Nagy markolás, nagy kaszálás

Hanthy Kinga
2001. 02. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiváló kapcsolatokkal rendelkező menedzserek, nagypénzű kiadók, arculat- és ruhatervezők, filmesek és zenészek működnek közre abban, hogy megteremtsék a popcsillagot. Kis ország, kicsi a kereslet, ám sokan szeretnének a szakmában talpon maradni.A könnyűzenei élet szereplői jól tudják, milyen fontos feladata van dalaik népszerűsítésében a médiának. Nem csoda tehát, ha háttérbe szorítottnak, kisemmizettnek érzi magát az a zenész, akinek nem sikerül elérnie, hogy a nagy slágergyártók, a kereskedelmi adók repertoárjukba vegyék új lemezét. Ugyanakkor némi ellentét látszik feszülni a rádiók által kínált zene és a lemezeladási statisztikák között. Éppen Zámbó Jimmy kapcsán merült fel, hogy dalait ugyan a kereskedelmi adók soha nem játszották, mégis sztárrá tudott válni.A közelmúltban a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége elkészítette a tavalyi év legkelendőbb albumainak a listáját. Első helyre került a gyulafirátóti Sub Bass Monster, őt követi az eladási listán Michael Flattley, Santana, Sting, a V. Tech, a Venus (mindkettő magyar formáció). Majd két külföldi énekesnő, Natalia Oreiro és Britney Spears után ismét a magyarok: Ganxsta Zolee, a TNT, a Jazz+Az és a Fekete Vonat alkotja a top tizenkettőt. Zámbó Jimmy e kimutatás szerint csupán a tizenkilencedik, és Balázs Pali megelőzi Madonnát.Így fest tehát az a minden bizonnyal sajátos ízlésű magyar vásárlói világ, amelyre vállalkozások és sztárok építhetők. Az építkezésben fontos alkotóelem az is, hogy a termék eljusson a fogyasztóhoz. Ahhoz, hogy egy dalból sláger legyen, legalább naponta háromszor-négyszer le kell játszania valamelyik fontos kereskedelmi adónak, vélik a zenészek. Ilyen mértékadó orgánum kevés van Magyarországon. A közszolgálati rádión kívül, amely nem tekinti elsődleges feladatának, hogy minden zenei közönségízlést kiszolgáljon, csupán két országos sugárzású kereskedelmi adó működik: a Danubius és a Sláger. (Ugyanakkor egyre több regionális rádió terjeszkedik a piacon úgy, hogy érdekeltséget szerez helyi adókban. A network-rendszer építését a törvény nem tiltja, és ügyeskedéssel, lobbizással, befektetésekkel épülnek az új hálózatok.)A Sláger Rádió indulásával maga vállalta speciális helyzetét. A hatvanas–hetvenes évek dalait játssza, és a törvényi előírások értelmében nem is sugározhat új slágereket. A Danubius a nyolcvanas–kilencvenes évek zenéjének a rádiója. Érthető, hogy ennek a programjában szeretne tehát megjelenni mindenki, aki új albummal, dallal jelentkezik. Sokuknak csalódniuk kell.Buza Sándor, a Danubius zenei igazgatója tavaly karácsonykor azon gondolkodott, hogy saját arcmását ábrázoló dartsszal lepi meg üzletfeleit. Tisztában van azzal, hogy sok a haragosa. Nem azért, mert gonosz ember, hanem mert kötik az angol tulajdonosok által megjelölt üzleti szabályok.A Danubius Rádió eredetileg a Magyar Rádió üzleti vállalkozásaként működött, magyarázza Buza, és három esztendeje került magánkézbe. Az ország területének hetven százalékán fogható az adása, amelyet csúcsidőben több mint egymillióan hallgatnak. Ezzel a felmérések szerint piacvezetőnek számít. A piaci elsőség persze örökös vita a vetélytársak között. A két országos rádiónak ugyanis más a hallgatói célcsoportja, és a Danubius friss, új zenéket bemutató programjával éppen a reklámozók számára is kívánatos húsz és negyvenkilenc év közötti hallgatóságot vonzza.Amikor a Danubius nyert a frekvenciapályázaton, és országos kereskedelmi adó lett, a tulajdonosai felmérték a magyar lakossági igényeket. Ebből világosan kiderült, hogy a többség a populáris, könnyen fogyasztható zenét, tehát a popot és a popdance-et szereti. A rádiónak a tulajdonosi döntés értelmében ezt kell képviselnie. Úgy lehetne ezt megfogalmazni, véli Buza, hogy a rádió letette a voksát a sok szín közül a kék mellett, és nem akar sem a zölddel, sem a feketével foglalkozni. Nem fér bele tehát a zenei kínálatba sem a hipp-hopp, sem a techno, sem a rock, sem a dzsessz, mert ez nem az ő közönségük ízlésvilága. Stratégiai cél volt az is, hogy az emberek agyában határozottan szétválasszák a két országos kereskedelmi rádió karakterét. Ez az oka, hogy nem játsszák a Danubiusban például Szandi dalait, aki az ötvenes–hatvanas évek érzésvilágát tükrözi. Ez olyan zene, amelyet a vetélytárs játszik.