Festő két világ határán

P. Szabó Ernő
2001. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utókor már csak az igazsággal tartozik emlékének, írta Felvinczi Takács Zoltán nem sokkal Benczúr Gyula festőművész (1844–1920) halála után. De a nagyszabású életmű akkor is ellentmondásos véleményeket váltott ki, ha néhány szakember a művész halála óta eltelt nyolc évtizedben árnyalt pályakép kialakítására törekedett. A Benczúr-életművet a feltétlen elismerés mellett már a festő korában is élesen bírálták, az 1945 utáni évtizedekben pedig egyenesen nacionalistának, konzervatívnak, népellenesnek bélyegezték: ő volt a „festőreakció vezérlő szelleme”. Bellák Gábor művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria kiváló szakembere nyilvánvalóan éppen ahhoz kíván hozzájárulni (angolra, németre és franciára is lefordított) elemzésével, a kötetben közölt reprodukciók válogatásával, hogy a pályáról alkotott kép hitelesebbé váljon, hiszen nincs talán még egy festői életmű, amelyben teljesebben tükröződne a múlt századforduló évtizedeinek magyar történelme, történelemszemlélete, identitástudatának kialakulása. Miért is ne kezelné az utókor fontos történelmi adalékként a közismert Benczúr-műveket, mint a Vajk megkeresztelése (1875), Budavár visszavétele (1896) vagy éppen a magyarok kedves Sissijéről, Erzsébet királynéról készült portré (1899), a Szent Koronát Máriának felajánló Szent István a bazilikában (1906)?„Az ő művészete zárja le a magyar festészetnek azt a romantikus-historizáló korszakát, amelynek monumentális művei történelmi kompozíciók voltak, s amelyekben nemzeti program, ráadásul arisztokratikus-rendi program fogalmazódott meg”, írja Bellák. A történelmi korszak és Benczúr pályája szinte egyszerre zárult le – folytatás nélkül. Mert noha harminc év alatt több mint hatvan növendéke volt, az igazán tehetségesek eltávolodtak tőle, mások egyszerű epigonjai lettek. Benczúr művészete nélkül azonban hatalmas űr tátongana a XIX–XX. század fordulójának magyar szellemi-művészi világában. Választhatott volna más utat? Aligha. Első történelmi tárgyú festménye, a Hunyadi László búcsúja (1866) még a magyar történelem szomorú pillanatait örökíti meg, a kiegyezés után azonban már időszerűtlenné vált ez a hang. Az is jelképként fogható föl, hogy utolsó befejezett képe, az Álom egy elalvó nőt és kisgyerekét ábrázolja. „A függöny miatt – írja Bellák –, a színpadszerűen berendezett térben az a néző érzése, mintha két világ határán állna.”(Bellák Gábor: Benczúr Gyula. Corvina Kiadó, Budapest, 2001. Ára: 6400 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.