Japán válság Európában

Jávor József
2001. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A japán autógyártók két évtizede sikerrel hódították meg Észak-Amerikát, Európával azonban sehogy sem boldogulnak. Vajon mi az oka annak, hogy a szigetországbeli márkák – bár autóik minőségét mindenki elismeri – régóta nem tudnak komoly piaci részesedéshez jutni az Óvilágban?Szinte érthetetlen, hogy a japán autómárkák az elmúlt évtizedben kivétel nélkül középszerű vagy egyenesen rossz eredményeket értek el az európai eladási versenyben. Pedig toronymagasan uralják a távol-keleti piacokat, és sikerrel vették be az észak-amerikai régiót is.Sokan abban látják a jelenség okát, hogy a japánok nem fordítanak elég figyelmet az európai piacra, hiszen többnyire olyan modellekkel rukkolnak ki, amelyek Japánban már évek óta a piacon vannak. Ez azonban nem teljesen igaz, hiszen az utóbbi időben egyre több japán gyár tervez kifejezetten az európai piacra, az európai ízlésvilághoz közel álló kocsit. Példaként felhozhatnánk a Toyota Yarist, amely – talán nem véletlenül – sikeres is, s fontos szerepe van abban, hogy a távol-keleti gyártók közül éppen a Toyotának van a legkevesebb oka az aggodalomra...Szemben a többiekkel, akik kivétel nélkül nehéz éveket zártak mostanában. A Nissan például csak annak köszönheti létét, hogy az új tulajdonos, a Renault által kinevezett keménykezű vezetője, Carlos Ghosn minden áron költségcsökkentésre szorítja a japán céget – az utóbbi két évben sikerrel. A Nissan esetében azonban mindenképpen bizakodásra ad okot, hogy számíthat a Renault további segítségére, hiszen közös műszaki alapokra épített autókat terveznek bemutatni már a közeli jövőben is (új Renault Clio és Nissan Micra 2003-ban), ami jótékony hatással lesz a a japán gyár gazdasági mutatóira.Nincs ilyen jó helyzetben a Honda. Őket kiváltképp sújtja a minden japán márkára jellemző dízelmotor-hiány, ezért úgy döntöttek, hogy az Isuzu lengyelországi motorgyárából rendelnek dízel erőforrásokat az Angliában gyártott Civicekhez, 2003-ra pedig várhatóan elkészül az Accordba szánt, saját fejlesztésű dízelmotor. A Honda vezetői abban bíznak, hogy a cég 2002–2003-ban újra nyereséges lesz Európában, azaz hamarosan vége a hét szűk esztendőnek. Bizakodásra ad okot az is, hogy idén ősszel új kiskocsit mutatnak be, amely a „futottak még” kategóriában szereplő Logót váltja fel, s 2003-tól a CR–V terepjáró-szabadidőautó utódja is Angliában, Swindonban készül.A Mitsubishi sincs jó bőrben; az ő eladásaik zuhantak a leglátványosabban a tavalyi évhez képest. S bár a Mitsubishi Európában gyártott autóinak a száma idén valamelyest emelkedni fog, a japán cég vezetője, a Mercedestől érkezett Rolf Eckrodt úgy döntött, hogy a Japánból Európába szállított Mitsubishik számát ötven százalékkal csökkenteni kell. A Mitsubishi is számíthat azonban külső segítségre, hiszen lassan a DaimlerChrysler konszernen belül is megvalósul a platformstratégia. Ez azt jelenti, hogy a költségek radikális csökkentése érdekében közös műszaki alapok felhasználásával – várhatóan egyazon helyen – készülnek majd a hasonló jellegű Mercedesek, a Chryslerek és a Mitsubishik, amelyeknek azonban gyökeresen más lesz a dizájnjuk és a célcsoportjuk.„Az európai piac továbbra is nagy kihívás számunkra” – ismeri el Mark Fields, a Mazda vezetője, akit a Ford nevezett ki betegeskedő japán leányvállalata élére. Fields, ahogyan kollégái is, az egyre erősebb jenre és a gyengülő euróra panaszkodik, illetve arra, hogy ők sem képesek elegendő dízelmotort előállítani autóikhoz. A Mazda-palettán 17 százalék közül mozog a dízelmotorral vásárolt modellek aránya, ami gyakorlatilag a fele a sikeres európai gyártók dízeleladásainak. A Mazdánál azért is aggódnak, mert maga az anyakonszern, a Ford is ezzel a gonddal küzd, így rövid távon nem is várható áttörés e téren.A japánok tehát annak ellenére botladoznak, hogy éppen az európai piac meghódítása érdekében egyre-másra építették fel és indították be a kontinensen összeszerelő üzemeiket. A Nissan (Anglia, Sun-derland), a Honda (Anglia, Swin-don), a Toyota (Anglia, Burnaston és Franciaország, Valenciennes) üzemei azonban nem hozták meg a remélt áttörést. Egyik gyár sem üzemel teljes kapacitással, mert nincs rá szükség.Oka lehet még a japánok európai mélyrepülésének az is, hogy modelljeik formaterve nem fogja meg az európai vásárlókat; még a vadonatúj japán modellek mellett is sokan mennek el anélkül, hogy észrevennék. Üdítő kivétel a Toyota Yaris, amely viszont igazi telitalálat volt, s a Honda is reménykedhet a Civic alapjaira épített lendületes formavilágú kompakt buszlimuzin, a Stream sikerében, bár ez a kocsi teljesen más kategória, hiszen mintegy háromszor annyiba kerül, mint a Yaris.A japánok kudarcát részint az is okozhatja még, hogy személyzeti politkájuk sem vette elég komolyan Európát. Amikor a hatalmas amerikai autógyártók Európát a „világ többi része” kalapba tették, csúnyán ráfizettek, ám ők még idejében váltottak. A japánok viszont csupa olyan szakemberüket küldik Európába, akik innen elkerülve aztán sosem jutnak igazán magasra cégük szamárlétráján, azaz valószínúleg úgy vannak vele, hogy ide a másodrendű menedzserek is jók lesznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.