Az újrafelfedezés öröme

Ferch
2001. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilenc éve, 1992 májusában Catherine Tasca avatta fel az új budapesti Francia Intézetet. Néhány nappal előtte ő terjesztette a Francia Nemzetgyűlés elé azt az új francia–magyar együttműködési szerződést, amely lényegesen átalakította a kapcsolatainkat. Amikor tavaly Lionel Jospin francia miniszterelnök rábízta a kulturális tárca vezetését, a művészek nagy örömmel és bizalommal fogadták. Mint olyan embert, aki a kultúra minden területén otthonosan mozog, és jól ismeri a politikai életet is. A Budapest Kongresszusi Központban a hétfői Bartók-koncert végén, amelyet Pierre Boulez vezényelt, a közönség percekig tartó tapssal, lábdobogással, bravózással ünnepelte a művészeket. A miniszter asszony leplezetlen meghatottsággal figyelte, amint Boulez átvette Mádl Ferenc köztársasági elnöktől a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét – Bartók életművének kivételesen magas szintű népszerűsítéséért, a francia–magyar kapcsolatok ápolásáért. A protokolláris esemény bensőséges ünnepé alakult át. Boulez, a régi barát a nyakába borult, amikor a miniszter asszony gratulációját fogadta.– Minden várakozásunkat felülmúlta a magyar kulturális évad franciaországi fogadtatása – mondta Catherine Tasca, amikor a koncert után beszélgettünk. – Kellemes meglepetés volt az is, hogy milyen rengeteg újságíró volt kíváncsi rá a párizsi nemzetközi sajtótájékoztatón is. Azóta folyamatosan tart a crescendo, és ezt tovább erősítette, hogy Mádl Ferenc köztársasági elnök látogatását is erre a szezonnyitásra időzítették. A magyar kultúra újrafelfedezésének időszakát éljük, a hagyományos és a kortárs művészetét egyaránt. Azért is örülök ennek az újrafelfedezésnek, mert Magyarország arra készül, hogy belépjen az Európai Unióba.– Franciaországban évente adnak lehetőséget idegen kultúráknak a bemutatkozásra. Mióta?– Húsz éve. A francia kulturális tárca és a külügyminisztérium szorosan együttműködik a program összeállításában a meghívott országokkal, arra indítva a francia közönséget, hogy új kapcsolatokat, más kultúrákat fedezzen fel. Azontúl, hogy minden külföldi kulturális évad csábító az otthoni publikumnak, rendkívüli alkalmat teremt arra is, hogy a szakemberek jobban megismerjék egymást. Legalább ilyen fontosnak tartom azt is, hogy a kulturális kapcsolatok mindig társadalmi, gazdasági, szociális érdeklődést is ébresztenek mindkét oldalon, és újabb cseréket indítanak.– Mi volt az évadok megrendezésének eredeti célja?– A más népek kultúrája iránti kíváncsiság felébresztése, a nyitás – tudatos politikával. Ma ehhez még egy fontos cél járul: az új Európa építése, az Európai Unió bővítése. Franciaországban mi úgy tartjuk, hogy a holnap Európájának a sokféleség a legerősebb kötőanyaga. Ezért kísérjük különösen nagy figyelemmel a csatlakozásra váró kelet-közép-európai országokat, amelyek egy ideig kívül rekedtek a nyugati kapcsolatokon. Hiszünk abban, hogy az új Európa lényege, túl a közös piacon, a gazdasági kapcsolatokon, a kulturális sokféleség. Európában ennek komoly hagyományai vannak: ezeket kell újraélesztenünk. Tudjuk, hogy az új Európa építése az egész világ kulturális gazdagodása szempontjából lényeges szerepet játszik. Most, a koncert után szívesebben mondom így: ez az alappartitúra. A gazdaság viszont a globalizáció irányába lök, amely nem tartja tiszteletben – és most eufemisztikusan fejezem ki magamat – a kulturális sokféleséget. Mi, európai országok olyan változatos teret tudunk létrehozni, amelyben mélyen él a más kultúrák megismerésének vágya és a jó értelmű cinkosság.– Olykor még ma is felhangzanak visszatérő szólamként olyan vélemények, hogy a franciák erősen védik saját kultúrájukat, de másokra nem kíváncsiak. Erről mi a véleménye?– Franciaország vitathatatlanul büszke a kultúrájára, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy magába zárkózna. Épp ellenkezőleg, nagyon is nyitott a cserére. Az egész világról, az összes kontinensről jönnek hozzánk művészek, az utóbbi évtizedekben főleg muzsikusok, koreográfusok, énekesek és persze filmesek, akiket a jó támogatási rendszer példája is vonz. Otthon érzik magukat, teret kapnak, és megtalálják a kapcsolatot francia alkotókkal. És a kultúrák keveredéséből, bonyolult kölcsönhatásából nekünk is nagy hasznunk származik. Épp a külföldről érkező művészek jelenléte miatt olyan nyitott a világra a mai alkotóművészet Franciaországban. A magyar kulturális évad lelkes fogadtatása is a befogadókészséget, -képességet és a befogadás gyönyörűségét bizonyítja. Hallgattam ezt a csodálatos koncertet, amelyet Bartóknak szentelt egy nagy párizsi zenekar egy nemzetközi elhivatottságú, nagy zeneszerző-karmester vezényletével. Bartók a magyar zene mestere, és az egész XX. századi világ zenéjének mestere. A közönség Budapesten éppoly lelkesen ünnepelte a muzsikáját és előadóit, mint Párizsban, a nyitó gálán. Nekem ez is azt bizonyítja, hogy egymás megértésében nagy szerepet kap a művészet által közvetített csere.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.