A hazai csomagolástechnikában tíz év alatt nagyon sokat változtak a minőségi követelmények. A szakemberek szerint ennek főleg az az oka, hogy belépett a külföldi piac. A hiánygazdaságban valamikor megengedett gyengébb minőség ma már elképzelhetetlen az ágazatban. Míg azonban a nyugati országokban marketingre és csomagolásra 30-40 százalékot is fordítanak az előállítási összegből, erre nálunk egy-két százalék jut.Az egyik speciális csomagolási technikát alkalmazó vállalat vezetőjétől megtudtuk, hogy a hazai cégek anyagi gondjai miatt kevés pénz jut arra, hogy korszerű gépeket vásároljanak. Megemlítette, hogy a zsugorfóliázó, a csomagológépek mellett szükség van szállítószalagra is, amely a lezárógéphez juttatja el a dobozokat. Nem olcsó a pántológép sem, amelyet az adott cég éppen most szerzett be 2,6 millió forintért. A több műszakban dolgozó vállalatoknak minimum két ilyen munkaeszköre van szükségük.A két nagy csomagolóanyag-gyártó budapesti vállalat mellett a kis cégek azért vannak hátrányos helyzetben, mert nem tudnak többféle méretű és minőségű termékeket előállítani. A nagy cégek színvonalban megközelítik ugyan a nyugati termékeket, azonban nagyon drágán adják az árut.Ha a csomagolócégek egy átlagméretű könyvet el akarnak küldeni a megrendelőhöz, egy doboz 85 forintba kerül. Nagyobb dobozoknál méretarányosan növekszik ez az összeg is. A csomagolás és a lezárás ugyancsak pénzbe kerül. Egy 66 méter hosszú ragasztószalag ára 260-300 forint között mozog, a pántolószalag pedig több ezer forintba kerül. Ebben még nincs benne, hogy mennyiért csomagolják, és szállítják az árut. Van olyan vállalat, amelyik Budapesten belül 500, vidékre pedig 600-800 forintért juttatja el a terméket a megrendelőkhöz, attól függően, hogy melyik céggel köt szállítási szerződést. Ma a minőségi munkát végző szállítók közül a posta szolgáltatásai a legolcsóbbak.A csomagolóanyagra, a leragasztásra, a lezárásra és a megcímzésre fordított összegeket figyelembe véve, nem lehet a csomagolásért azt a pénzt elkérni, amennyibe a valóságban kerül. Tárolni is kell az árut, dolgozókra is szükség van, akik becsomagolják, őket is meg kell fizetni. A minimálbérből egy ember sem tudja eltartani a családját, tehát jóval többet kell adni a dolgozóknak. Nehéz ennek a költségvonzatát úgy kitermelni, hogy egy cég a megfelelő mértékű díjazás mellett egyáltalán fönn tudjon maradni.Árharc a piaconA csomagolással foglalkozó cégek közötti harc nem az egymással való „veszekedést” jelenti, hanem azt, hogy próbálják az áraikat csökkenteni. Természetesen nagyon fontos a minőség is. Mivel a hazai cégek egyelőre nem rendelkeznek megfelelő gépparkkal, a csomagolást sem lehet minden esetben a külföldi minőséggel összehasonlítani. Itt az esztétikumra kell elsősorban gondolni, hiszen nagyon fontos, hogyan néz ki az áru, milyen csomagolásban kapja a megrendelő.Ha egy áruházba bemegy a vevő, és valami nagyon szép csomagolásban kerül a szeme elé, akkor önkéntelenül is odamegy, és megnézi, milyen terméket tartalmaz. Ha egy ronda, széthullott dobozban lévő étkészletet lát meg valaki, akkor oda sem megy. Így az étkészlet, bármilyen szép, a csomagolás miatt az eladó nyakán marad. A hazai tapasztalatok szerint az utóbbi tíz évben fontos szempont lett a vevőknél a csomagolás minősége. Ha például egy üvegtál gyönyörű csomagolásban kerül a piacra, akkor ajándéknak is megveszik. A szakemberek azonban azt is tapasztalták, hogy nagyon szép és jó minőségű volt a magyar áru – egy porcelánkészlet –, amelyet nászajándéknak akartak megvenni, azonban a csúnya barna doboz miatt a vevők elálltak vásárlási szándékuktól.Az európai piacon vagy boltokban számunkra még feltűnő jelenség, hogy rendkívül egyszerű tárgyakat is nagyon szépen, praktikusan csomagolnak. Ezeket még akkor is megveszik, ha a bennük található termék nem olyan jó minőségű. Tehát a csomagolás minden esetben fontos a kereskedelem részére és a gyártó számára is, hiszen sokkal több áru elfogy, ha ízlésesen tálalják. Sajnos a magyar technikára még sok esetben jellemzők a maradi elképzelések és a csúnya – ha nem is ízléstelen – csomagolás.Igényes megrendelőkAz