarda személyzetének fizetését is állja. A végösszeg négymillió pengőre rúgott!Akkoriban is magas pozícióba kerülhettek olyanok, akik összetévesztették a versenylovat a fejőstehénnel. Az egyesület csak a futtatók, a szakma és a közönség áldozatkészségére számíthatott, de bátorságát siker koronázta. A lovat, a versenyt szerető emberek minden áldozatra készek voltak, csak épüljön meg az új pálya. A tervező, ifj. Paulheim Ferenc nem kedvelte a lóversenyt, ennek ellenére kiemelkedő objektumot alkotott. A pálya a Bauhaus stílusú építészet legszebb hazai épülete, más, szerencsésebb városok nagyon büszkék lennének rá. A kivitelező, Dávid János építőmester szintén kiválóan végezte munkáját. Percre pontosan betartotta az előírt határidőket, még akkor is, ha pontosságára és igényességére ráfizetett. A szakma szó nélkül tűrte, hogy egy évtizeden keresztül alacsony díjakért versenyezzen. A futamok átlagdíjazása 800 pengő körül volt, ugyanakkor a galoppon a legkisebb verseny díjazása is meghaladta a 2500 pengőt. A közönség pedig azt vállalta, hogy a totalizatőrforgalomból kap kisebb részesedést. Nyugodtan kimondhatjuk: a szakma és a közönség saját erejéből építette fel a Kerepesi úti ügetőpályát, ahhoz a fővárosnak, az államnak nem volt semmi köze. Akik most elherdálták a pályát, azok hivatkozhatnak gazdasági kényszerre, erőfölényre, de valamiféle jogfolytonosságra nem.1933. augusztus 31-én volt a kapunyitó. Tizenötezer néző tolongott a lelátókon, ott volt mindenki, aki számított, a földművelésügyi miniszter kivételével. Az új pálya első versenyét Gondolat II. nyerte, Kovács II. Jánossal a kocsijában. A versenynap ragyogó sikerét az sem homályosíthatta el, hogy a versenyintézőség két hajtót, Fityót és az örök renitens Feisert fegyelmezetlenségük miatt kénytelen volt megbüntetni. A háborúig tartó időszakban a közönség számtalan izgalmas versenyt, nagyszerű lovat – hogy csak a legnagyobbakat említsük: Elly, Ipoly, Bajnok S., Kuno, Katinka, Gala Peter stb. –, kitűnő hajtót látott. De az impozáns létesítmény nem csak sportcélokat szolgált. 1938-ban az ügető adott otthont az eucharisztikus kongresszus több rendezvényének.A háború szinte mindent elpusztított. A pályát bombák szaggatták fel, a lovakat elhajtották a felszabadítók, de az emberek ismét összefogtak, hogy a versenyzés minél hamarabb beinduljon. Társadalmi munkában rendbe hozták a pályát, kipofozták az épületeket, istállókat, a szakemberek felkutatták a versenylovakat. 1945. augusztus 26-án ismét kapunyitó volt a Kerepesi úton! Több ezren sürgölődtek a nézőtéren. A város demonstrálta, hogy élni akar. Hamarosan rendeződött valamenynyire az ügető helyzete, folyamatosan kerültek vissza a pályára elveszettnek hitt lovak, a ménesekben is megindult a munka, sőt még a pesterzsébeti orosz rendőrség is tartott versenyistállót! 1947-ben és ’48-ban Skandináviából és Amerikából hoztak be versenylovakat és tenyészanyagot. Az ügető megmutatta életerejét, s még a létező szocializmus sem tudta legyűrni. Pedig 1952-ben az ügető is elszenvedte a maga „koncepciós perét”, a legjobb szakembereket küldték börtönbe minden ok nélkül. A proletárdiktatúra nem szerette a lóversenyt, de eltűrte, és ennyi épp elég volt a túléléshez.A rendszerváltozás utáni hatalom rendezni szeretné a versenyzés ügyét. Még pislákol a remény, hogy túléli ezt is. Az átgondolatlan (vagy nagyon is átgondolt?) privatizáció vegetálásra kényszerítette a szakmát. Pedig ma is vannak számosan, akik készek áldozatot hozni, de a döntéshozók erre esélyt sem adnak. Az elnyújtott agónia meg nem azonos az áldozathozatallal.A pálya megnyitásának hatvanadik évfordulóján Kovács II. János családja kis márványtáblát helyezett el a bejárat közelében. Az első verseny győztes lovának, Gondolat II-nek állít emléket, s természetesen Kovács II. Jánosnak, a zseniális idomárnak, az utánozhatatlan hajtóművésznek, a magyar ügetősport egyik legnagyobb alakjának.Ki gondolta akkor, 1993-ban, hogy az emléktábla nem éri meg a saját tizedik évfordulóját?!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.