Filozófus, folytathatatlan arccal

Varga Katalin
2001. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt évtizedben Európa végre kimondta, hogy a marxista eszmerendszer megvalósulása százmillió emberéletet követelt. Mi, akik beleszülettünk, megismertük persze a szocializmus „hétköznapibb” arcait is. Sokak számára, akik a hatvanas–hetvenes években nőttek fel, a marxista Lukács György volt „a filozófus”. A kilencvenes évek elején elhangzott még pár értékelő szó Lukács munkásságáról, azután minden szépen elfelejtődött. Veres András, az MTA Irodalomtudományi Intézetének munkatársa ezt a csendet kívánta megtörni a Balassi Kiadó Opus Könyvek sorozatában megjelent kötetével.A címmel máris önellentmondásba került a szerző, amelyet munkája végére sem sikerült feloldania. Nem mentsége, hogy tisztában van vele: Lukácsnak valójában nincs is irodalomszociológiája. Munkásságát inkább úgy lehetne jellemezni, hogy fiktív, kívülálló tömegekkel a háta mögött, mintegy őket képviselve, irodalmi műveken keresztül bele-belekérdez az európai hagyományba. Ily módon leszűrt esztétikai fogalmaiból igyekszik identitást, jövőképet körvonalazni. Premarxista korszakában módszerét ő maga szociológiai szempontúnak nevezi, marxista korszakában ezt tagadja, a szociológiát pejoratívan, illetve ideológiai kiszolgáló szerepkörben használja. Posztmarxista korszakában pedig szociológiának nevezi azt, amit kora már nem így hív.Veres András a néhány éve elhunyt lukácsista Fehér Ferenc szavaival így méltatja Lukácsot: „Van egy arca, amelyik folytathatatlan. A nietzschei heroikus arc, amelyik... az alacsony életeknek akármilyen sokaságát elpusztítja ahhoz, hogy egyszer majd egy nagy élet jöjjön létre.” Zsenialitását abban látja, hogy a marxista filozófus esztétikai írásaiban megrajzolja a polgári társadalom hanyatlását, s megsejti azt is, hogy a szocializmus kultúrája, művészete sem hozhatja el a várva várt teljességet. Lukácsot megsejtései olyan beláthatatlan szellemi magasságokba emelik, ahová bizony nemigen tudja követni őt senki. Veres úgy véli, ez a fajta nagyság viszonylagossá tompítja a lukácsi életmű külső és belső ellentmondásait, csúsztatásait.Szerzőnk azonban jóval elnézőbb e tekintetben, mint Lukács számos pályatársa. Tudjuk, a filozófus nem találta helyét a magyar századelő progresszív mozgalmaiban – sem a Nyugatban, sem a Huszadik Században. Babits Mihály A lélek és a formák című kötete kapcsán mint a „ködös és sokszor magvatlan” német metafizika képviselőjéről ír róla, elmarasztalja „modern és kissé affektált terminológiája”, szubtilis és homályos stílusa miatt. Kései visszaemlékezéseiben Lukács nem győzi hangsúlyozni, hogy kezdettől idegenkedett mind a Nyugat, mind a Huszadik Század szellemiségétől. Taszította a Nyugat világnézeti relativizmusa, hogy nem a dolog igazsága, hanem a jól megformáltsága volt a döntő. Nem szívelte a nyugatosok átültette művészeti divatokat, különösen a francia eredetűeket. Mint írja: „Franciaországban nincs összefüggés az eleven színpad és az eleven gondolkodás kultúrái között, Magyarországon nincsen és nem is volt filozófiai kultúra.” Efféle kijelentéseit érdemes azokhoz a kritikai meglátásaihoz mérni, amelyekkel elparentálja majd az egész magyar irodalmat Arany Jánostól, Madách Imrétől Babitson át Kassákig, Máraiig, Németh Lászlóig. Arnold Hauser írja visszaemlékezéseiben: „Lukácsnak nem volt kvalitásérzéke, és mint nagyon öntudatos ember, ő tudta a legjobban, hogy nincs. Ő ezt így fejezte ki: »Én nem vagyok műkritikus, én művészetfilozófus vagyok.«” A Nyugatnál jóval toleránsabbnak tartott Huszadik Század köréhez tartozó Jászi Oszkárt viszont az 1919-es kommünben játszott szerepe fordította szembe Lukáccsal egy életre. (1919 májusában a tiszai hadjárat során politikai biztosként Lukács elrendelte a megfutamodott III. budapesti zászlóalj egyik századának megtizedelését.)A húszas–harmincas évek világmegváltó mámorában – tizedelésen túl, „irodalomszociológiája” kifulladásán innen – Lukács úgy tudhatta, hogy kezében tartja a történelem kulcsát. Mielőtt Veres András az utolsó pályaszakasz tapintatos értékelésével bevégezné mondandóját, még egyszer jó magasra löki Lukáccsal a világtörténelmi-világhatalmi hintát, magasra, beláthatatlanul magasra a fejünk fölé. Pedig hát ő is tudja, mi is tudjuk... Hihetetlen, hogy neki ezen az áron is kell.(Veres András: Lukács György irodalomszociológiája. Balassi Kiadó, Budapest, 2001. Ára: 1200 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.