Szakértők vizsgálják azt a napokban az Egyesült Államokból érkezett ajánlatot, amely 24 használt vadászgép bérlésének feltételeit rögzíti, a nemzetbiztonsági kabinet állásfoglalása augusztusra várható.A Honvédelmi Minisztériumba beérkezett ajánlat olyan használt, „félidős” F–16-osok adatait tartalmazza, melyeket korábban az amerikai légi nemzeti gárda állományában kifejezetten légvédelmi feladatra optimalizáltak. Az F–16-os a NATO legnagyobb számban használt standard vadászgépe, mellesleg a leginkább elterjedt korszerű típus, melyből eddig több mint négyezer darabot rendszeresítettek a világ 19 légierejében. (A rivális Gripenből eddig mintegy 110 darabot vett át a svéd légierő, a honvédségnél szolgálatban álló jelenlegi típusból, a MiG–29-esből mintegy 1500 darabot gyártottak). Hazai szakértők többségében az amerikai gép beszerzését tartanák a jobb megoldásnak, mindazonáltal hangsúlyozzák, hogy optimális esetben az F–16-osoknak a felújítás mellett még érkezésük előtt szükségük lenne az úgynevezett MLU- (a gépek élettartamának felénél esedékes korszerűsítés) program végrehajtására is, mellyel egyenértékűvé válnának az újonnan gyártott gépekkel. Értesüléseink szerint erre költségvetési szempontok miatt nem kerül sor, melynek elsősorban a gép csapásmérő képessége látja kárát (a hasonló korú F–16-osok nyugat-európai felhasználói most végzik ezt az átalakítást). A rendszeresítésre kerülő gépek azonban így is jelentős előrelépést jelentenének a légierő számára, mely így NATO-kompatibilis technikához jutna, hadrafoghatósága pedig a jelenlegi 30-40 százalékos szintről az előzetes elvárások szerint 80 százalékra nőne.
Tizenéves drogfutárok és gyilkosok – ez Svédország valódi arca + videó
