Futottak még...

2001. 02. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha az Országházra terveznének emeletráépítést – első hallásra efféle képtelenségnek tűnt a Kerepesi úti ügető eladása és új pálya építése a Kincsem Park közepén. 1997-et írtunk, és Széchenyi István honában oly ember állt a magyar lóversenyzés élén, aki hoszszas töprengés után sem tudta volna megmondani, hogy verseny közben a ló vagy a zsoké van-e felül. Persze ne bántsuk az egykori igazgató urat, nem ily nélkülözhető ismeretek elsajátítása végett került hivatalába, hanem azért, hogy menedzseljen. Előzőleg a lakatgyár kulcsait privatizálta el, s ez az üzleti körökben figyelmet keltő siker hasonló terület, a lóversenyzés élére predesztinálta. Amikor először előadta a pálya eladására vonatkozó koncepcióját, szerintem az első pillanatban senki nem vette komolyan. Pedig akkoriban már sokan és sokfélét suttogtak panamákról, ingatlanspekulációkról, a szocialista kormány, a liberális főváros zavaros terveiről. Azokban az időkben a „lerohasztani és fillérekért lenyúlni” formula bevett módszer volt az üzleti világban. Aztán 1998 nyarán formát kapott az addigi gomolygás. A Bouygues-csoporttal kötött szerződés szerint a cég megkapja a Kerepesi úti ügető területét, de a vételárban benne van az is, hogy a Kincsem Parkban felépít egy többfunkciós, modern versenypályát. A Bouygues csak akkor veheti át az ügetőt, ha az új pálya már versenyzésre alkalmas lesz. Sok szakembernek, lovat, versenyzést szerető rajongónak majd megszakadt a szíve, de lássuk be, az adott körülmények között ez volt a legjobb döntés.Hogyan jutott odáig a magyar lóversenyzés, hogy a sokak számára oly kedves ügetőpálya eladását, ha nem is örömmel, de józan belenyugvással fogadta a szakma és a közönség? Erről a témáról mi csak nagy vonalakkal megrajzolt vázlatot készíthetünk. A rendszerváltozás elsodorta az addigi igazgatót. Dr. Fehér Dezső nagy tekintélyű, ám kevéssé népszerű ember volt. Vitathatatlan szakértelme és vezetői kvalitásai ellenére talán autoritárius stílusa miatt sokan örültek a távozásának. (Több mint egy évtized távlatából dr. Fehér szerepét és személyiségét is másként látják.) Az igazgató elment, de sokáig nem történt semmi különös. Majd a parlament megalkotta a roppant szerencsétlen szerencsejáték-törvényt, amely a lóversenyzést 20 százalékos forrásadóval sújtotta. Ezzel egy csapásra sikerült „kiirtani” a közönség felét. Mindenki tudta, hogy a forrásadó rossz és felesleges, de csak 1999 elején törölték el, addig viszont nehezen jóvátehető „pusztítást” végzett.A kilencvenes évek elején megindult a privatizáció. A fogadásszervezés és az ingatlanok állami kézben maradtak, a ló meg a szerszáma lett a kistulajdonosoké. A közönség száma, a fogadási forgalom csökkent, a futtatókon mégis valami csodaváró hangulat vett erőt, sokan vásároltak és tartottak versenylovat. Volt, aki árverésen költött súlyos milliókat, volt, aki szinte egész ménest vett meg fillérekért, s voltak merész álmokat kergetők, akik több száz nagy értékű lovat hoztak be az országba, jelentősen gyarapítva a nemzeti vagyont. A felbuzgó lóvásárlási kedv sok vagyonos embert tönkretett. Oly alacsonyak voltak a versenydíjak, hogy a lovaknak csak tíz százaléka kereste meg a tartási költségeit; olyan, amelyik a vételárát is visszanyerte volna, egy évtized alatt kéttucatnyi ha akadt. A 90-es évek elején kellett volna egyszeri nagy beruházással a lóversenyt talpra állítani (pályákat felújítani, országos fogadási hálózatot kiépíteni stb.), akkor ma már bőséges nyereséget termelne. De ez a beruházás nem történt meg, helyette rálőcsölték a versenyszervezés feladatait a Szerencsejáték Rt.-re, amelynek akkora szüksége volt ezen misszióra, mint egy púpra.A Szerencsejáték Rt. beleölt néhány tíz- (száz-?) milliót a versenyzésbe a nyereség halvány reménye nélkül, majd boldogan adta át jogait az ÁPV Rt.-nek. Az ÁPV Rt. azóta „szponzorálja” a lóversenyt, ami a forrásadóból befolyt, annak a dupláját adta vissza működési költségekre. A lóversenyzés éves költsége 600 millió forint. Ebből még mindig szomorúan kevés, 235 millió a versenydíj. A totalizatőrforgalomból levont, a fenntartásra fordítható összeg a 600 milliónak a felét sem éri el. A többit az állam pótolja. Érthető, hogy az állam szeretne viszontlátni valamit a pénzéből. Ezért kényszerültek eladni az ügetőt. A Bouygues-gal kötött szerződés részleteit nem ismerem, de a 2,5 milliárdos vételárból az új pálya megépítése után is maradhat valamennyi, ami visszacsöpög az államkasszába.Javíthatatlan optimistaként mondom, nem jó, hogy így estek a dolgok, de ha már megtörténtek, ne búslakodjunk. Az új pálya felépül majd, országos fogadási hálózat is lesz egyszer, s előbb-utóbb a lóversenyzés is nyereséges lesz. Remélem, hogy nagy derűlátásomban nem galoppíroztam el magam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.