általunk megkérdezett szakemberek egy része szerint azonban már nálunk is elindult a változás. Úgy vélik, hogy folyamatosan és nem túl hosszú idő múlva eljutunk ugyanarra a szintre, mint a nyugatiak. Visszatekintve az elmúlt tíz évre, Magyarországon nemcsak csúnya csomagolást lehet látni, hanem egyre több szépet és elfogadhatót is. Új dolognak számít, hogy amikor egy vállalatot megkeres az ügyfél és csomagolást rendel tőle, közli az elvárásait. A cégek egy része ilyenkor segítséget kér a specialistáktól, akik megtervezik számukra a korszerű csomagolási technikát. Más vállalatoknál szakirányú tervezők dolgoznak. Két-három éve tapasztalható, hogy egyéni vállalkozók szakosodnak a csomagolóanyagok tervezésére.Az egyik budapesti nagyvállalat csak tasakokat gyárt, vidéki gyáregységében pedig különböző méretű zsákokat készítenek. Ezek papírból készülnek, amely még sok helyen megtalálható csomagolóeszközként. Jellemző ugyan, hogy ezek a termékek nem olyan esztétikusak, ahogy a kor megkívánná, viszont itt is elkezdődtek a fejlesztések. Ábrákat, logókat helyeznek rájuk, színezik őket, sok esetben a tartalmukat is ráfestik.Az egyik legnagyobb magyar gyár a fóliákra specializálódva az élelmiszer-csomagolásban az élre került. Alapanyaguk a polietilén és a poliészter. A belőlük készített fóliákat a termékek és a küldemények becsomagolására is használják. Előnyük, hogy nemcsak védik az árut, hanem reklámhordozóként is szerepelnek. A magyarországi piacra ma már nagyon sok külföldi, elsősorban olasz fólia is bekerült, azonban a minőségük nem mindig jobb a hazaiakénál.Mindenki ismeri az úgynevezett zsugorfóliát, amelyben a műanyag palackos üdítőitalokat tárolják, és a hegesztett normál fóliát is. Egyelőre viszont nagyon kevés nyugaton bevált olyan fóliát használnak, amely esztétikusabb, például az egyik oldal ezüst, a másik mintázott, de átlátszó. Ennek az lehet az oka, hogy a meglévő gyártósorok nem annyira alkalmasak az előállításukra. Elmondható az is, hogy a magyar cégek némelyike olyan csomagolóanyagokat – például papírt – gyárt, amelyek nem tartalmaznak természetre káros anyagokat, ezért az európai uniós követelményeknek is megfelelnek.Bővül a választékAz egyik cég vezetője elmondta, hogy ha a megrendelő úgy kívánja, akár tízezerféle terméket is tudnak csomagolni. Ez a vállalat egy francia terv alapján készítette el csomagolási rendszerét. Pillanatok alatt ki tudják választani a rendelkezésükre álló technika segítségével a megrendeléshez illeszkedő profilt. A rendszer hét évvel ezelőtt közel ötmillió forintba került, és azóta is működőképes.A nagy csomagolócégek jó része azonban külföldi tulajdonban van. Ezek a vállalatok a technikai berendezéseket magukkal hozták, ezért látható a boltokban már olyan áru is, amely megfelel a nyugati követelményeknek. Külön szakterületet jelent az aeroszol palackok csomagolási technikája. Minden egyes palack úgynevezett nyomástartó edénynek, azaz kisméretű gáztartálynak tekinthető. A hazai előírások szerint a palack minden egyes négyzetcentiméterének 15 kilopondos erőt kell kibírnia. Ez jobb a nemzetközi átlagnál. A hermetikus zárórendszer kialakításához nagy teljesítményű gépsorok kellenek, egynek az ára 500 millió és egymilliárd forint közé esik. Az egyik magyar tulajdonú cég már a második gépsorát telepíti saját fejlesztésből és még hármat tervez a közeljövőben. Mivel a palackok többsége kozmetikumok tárolására szolgál, ezért szinte a díszcsomagolás minőségét kell elérniük. Ez azt jelenti, hogy az acéllapokra még a hengerek végleges kialakítása előtt ráhelyezik a fénykép minőségű reklámhordozót. Az alumínium palackot gyártó egységeknél az anyag- és a gyártástechnológia csak gyengébb minőségű feliratok felvitelét teszi lehetővé. Ezek a termékek egyelőre árban versenyképesebbek a nyugat-európaiaknál. Az egyik hazai cégünknél az aeroszol palackok 40 százaléka Magyarországra, 60 százaléka pedig külföldre kerül. Festékes dobozokat is gyártanak csomagolóeszközként, emellett söröskupakok készülnek hazánkban, szigorú nemzetközi szabványok szerint.
Verstappennel nem bírtak, Piastri rémálma valósult meg Bakuban
