Mind több az autókban az elektronika

Hajdu Imre
2001. 02. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki attól tart, hogy a technika előretörésével egyre inkább eluralkodik az elektronika az autóvezetésben, jobban teszi, ha megnyugszik – mert már régen eluralkodott, csak éppen nem szembetűnő módon.Az elektronika nem új keletű dolog az autókban. Robert Bosch 103 évvel ezelőtt alakította át alacsony feszültségű elektromágnesét gépkocsikban használható gyújtószerkezetté. Habár a szó mai értelmében ez még közel sem volt elektronikus szerkezet, ezt tekinthetjük a világ első, elektromos impulzusok által vezérelt autóipari segédberendezésének. A soha le nem védetett „magneto” jelölte ki azt az évszázados utat, amely során az elektromos üzemű alkatrészek szépen lassan átvették az uralmat a gépkocsi felett.Vegyünk egy átlagos napot. Fáradtan kibotorkálunk a garázshoz, megnyomjuk a riasztó távirányítójának gombját – természetesnek vesszük, hogy ilyenkor hangos csipogással vagy diszkrét kattanással, de kinyílnak az ajtók. Ahhoz azonban, hogy a rádiójel vagy infravörös fénynyaláb hatására az addig szunnyadó elektronikus szerkezet felébredjen, kell egy további rendszer, ami felügyeli a központi zár készenléti állapotát. De ne törődjünk most ezzel. Üljünk be a vezetőülésre, és helyezzük be az indítókulcsot (közben, ha eszünkbe jut, mondjunk hálát Bosch mérnöknek, hogy nem kell a az égésteret izzító spirituszégővel bajlódnunk). A modern autókban kivétel nélkül megtalálható indításgátló ilyenkor ellenőrzi a kulcsban elrejtett adó jeleit, és ha az egyezik a központi egységben tárolt kóddal, engedélyezi a többi elektronikus rendszer működését. Még be sem gyújtottuk a motort, de már elektromos jelek ezrei rohantak végig az autót behálózó több kilométernyi kábelkötegeken.Ne húzzuk az időt; ha szerencsénk van, „pöccentésre” indul a motor, s vele együtt a fedélzeti számítógépek. Az emberek többsége fél a túlkomputerizált autóktól, miközben valószínűleg nem is sejtik, hogy az új Renault Lagunában például nem kevesebb, mint 19 mesterséges agy működik, amelyek 62 különböző elektromos funkciót kezelnek. Vezérlik a motor működését, felügyelik a légzsákokat és az azokat működésbe hozó érzékelőket, figyelik a kerekektől a blokkolásgátlóba érkező információkat.Az elektronika nélkül tehát már napjaink automobilizmusa sem lenne meg. A jövő azonban ennél sokkal több lehetőséget tartogat. A Fiat Puntón és az Opel Corsán már megjelent az elektromos szervokormány, ahol a hagyományos hidraulikus rásegítés szerepét apró villanymotorok veszik át. Hasonlóképpen létezik elektromos gázpedál, amelyben a mechanikus kapcsolatot váltják ki az őrülten nyargalászó impulzusok – az elv nem bonyolult, de biztonságos működéséhez összetett felügyelőrendszerre van szükség. Ígéretes kísérletek folynak az elektronikus szelepvezérléssel, ami szükségtelenné teszi a vezérműtengelyt. A BMW Z22 tanulmányautón már bemutatkozott az elektronikus kormánymű is, de a mindenféle mechanikus kapcsolat nélküli megoldást egyelőre sem az érvényes közlekedésbiztonsági előírások, sem a vásárlók nem tudnák elfogadni – ami nem is csoda, mert ugyan ki szeretne azzal a tudattal száguldozni az autópályán, hogy az irányítás nem az ő kezében van.De szakadjunk el az unalmas autómérnöki feladatoktól, hiszen ezek hatását csak közvetve érzékelhetjük, és nézzük meg a látványosabb elektronikus berendezéseket. Például