Városházi össztűz közműcégekre

2001. 05. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elfogadhatatlannak tartja a Fővárosi Csatornázási Művek 2001-es üzleti tervét a fővárosi önkormányzat egyik ügyosztálya, és éles kritikát fogalmazott meg a részben külföldi tulajdonú közműcég gazdálkodásáról – értesült a Magyar Nemzet. Egy másik szaktestület a BKV üzletpolitikáját bírálja, többek között megkérdőjelezi az autóbusz-vonalak „bérbeadását”.Elvárható volna a csatornázási művek menedzsmentjétől, hogy a Fővárosi Közgyűlés határozatainak megfelelően járjon el a kerületi csatornák esetében is – írja a lapunk birtokába került véleményében a Főpolgármesteri Hivatal közműügyosztálya. A szaktestület megállapítja azt, hogy a fővárosnak idén átadandó fejlesztési célú pénz összege nem felel meg az üzleti tervbe beállított összegnek, holott arról is közgyűlési (tulajdonosi) döntés született. – Dokumentumokkal bizonyítható, hogy az FCSM Rt. mindent megtesz a közgyűlési határozatokkal a kerületi csatornák tulajdonosi, vagyonjogi és üzemeltetési kérdéseinek rendezésére elfogadott modell ellehetetlenítésére – állítja a szakvélemény.Bódás Sándor ügyosztályvezető lapunknak elmondta, hogy a ellentét amiatt alakult ki a vállalat és a főváros között, mert az FCSM szeretné, ha a tulajdonába kerülne a budapesti csatornarendszer. Az átadásért díjat nem akar fizetni, a jelenlegi állapotban viszont a részben kerületi és fővárosi tulajdonú csatornák után az rt. nem fizeti az amortizációs költségeket. A főváros azt kívánja elérni, hogy az FCSM állja a használati díjat, amelyből az önkormányzat finanszírozná az amortizációs költségeket. Kepecs György, a csatornázási művek vezérigazgatója csak annyit kívánt mondani lapunk megkeresésére, hogy a cég minden csatornát üzemeltet Budapesten, attól függetlenül, kinek a tulajdonába tartozik, s ezért egyetlen fillért sem kér senkitől. Hozzátette viszont, hogy átláthatóbb és tisztább helyzetet teremtene, ha a csatornarendszer egy kézben lenne.Zsinka László, a fővárosi MIÉP frakcióvezetője szerint – aki a csatornázási művek felügyelőbizottságának is tagja – ez a jogvita is azt mutatja, hogy mennyire elhibázott privatizációs szerződést kötött az FCSM esetében a városvezetés. Megengedhetetlen, hogy fővárosi közműcég ne tartsa be a közgyűlési határozatokat, és azokat figyelmen kívül hagyó üzleti tervet nyújtson be az önkormányzat elé – fogalmazott a politikus. Hozzátette: márciusban levették a napirendről a tulajdonosi és üzleti beszámolókat, s azóta sem a felügyelőbizottság, sem az igazgatóság nem foglalkozott érdemben ezekkel. Nehezményezte azt is, hogy a cég több mint hárommilliárd forint osztalékot akar kifizetni a külföldi tulajdonosnak.A közlekedési ügyosztály ugyan elfogadhatónak találja a BKV üzleti tervét, több kérdésben pontosítást és bővebb indoklást kér a közlekedési társaságtól. A BKV Rt. főösszesítőjében például több olyan tételre nincs elkülönített forrás, amely szerepel a jóváhagyott fővárosi költségvetésben. Ilyen például a használt hannoveri villamosokra előirányzott 4,3 milliárd forint, amelyet a vállalatnak kell állnia, vagy a 13-as és a 63-as villamosok összekötésének fedezete.A ügyosztály álláspontja szerint megkérdőjelezhető a fővárosi autóbuszjáratok alvállalkozásba adása is. Kifogásként merül még fel, hogy a tavalyra tervezett 0,7 százalékkal szembeni 1,8 százalékos teljesítménycsökkentés menetrendi bemutatása – a paraméterkönyvben – nem valósult meg.A főváros tulajdonosi bizottsága a jövő hét elején tárgyalja a tulajdonába tartozó cégek üzleti beszámolóit és tesz javaslatot a közgyűlésnek azok elfogadására vagy elutasítására.A Pénzügyminisztérium addig nem kíván reagálni a BKV tarifaemelési kérelmére, amíg a közlekedési társaság hivatalosan nem keresi meg tárca vezetését. A fővárosi cég átlagosan 7,8 százalékkal emelné augusztus 1-jétől a viteldíjakat: a jelenlegi 100 forintos jegy ára 110 forintra nőne, míg a havibérlet ára 3820-ról 4100 forintra. Eddig a Pénzügyminisztérium csak a tervezett infláció mértékével azonos nagyságú tarifaemelést engedélyezett. Szirmai Tamás, a BKV vezérigazgatója szerint nemcsak a tavalyi, hanem az idei pénzromlás is nagyobb lesz, mint hat százalék, s a gázolaj ára is mintegy 40 százalékkal emelkedett. A kezdeményezéssel egyetért a főváros vezetése is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.