Jó, mert hazai

Hommer Tibor
2001. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előkelő helyen szerepelne a lengyel nemzet, ha egyszer toplista készülne a legtöbbet nélkülöző egykori KGST-nációkról. Ezt számos magyar személyesen is tapasztalta, hiszen 1990-ig az egyik legkedveltebb üdülőhelyként tartottuk számon Lengyelországot. Még az előkelőbb szállodákban sem igen szolgáltak fel bigoszon és krumplin kívül ízletes eledeleket. (A céklalevest ki-ki ízlése szerint sorolja a finom, az „inkább ettől, semmint éhen haljak” vagy a tűrhető kategóriába.)Ott, ahol a tejport is jegyre mérte folyton jobb sorssal hitegetett „proletárjainak” a kommunista rezsim, szinte mitikus áhítat lengte körül a fejlett Nyugaton gyártott cikkeket. Ebben a helyzetben lehetetlen elképzelni, de a lengyelekre ma már senki sem tud olyan importcikket rásózni, amit saját iparuk országon belül is megtermel.Jó, mert lengyel. Ezt a mondatot a Teras Polska Alapítvány találta ki, és a mondat működésbe lépett: a boltok polcain rendre ottmarad az importmargarin, az importmosópor, s elkel a hazai gyártmány. Ebből a hazai cégek profitálnak, megőrzik alkalmazottaikat, akik tovább termelnek vagy termesztenek, s a termékskáláról a Teras Polska rendre elmondja, hogy „jó, mert lengyel”.Ki lenne az az autentikus személy itthon, akinek a többség elhinné, hogy a magyar termékek jók? Nálunk a hazai termékek promóciójára irányuló kezdeményezések valahogy soha nem voltak mentesek a politikai felhangoktól. Rögtön a rendszerváltás után az egyik párt tűzte zászlajára a hazai termékek vásárlására vonatkozó buzdító mondatot, aminek aztán az lett a következménye, hogy a kezdeményezés úgy elhalt, mint maga a párt. S az még csak hagyján, hogy a kezdeményezésnek igen erős aktuálpolitikai színezete volt, de nem pusztán a hazai termékek védelmére kelt, hanem igen erőteljesen az importcikkek ellen irányult. Az szinte teljesen elképzelhetetlen, hogy itt ne valami ellen, hanem valamiért szálljunk síkra. Mondjuk a magyar termékekért csak úgy, s nem az importtermékek gyalázása érdekében, politikai tőkeszerzés szándékával.Teljes mértékben „óvodás” elképzelés, de játsszunk el a gondolattal, hogy a hat hazai parlamenti párt egységes szándéknyilatkozattal létrehoz egy alapítványt, amely költségvetési támogatás fejében naponta elmondja, magyarázza, szájba rágja, hogy – teszem azt – a magyar méz, a sajt, a szőlő, a ruha, a cipő, a Tisza-tó, a kutyanyakörv és a bolhairtó jó. Egészen addig, amíg néhányan elhinnénk.A Teras Polska Alapítvány megkereste és megtalálta azt a mondatot, amitől nemcsak több hazai termék fogy, de a sokat nélkülöző lengyelek önbecsülése is helyreállt a rendszerváltás óta. Jó mondat. Mert lengyel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.