a Cadillac kifejlesztette éjjellátó készülékét, ami nem más, mint egy aktív infravörös kamera, ami a szélvédőre vetíti a szemmel láthatatlan tárgyak hőképét. A felsőbb kategóriákban manapság szinte kötelező a szekvenciális váltó. Ez tulajdonképpen egy rendkívül kifinomult, elektronikus vezérlésű automata, amit az előre beprogramozott váltási pontok helyett a sofőr utasítgat fel- vagy viszszakapcsolásra. Ez persze csak önámítás, hiszen ezek a berendezések jobban tudják, mikor kell vagy szabad váltani, és csak akkor engedélyezik a kézi beavatkozást, ha a „laikus” sofőr éppen jól döntött. Fordítva gondolkozik az elektronikus fékasszisztens, amit egyre több gyártó alkalmaz. Vészhelyzetben a legtöbb sofőr képtelen megfelelő erővel tövig nyomni a fékpedált, de a rendszer érzékeli, ha gyorsan lekapjuk a lábunkat a gázról, és erősen a fékre lépünk. Ilyenkor automatikusan a legnagyobb fékerőt produkálja egészen addig, amíg fel nem engedjük az akár csak félig lenyomott pedált.Még csak a közeljövő konkrét lehetőségeit boncolgattuk és máris úgy tűnik, hogy az autók legfontosabb alkatrésze az elektronikus rendszereket életben tartó akkumulátor. A jelenleg 12 volton üzemelő áramforrás egyre kevésbé bírja az exponenciálisan emelkedő igénybevételt; míg 1970-ben átlagosan 650 Watt energiát igényelt egy autó, ez az érték ma már 950 Watt. 2003-ra 3500 Wattos energia-igényt jósolnak a szakértők, öt év múlva pedig akár a jelenlegi energiaszint ötszörösére is szükség lehet majd az autókban. A Renault eddigre szeretné bevezetni a 42 voltos rendszert. Az elképzelés egyetlen szépséghibája, hogy az átálláshoz újra kell tervezni az autók minden elektromos alkatrészét, ami egyelőre felmérhetetlen költségekkel járna.Pedig az előrejelzések valószínűleg nem túloznak. A megnövekedett teljesítmény túlnyomó többségét persze nem a gépészet, hanem az infotainment berendezések fogják felvenni. A mozaikszó az információ és a szórakoztatás (entertainment) kombinációját jelöli: tíz éven belül mindennapos esemény lehet, hogy miközben tankolunk, egy filmet is letöltünk a fedélzeti számítógépbe. Ezt utasaink vígan nézhetik menet közben – egészen addig, amíg a vetítést meg nem szakítja egy reklám: beértünk egy márkakereskedés körzetébe, amit annak számítógépe érzékel, és a biztonság kedvéért megpróbálja nekünk eladni a legújabb, legcsillogóbb autócsodát. Általánossá válnak a rádiócsatornák mellett párhuzamosan sugárzott közlekedési információk, amelyek percre készen tartják a navigációs rendszer adattárát. A Delphi nevű elektronikai cég az Egyesült Államokban már forgalmazza Communiport névre hallgató berendezését. Az okos kis masina felolvassa a gépkocsiba letöltött e-mail-jeinket, amelyekre rögtön, a kormány elengedése nélkül diktálhatjuk is a választ.Sokan embertelennek tartják ezt a jövőképet, pedig ha belegondolunk, azáltal, hogy a high-tech berendezések a kritikus vezetési feladatokat az emberi hibatényező kiiktatásával magukra vállalják, mindezen fejlesztések a közlekedésben részt vevő ember kényelmét és biztonságát szolgálják. Az a veszély persze még jó ideig nem fenyegeti az autórajongókat, hogy a számítógépek teljesen kivennék a kezükből az irányítást – bár elképzelhető, hogy pár évtized múlva már az óvó-kényeztető elektronikától mentes autókért fogunk felárat fizetni, amelyekben a vezetés öröme egyedül és csakis a miénk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.