Az MFB és a magyar modell

Hegedûs Tamás
2001. 07. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Fejlesztési Bank Rt. (MFB) működését szabályozó törvényjavaslat heves politikai vitákat gerjesztett. Bár a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény előírja: a szakosított hitelintézetekről önálló törvénynek kell rendelkeznie – mint ahogy ez a Földhitel- és Jelzálogbank Rt., valamint a Magyar Export-Import Bank Rt. esetében már meg is valósult –, a javaslat ellenzői még a törvény létének indokoltságát is megkérdőjelezték. A parlamenti viták – illetve a párhuzamos sajtókampány – során az ellenzéki szakértők, politikusok és publicisták nem elégedtek meg a szakmai érvekkel: a verbális hadműveletben az MFB a „kormány házibankja” lett, sőt egyesek a rövidítés mögött a „Magyar Fidesz Bank” elnevezést is felfedezni vélték.A megmosolyogtató ráolvasásokkal ellentétben az MFB céljait a törvény pontosan rögzíti: az intézmény a magyar bankrendszer egyetlen olyan szereplője, amely a hazai gazdaság fejlesztését, modernizálását tekinti elsődleges feladatának. Az MFB megnövekedett stratégiai jelentősége szorosan összefügg az 1998-as kormányzati modellváltással. A hivatalba lépő polgári koalíció kezdettől világossá tette: szakítani fog azzal az államfelfogással, amely a kormányzatot a gazdasági folyamatok szinte tétlen szemlélőjévé fokozta le. A kormány nem kevés támadást vállalt magára számos olyan esetben, amikor a széles társadalmi érdekek védelme, illetve a piaci működések tökéletlenségének korrekciója miatt „beavatkozott” a gazdasági folyamatokba, de a gazdaságpolitika nem elégedett meg eseti közbeavatkozásokkal: a Széchenyi-terv meghirdetésével a kormány távlataiban is felvázolta azokat a gazdaságfejlesztési irányokat, amelyek mentén partnerséget ajánl fel a gazdasági élet szereplőinek. A Széchenyi-terv – az eddigi adatok alapján – sikeresen tölti be azt a katalizátorszerepet, amelyet a kormány szánt neki: az eddigi nyertes pályázatok csaknem ötször annyi pénzt mozgatnak meg megvalósulásuk során, mint amennyivel a központi költségvetés „száll be” a beruházásokba.A Széchenyi-terv és a 2001–2002. évi költségvetési törvény egyaránt megfogalmaz olyan fejlesztéspolitikai feladatokat, amelyek az eddigieknél fokozottabb gazdasági szerepvállalást igényelnek az MFB részéről. Az autópálya-építések, az infrastruktúra fejlesztése, a kis- és a középvállalkozások fejlesztése, a regionális fejlesztés és a környezetvédelmi beruházások alapvető fontossággal bírnak a nemzetgazdaság korszerűsítése, a hosszú távú versenyképesség szempontjából. Ugyanakkor a kereskedelmi bankoktól csupán kismértékben és részlegesen remélhető a megfelelő finanszírozási háttér megteremtése – egyrészt a hosszú távú megtérülés, másrészt a közjavak alapvető természete miatt. A közjavak ugyanis értelemszerűen olyan „termékek” (és az említett fejlesztések tárgyai ebbe a közgazdasági kategóriába esnek), amelyek költségviselője egyértelműen behatárolható ugyan (hiszen könnyű megállapítani, ki és milyen forrásból épít fel például egy hidat), de haszna szétterül a társadalomban. A közjavak előállításának ezért a legszikárabb közgazdasági logikával is a közérdeket képviselő állam elsődleges feladatának kell lennie. Az MFB a maga hiánypótló tevékenységével ezt a fajta nemzeti gyarapodást szolgálja.Gyakori vád volt az ellenzék részéről az átláthatatlanság, a valódi kontroll hiánya is. Ezzel szemben a törvény alapján elmondható: az MFB a többi pénzintézetnél szorosabb és többrétegű ellenőrzés alatt áll. A fejlesztési bank tevékenységét a következő szervek ellenőrzik: a tulajdonosi jogok gyakorlója (jelenleg a Miniszterelnöki Hivatal), a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), az Állami Számvevőszék (ÁSZ) és a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi). Egy „normál” bank esetén a felügyeletet csupán a PSZÁF látja el, külön törvény híján ez lenne a helyzet a fejlesztési bankkal is. Az a tény azonban, hogy az MFB közpénzekkel gazdálkodik, szigorúbb és teljesebb felügyeletet indokol, ami a törvény alapján meg is valósul.A többrétegű kontroll nemcsak az átláthatóságot, hanem a gazdálkodás célszerűségét és jövedelmezőségét is biztosítja. Ennek ellenére gyakran hangzott el a sötét jóslat: a banki prudenciális szabályok alóli felmentés miatt (a szakszó jelentését az óvatos, bölcs, kockázatkerülő jelentésekkel lehetne közelíteni) az MFB rendszeresen tőkeemelésre fog szorulni, ami az adófizetők forintjainak elherdálását fogja eredményezni. Bár a törvény szerint az MFB-nek összességében természetesen a prudenciális szabályoknak megfelelően kell végeznie a tevékenységét, a vád első hallásra nem tűnik alaptalannak. Az MFB ugyanis olyan, az átlagosnál nagyobb kockázatot jelentő speciális szolgáltatásokkal jelentkezik, amelyek a kereskedelmi bankok számára a jövedelmezőség, a nyereségesség vagy az időtáv szempontjából túlzottan kockázatosnak minősülhetnek. (Éppen ennek köszönhető, hogy az MFB nem a kereskedelmi bankok versenytársaként jelenik meg a piacon, hanem azok együttműködő partnereiként, tevékenységüket kiegészítve látja el feladatait.) A bank középtávú stratégiájában rögzített, nagyobb volumenű ügyletek nem is finanszírozhatók az általános prudenciális előírások keretei között, ami azonban korántsem jelent parttalanságot: a törvény a többi európai fejlesztési bank átlagos ügyletnagyságához igazodó prudenciális előírásokat alkalmaz, betartásukat a PSZÁF ellenőrzi.A szokásos baloldali litániához képest most csak ritkán, de azért megfogalmazódott az is, hogy a törvény nem „eurokonform”. Ez az állítás ezúttal nem véletlenül szólalt meg hangfogóval: az MFB a klasszikus nyugat-európai fejlesztési bankokhoz hasonlóan működik. A mintát mindenekelőtt a német Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW), vagyis az Újjáépítési Hitelbank jelentette, amelyet eredetileg a háború utáni újjáépítésre hoztak létre. A KfW szerepe új értelmet kapott a német újraegyesítéssel, amikor is oroszlánrészt vállalt az egyesülés utáni, nagy léptékű fejlesztések banki hátterének biztosításához.Az Európai Unióban a hitelintézetekre vonatkozó szabályozásnak része az is, hogy egyes hitelintézetek (jegybankok, fejlesztési bankok) státusára és működésére nem az általános szabályok vonatkoznak. A megfelelő EU-irányelvek tartalmazzák ezen hitelintézetek felsorolását, az MFB-hez hasonló pénzintézetet nevesítve például Ausztria, Belgium, az Egyesült Királyság, Hollandia és Németország esetében. A kivételi listára kerülés szempontjaiként az alábbiakat veszik figyelembe: az intézmény nem végez határon átnyúló tevékenységet, illetőleg külföldön végzett tevékenysége során nem támaszt versenyt a külföldi partnereknek; nem vagy csak kismértékben versenyez más intézményekkel; korlátozott és meghatározott területen fejti ki tevékenységét; külön jogszabály alapján és/vagy külön felügyelet alatt tevékenykedik; jellemzően állami tulajdonban van. Nem nehéz megállapítani: a Magyar Fejlesztési Bank Rt. vitathatatlanul ebbe a csoportba tartozik. Ez a vélemény ma már nem csak a kormányzat álláspontja: az európai uniós csatlakozási tárgyalások 2000. szeptember 11-i konzultációján a magyar tárgyalódelegáció hivatalosan is előterjesztette a kormány azon kérését, miszerint az MFB (és az Eximbank) a csatlakozást követően kerüljön fel az említett kivételi listára. A kérést az Európai Bizottság – 2000. november 13-án kibocsátott közleményében – elfogadta. A magyar gazdaság fejlesztésének modellje tehát nemcsak a nemzeti érdekeinknek felel meg, hanem az EU gyakorlatától sem idegen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.