Leszoríthatják az árakat a hazai bányák

Putsay Gábor
2001. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai tulajdonú bányák többségének nincs pénze, hogy megfelelő gépparkot vásároljon, és a szükséges mennyiségben termelhesse ki az alapanyagot. Hosszú távon minden út- és autópálya-építésben részt vevő vállalkozónak érdeke, hogy olyan bányák működjenek az országban, amelyek nem függenek egyik multitól sem, így piaci áron kínálják az építőanyagot – nyilatkozta lapunknak Farkas László, a Magyar Autópálya-építő Konzorcium vezérigazgatója, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettese.A közelmúltban napvilágra kerültek olyan feltételezések, hogy az M3-as autópályát építő konzorcium háttérbe szorítja, úgynevezett tiltó listára helyezi azokat a bányákat, amelyek a multikhoz kötődnek, és saját tulajdonú anyaglelőhelyeket akar kialakítani. Farkas László elmondta: a magas ár ellenére az M3-as autópálya-építésénél vásárolnak építőanyagot a Colas érdekeltségébe tartozó Északkő Kft.-től, emellett azonban arra törekednek, hogy az építkezések körzetében a kisebb, magyar tulajdonú bányáknak is esélyt adjanak. Hangsúlyozta: mindez hosszú távon is megtérül, hiszen az építőipari piacon lehetőséget kapnak azok a bányák, amelyek a monopolhelyzetben lévő társaságoktól függetlenek, és elfogadható áron el tudják látni a piacot. Ha egy bánya fejlesztését elősegítik, 6-10 éves megtérüléssel lehet számolni. Ezzel a jelenleg kis- és középvállalkozók tulajdonában lévő anyaglelőhelyek felzárkózhatnak, és később nemcsak autópálya-, hanem egyéb útépítkezésnél is tevékeny szerepet vállalhatnak. Ma hazánkban évente 3 millió tonna aszfaltra van szükség, ez az igény néhány éven belül 7-8 millió tonnára emelkedik. A piac tehát bővül, és szükség lesz arra, hogy az útépítők több új bányából szerezhessék be az alapanyagot.Farkas László elmondta: az M3-as autópálya építésekor a Sárospatak közelében lévő Zemplénkő bányából kívánják az aszfaltozáshoz szükséges alapanyag nagy részét megvásárolni. A bánya fejlesztését úgy segíti, hogy a hiányzó gépeket, amelyekre már nincs a tulajdonosnak pénze, a konzorcium vásárolja meg. Ez 150 millió forintos beruházást jelent. Magában a bányában nem szereznek tulajdont, ám a beruházásnak megfelelő mértékben az építéshez szükséges zúzott kővel törleszt a cég. A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta: ezenfelül nem kötelezték el magukat a bánya mellett, így nincs arra garancia, hogy csak a Zemplénkőtől vásárolnak a jövőben. A bánya megléte véleménye szerint hatással lesz az árakra, a Zemplénkőnek egyben lehetőséget biztosítanak arra, hogy hosszabb távon is jól működjön.Az M3-as autópálya építéséhez naponta 5-6 ezer tonna zúzott követ szállítanak, így az is fontos, hogy a bánya megfelelő távolságra legyen. Egy tonna anyag továbbítása 15-20 forintba kerül kilométerenként, az nem gazdaságos, ha messze van a bánya. Farkas szerint autópálya-építésnél az a bánya versenyképes, ahol 300 tonnát lehet óránként kitermelni, mivel ennek csak 60 százaléka alkalmas aszfaltadalék céljára.Az M7-es beruházásánál az autópálya aszfaltrétegéhez dolomitot, andezitet és bazaltot használnak. A bazaltot Uzsabányáról és Komlóról szállítják, ezek osztrák és német érdekeltségű bányák. A dolomitot ugyanakkor a Várpalota és Öskü térségében lévő magyar bányákból szeretnék beszerezni, ám itt is az a probléma, hogy ezek az anyaglelőhelyek nincsenek megfelelően gépesítve – mondja Farkas László. Ezeket a bányákat is saját eszközökkel szeretnék ellátni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.