Így fordulhat elő, hogy bizonyos előadók kiszorulnak az országos kereskedelmi rádióból, hisz a Sláger Rádió új dalokat nem játszhat, a Danubius pedig bizonyos irányzatokat nem vállal fel. Buza Sándor egy példával illusztrálja ezt a helyzetet. Az angol tulajdonos az indulásnál nem értette, miért akarja a Danubius a Dolly Roll és a Hungária dalait játszani, amikor azok az ötvenes évek zenéjét idézik. A szerkesztők hiába magyarázták, hogy ezek a nyolcvanas években született, tehát a rádió profiljába illő, nagy sikerű dalok.A zenei igazgató szerint az eltelt három év még nem volt elég arra, hogy a nyugati szisztéma nálunk is érvényre jusson, és hogy a producerek egy-egy új termék bemutatása előtt átgondolják, melyik rádióhoz is érdemes fordulniuk. Ha pedig valakinek fontos, hogy a Danubiusban játsszák a dalait, akkor olyan zenét kell írnia, amilyet ez a rádió játszik. Arra a felvetésre, amely szerint egy-egy előadó úgy érzi, elfordul tőle a közönség, ha műfajt, hangnemet vált, ha eltér a megszokottól, Buza azt felelte, ők sem változhatnak, mert akkor a közönség őket is elhagyja.Régóta beszélik, hogy a kereskedelmi adók zenei szerkesztőit meg kell fizetni. Az kerülhet be a slágergyárakba, aki hajlandó áldozni is az ügyért. A privatizáció előtti Danubius Rádióban valóban érvényben volt az a szabály, hogy bizonyos összeg befizetése után játszottak dalokat. Tehát meg lehetett venni a műsort. Így kerülhettek be a programba például Bodnár Attila számai. Az új tulajdonos három évvel ezelőtt azonban ezt a rendszert megszüntette. Úgy döntött, a zenét nem szerkeszthetik kívülről. Az a lehetőség megmaradt, hogy valaki reklámot vásároljon az új albumának, de ez nem kötelezi a zenei szerkesztőket semmire. Meglehet tehát, hogy nem éri meg egy olyan rádióban reklámidőt fizetni, amelyik amúgy semmit nem tesz a dal vagy a nagylemez népszerűsítéséért. A kereskedelmi rádiók között vannak irányadó és követő adók, magyarázza a zenei igazgató. A Danubius magát követő rádiónak vallaná, legalábbis ami a külföldi zenéket illeti, de a magyar piaci sajátosságok miatt irányadóak is kénytelenek lenni. A slágergyártásban nem érdekeltek, de azzal, hogy friss zenéket karolnak fel, akaratlanul is vállalják ezt a szerepet. A zenei piac is sokat alakult. Ez nem a nagylemezek ideje, egy albumról ugyanis jó, ha egy dalt be lehet futtatni. A kiadó tehát kiválaszt egyet a dalok közül, azt felteszi különböző változatokban egy hanghordozóra, így minden rádió megtalálja a maga ízlésének valót. A slágergyártók tudják, hogy versenyt kell futniuk a hallgatók tűrőképességével. A refrén például nem következhet túl későn, mert akkor a dal unalmassá válik. A zeneszerző tehát szinte tudományos paraméterek szerint dolgozik.Nem könnyű bejutnia egy új dalnak a topkategóriába, mondja Buza Sándor. Ez azt jelenti, hogy a slágert naponta háromszor, négyszer is eljátsszák. A kategóriákról, miként a beérkező új zenei anyag sorsáról is, a Danubius négytagú slágerbizottsága dönt. Döntéseikben szerepet kap a kéthetente végzett közönségteszt eredménye. A közvélemény-kutató cég, figyelembe véve a kereskedelmi adó hallgatóságának az összetételét, telefonos felméréseket végez. Azt vizsgálják, szívesen hallgatnának-e egy-egy új zenét, de arról is érdeklődnek, hogy meddig sláger egy sláger. Buza szerint baj, hogy túlságosan lassan futnak ki a dalok. Amit a közönség megszeret, azt nagyon sokáig szereti.A kívülálló nehezen talál magyarázatot arra, miért azok a sztárok, a sokat játszottak, akiknek koncertjeire alig kíváncsiak. Ugyanakkor a kereskedelmi adókból kiszoruló előadók egyike-másika megtölti a Népstadiont is. Buza Sándor szerint Magyarországon a fiatal zenekarok péntek délutántól hétfő hajnalig végighaknizzák a hét végét. Eljutnak a legkisebb falusi diszkókba, tehát a rajongók nem is igénylik a nagy koncerteket. Tudják, hogy hamarosan megjelenik náluk az énekes. Ezzel szemben Ákos, Zorán vagy Demjén Ferenc, aki nem járja örökösen az országot, ezzel ki is éhezteti a közönségét. A nagy markolás és nagy kaszálás elve érvényesül ma a popéletben, véli Buza Sándor. Feltámadt a klasszikus hakni. Furcsa piac működik furcsa helyzetben, méghozzá magyar valósággal nyakon öntve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.