Moszkva újra felfedezi Közép-Európát

2001. 02. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre még korai az orosz tőke expanziójáról beszélni. Oroszország elsőrendű feladata ma az, hogy vonzóvá tegye magát a külföldi befektetések számára – nyilatkozta lapunknak Alekszandr Sabanov, a duma külügyi bizottságának kommunista alelnöke.A Putyin elnökké választása után érezhetően aktívabbá vált orosz külpolitika új vonása a pragmatizmus. Milyen jellemzőkkel tudná leírni még ezt az irányváltást?– Oroszország ma visszafogott, kiegyensúlyozott politikát folytat a világ biztonságára hatással lévő összes erő irányba. Jellemző példa, hogy bár a módszerekkel kapcsolatosan megvan a különvéleménye, de tényként fogadja el az európai integrációt, s nem akar emiatt konfrontálódni. Valóban szemmel látható a megnövekedett aktivitás is, s nemcsak Indiával vagy Kínával, de a kelet-közép-európai térséggel kapcsolatosan is. Egyértelmű politikánk racionálisabbá válása, amely az elmúlt évekkel ellentétben ma már mentes bizonyos mítoszoktól. Vége annak a korszaknak, amikor egyes politikusaink légvárakat építettek. A kiindulást a józan, világos helyzetértékelés jelenti.– Hadd egészítsem ki az eddigieket még egy feltűnő változással. Mégpedig azzal, hogy a külpolitika a világgazdasági folyamatokba történő bekapcsolódás égető szükségességéből kiindulva érezhetően elmozdult a gazdaságközpontú szemlélet irányába, szem előtt tartva külföldön az orosz üzleti érdekeket...– A külpolitika segít a partnerek érdekeinek megértésében, de ami a befektetőket vagy az exportáló orosz cégeket illeti, azok alapvetően kívül esnek a látókörén. Az állam abba nem szólhat bele, hogy ki, mit és hol fektessen be, legfeljebb a körülményeket teheti vonzóbbá. Természetes azonban, ha az orosz nemzeti tőke erejénél fogva valahol nyer, az pozitív érvekkel szolgál a diplomácia számára is. Persze az orosz tőke expanziójáról még korai lenne beszélni, még akkor is, ha néhány ágazatban vannak piacképes termékeink. A konkurenciaharc sajátja azonban az is, hogy ilyenkor a főként transznacionális cégek kezében lévő tömegkommunikációs eszközök szándékoltan az orosz üzleti élet rossz hírét keltik, kidomborítva kriminalizáltságát, megvesztegethetőségét. Pedig ez is csak egyike a mítoszoknak, azzal együtt, ha az eredeti tőkefelhalmozódás mögöttünk hagyott évei adnak is erre némi alapot. No, de ez nem csak orosz sajátosság! Korrupció mindig létezett. Gondoljunk csak például a japán Lockheed-botrányra, amelyből korántsem csináltak ekkora tragédiát.– Abban azonban alighanem egyetérthetünk, hogy az orosz üzleti élet legnagyobb baja az átláthatatlanság, amely érthetően sokakat aggaszt...– A szabályok nálunk ma még nem olyanok, mint Európa vagy Amerika legnagyobb részén. Azonban határozottan efelé haladunk mi is, s ennek eredményeképpen az üzleti élet is átlátható lesz, lehetővé válik a tőke nyomon követése. No, de ez hosszú folyamat. Az eredeti tőkefelhalmozás évei meglehetősen sötétek voltak, mára azonban mindenki megértette, hogy így sem otthon, sem pedig a nemzetközi porondon nem érhetünk el semmit.– A külpolitika gazdaságközpontúbb szemléletéből indultunk ki, s ezzel kapcsolatban Amerika és a Ford analógiájára a Gazprom látványos „nyomulásait” látva mostanság Oroszországgal kapcsolatban is gyakran emlegetik, hogy „ami jó a Gazpromnak, az jó Oroszországnak...” Ön hogyan vélekedik az érdekek ilyenfajta összekapcsolódásáról, azok hierarchiájáról?