Az MKP koalíciós jövője a tét

Neszméri Sándor (Pozsony)
2001. 07. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz helyzetbe került a Magyar Koalíció Pártja a szlovák parlament júliusi ülése után. Az MKP elutasítja a közigazgatási reform törvényeit, amelyet immár Rudolf Schuster államfő is aláírt. Az MKP elnöksége ezek után arra készül, hogy az országos tanácstól augusztusban azt kéri, támogassa a koalíció felmondásának lehetőségét. De mi lesz azután? Hová helyezi önmagát az MKP a szlovákiai politikai palettán?– A közigazgatási reform első két törvénye valóban teljességgel elfogadhatatlan a Magyar Koalíció Pártja számára, de hadd tegyem hozzá, hogy a Szlovákiában működő két, önkormányzatokat tömörítő szövetség és mintegy kétszáz civil szervezet számára is. A törvények ugyanis nemcsak a területi elrendezés miatt rosszak, hanem azért is, mert a kormány tervezetéhez mérten olyan változásokat eszközöltek benne az ellenzéki képviselők – a kormánykoalíció egy részének támogatásával –, amelyek következtében egyfajta államosított önkormányzati rendszer van kialakulóban, olyan, amelyen belül a kormány továbbra is hatalmat gyakorol az önkormányzatok felett. Ez a tény, illetve a kormánypártok összefonódása az ellenzékkel azonban nem igazán ezért meglepő, hanem azért, mert 1992-től megfigyelhetően a szlovák társadalom – pontosabban a szlovák nemzet – két, nagyjából azonos, nagy csoportra osztható. Az egyiket az európai normák iránt érzékeny és fogékony választópolgárok alkotják, akik teljes egészében támogatják Szlovákia integrálódását az Európai Unióba és a NATO-ba. Ők azok, akik 1998-ban igen jelentősen avanzsálták magukat a választások során, s a jelenlegi, úgynevezett demokratikus vagy reformpártokat juttatták hatalomra. A másik tábort azok alkotják, akik számára a szlovák állam léte önmaga érték, függetlenül az állam által biztosított életminőségtől, társadalmi és politikai értékrendszertől, akik egyfajta, közelebbről körül nem határolt harmadik utas megoldásokat támogatnak, ők a jelenlegi ellenzék választói, azon pártoké, amelyek 1994 és 1998 között szinte teljes politikai izolációba juttatták az országot. Nos, ez okozza a bizonytalanságot, ha úgy tetszik a politikai káoszt, esetleg kiábrándultságot, mellékesen szólva nemcsak a szlovákiai magyarok és az MKP politikusai, hanem az említett reformpárti, Európa-orientált szlovák nyilvánosság számára is. Az MKP helyzete ugyanakkor világos, hiszen a szlovákiai magyarok körében Szlovákia integrációs szándékainak támogatottsága meghaladja a nyolcvan százalékot, ami messze az országos átlag fölött van, nekünk tehát arra kell törekednünk, hogy se eddigi elvi politizálásunk ne csorbuljon, se szavahihetőségünk, kiszámíthatóságunk ne csökkenjen. S ez érvényes választóinkkal kapcsoltban, de a szlovák, illetve az európai nyilvánosság viszonylatában is.– A párt vezetése úgy döntött, hogy a nyár folyamán megtárgyalja az esetleges kilépés okait és módját az MKP járási szerveivel és alapszervezeteinek az elnökeivel. Mire koncentrálnak majd, milyen szempontokat szándékoznak figyelembe venni a megbeszéléseken?– Megítélésem szerint négy témakört kell elmélyülten elemeznünk. Az első lépésünk európai dimenziója, hiszen jövőre várható a NATO végső döntése Szlovákia tagságával kapcsolatban, illetve az Európai Unió részéről a belépés időpontjának pontosítása. Nem szabad megengednünk, hogy a szlovákiai magyarok egyetlen pártja bűnbak lehessen az esetleges sikertelenség miatt, de arra is ügyelnünk kell, hogy az európai intézmények és tömörülések megértsék döntésünk lényegét. A másik szempont lépésünk szlovákiai visszhangja. A már vázolt társadalmi megosztottság miatt nem lehet számunkra érdektelen, hogy a politikai vagy társadalmi reformerők számíthatnak-e az MKP támogatására, tapasztalatainkra, kiszámíthatóságunkra, avagy elfordulunk tőlük, elefántcsontvárba vonulunk, bezárkózva oda saját igazunkkal, tudásunkkal, tapasztalatainkkal. A harmadik szempont a magyar–magyar viszony alakulása, amelyre nyilván hatással van a szlovák–magyar államközi kapcsolatok milyensége. Ebben az esetben egyértelmű, hogy a szlovákiai magyarok, így az MKP érdeke a jószomszédi viszony, ami egyszerűsíti a magyar–magyar kapcsolatok fejlesztését is. Negyedszer, de nem utolsósorban az MKP helyét és szerepét, a párt belső életét kell elemeznünk, hiszen nem szabad elfelednünk, hogy Szlovákia még az idén megtartja a megyei önkormányzati választásokat, jövőre pedig parlamenti és helyhatósági választásokat is. Ebben az esetben pedig nemcsak az a fontos, hogy helyesen döntsünk a listák összeállításakor, hogy a megfelelő szintekre milyen egyéniséget és szaktekintélyt tudunk jelölni, hanem az is, milyen koalíciós potenciállal indul a párt a különböző szintű választásokon. Bonyolult időszak előtt állunk!– Előfordulhat, hogy visszakozik a párt, és mégsem lép ki a koalícióból?– A döntés joga az országos tanácsé. A közigazgatási reform, a decentralizáció és a modernizáció több fontos törvénye – az illetékességiek, a helyi és megyei önkormányzatok vagyonáról, illetve finanszírozásáról szólók stb. – szeptemberben kerül a parlament elé. El kell kerülnünk még csak a látszatát is annak, hogy a kormánykoalíció szlovák pártjai mi miattunk kényszerüljenek a jelenlegi ellenzékkel együttműködni e jogszabályok elfogadása kapcsán, s biztosítanunk kell valamilyen módon, hogy megfelelő ráhatásunk legyen a felsorolt törvények tartalmára. Bevallom őszintén, most nem tudom megmondani, hogyan tudjuk elérni e kettős célt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.