– Először is, a Gazprom Oroszország legnagyobb vállalata, a büdzsé legnagyobb adófizetője, s az ország exportjának legnagyobb részét kitevő energiahordozók legfőbb kitermelője és szállítója. Ilyeténképpen a legnagyobb nemzetközi üzleti projektekben is érdekelt, így fontos tényező. Vegyük például a Szlovákia felé leágazó vezeték tervét, amely szintén több régió gazdasági fejlődését segíti majd. Nincs ebben semmiféle expanzió. Állami protekcionizmusról sem beszélhetünk, hiszen a Gazpromnak nem szabhatunk kvótákat, nem mondhatjuk neki, hova s mennyit exportáljon. A külügyminisztérium ilyenekkel nem foglalkozik, de ehhez Kaszjanov kormányfőnek sincs joga.– Nem is erre gondoltam, a BorsodChem kivásárlása körüli botrány – vagy nevezzük inkább vitának – azonban a külügyminisztériumoknak is okozhatott némi fejfájást, hiszen akár negatív hatással is lehetett volna a szépen javuló, kétoldalú kapcsolatokra...– A mi mostani látogatásunk is a viszony hosszabb elhidegülés utáni egyértelmű normalizálódását mutatja. Új szakaszba léptünk, amelyet – mindenekelőtt a gazdasági szférában – a kapcsolatok szélesítése jellemez. Botrányról a Gazprom vásárlásai kapcsán egyébként egyetlen tárgyalópartnerünk sem beszélt. A cégek hatáskörébe tartozó üzleti ügyről van szó, mint ahogy a Gazprom magyarországi bankjának átláthatóságát ellenőrizni sem a politika dolga. Az is természetes, hogy a külföldi tőkének – hovatartozásától függetlenül – nem örül mindenki. Nem beszélnék tehát semmiféle botrányról. Úgy gondolom, hogy minden civilizáltan rendeződni fog, kiderül majd, hogy ki kicsoda, az egész befektetés pedig elősegíti a magyar vegyipar fejlődését. A sokszor emlegetett nyersanyagvezetékről pedig csak annyit, hogy az még a KGST idején épült, s nincs abban semmi rossz, ha racionálisan kihasználjuk a régi kapcsolódásokat, így a technikai rendszereket.– Általában véve hogyan értékeli a kétoldalú viszonyt, miként látja az ebben rejlő lehetőségeket?– Az elmúlt hónapokban ismét gyakoribbá vált találkozók is igazolják, hogy Oroszország kész a kölcsönös előnyökön alapuló partneri együttműködésre, s ezt várja el Magyarországtól is. Megértjük a kétoldalú kereskedelemben mutatkozó egyre nagyobb deficit miatti budapesti aggodalmakat, s azt is, hogy elégedetlenek az orosz piacban rejlő lehetőségek kihasználásával. Természetesen a mostanihoz hasonló találkozókon leltárba vesszük az egyéb problémákat is. Általában ismert dolgokról van szó, amelyek megítélésében eltér a véleményünk. Jobb ezeket a problémákat zárójelbe tenni, hogy ne torpedózhassák meg az örvendetesen fejlődő kapcsolatokat, s olyan dolgokkal foglalkozni, amelyek közelítenek bennünket.– Az utóbbi években nem nagyon lehetett orosz közép-európai politikáról beszélni. Az időleges elfordulás után azonban ma mintha e térséget ismét kezdené felfedezni Moszkva. Miképpen fogalmazná meg e politika prioritásait, Oroszország régióbeli érdekeit?– A legfontosabb feladat, hogy olyan partnereink legyenek ebben a régióban, akik racionálisan, gyakorlatiasan viszonyulnak az új Oroszországhoz, mint ahogy nekünk is így kell közelednünk az új Európa ezen államaihoz. Alapvető tehát, hogy világosan megértsük egymást, s megszabaduljunk az átideologizált múlt terhétől. Ezek az emlékek ugyanis csak ártanak a kapcsolatainknak. Ami volt, elmúlt. Nekünk teljesen mindegy, hogy milyen színezetű erő kerül hatalomra demokratikusan ebben vagy abban az országban. Mindenkivel hajlandóak vagyunk együttműködni, aki közeledik hozzánk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.