A mobiltelefonok az utóbbi két évben óriási változásokon mentek keresztül mind a külső megjelenés, mind pedig a funkcionalitás, tudásszint tekintetében. A mai modellek túlnyomó többsége nem csak a kifinomult beszédkommunikációt támogatja, de képes adatkommunikációra is, illetve arra, hogy csatlakozzon az internetre.Ezek a funkciók már lehetővé teszik, hogy egy sor teljesen új szolgáltatás jelenjen meg a piacon. Mindemellett a vezeték nélküli kézi számítógépek, palm-topok, PDA-k (Personal Digital Assistant), az adatkommunikációra is alkalmas személyi hívók, és a GPS-ek (Global Positioning System) megjelenése nagyban hozzájárul az m-commerce-piac kiszélesedéséhez.Az úgynevezett SIM Toolkit a telefon SIM-kártyájához kapcsolódó fejlesztőkörnyezet, amely Java-alapon működik. SMS alapú szolgáltatások fejlesztését kiszolgáló eszköz, amely lehetőséget nyújt egyedi programok kialakítására, kódolására és tesztelésére. A fejlesztőkörnyezet lehetőséget nyújt virtuális működés szimulálására, telefon és szerver oldalon egyaránt. A SIM-kártyára ültetett program telefonfüggetlen működést tesz lehetővé.Az m-commerce három fő szolgáltatáskategóriát tartalmaz: öszszeköttetés, kommunikáció (nem a szokásos értelemben vett egy-egyszereplős telefonbeszélgetések), közösségépítő szolgáltatások, amelyek tartalmazzák az e-mail-küldést, az SMS-ezést (Short Messaging Service), valamint a chatelést. Valós idejű és személyre szabott információk és tartalom: például hírek, riasztások, zene, video, játékok, illetve helyspecifikus információk. Kereskedelmi ügyletek, amelyekben a vevő ajánlatait elektronikus úton teszi meg, és a fizetés is telefon segítségével zajlik.Hazánkban az m-commerce még csak kisgyermekkorát éli, egyelőre egyfajta „elektronikus játékszer” a piacon. Becslések szerint azonban világszerte 2000 közepére több mint tizenötmillió aktív m-commerce-felhasználó volt, és ez a szám 2003-ra akár háromszázmillió is lehet. Szintén egy becslés alapján az m-commerce-ből adódó bevétel 2003-ra az egész világot beleértve százmilliárd dollár lesz. Japánban például a mobiltelefon-előfizetők harminc százaléka használ olyan alkalmazásokat, amik kapcsolódnak az m-kereskedelemhez. Az ország óriási mobilszolgáltatója, az NTT DoCoMo jelenleg naponta ötvenezer felhasználóval bővíti i-mode-előfizetőinek számát.A Fornax Rt. Európában az elsők között fejlesztett ki és helyezett üzembe m-business-megoldást, azaz egy mobiltelefonon alapuló kereskedelmi rendszert. A Westel Mobil Távközlési Rt., az Equitas Bróker Rt. és a Fornax Rt. közös üzemeltetésében működtetett SMSBroker nevű, mobiltelefon (illetve SMS) alapú komplex brókerszolgáltatás a magyar piacon elsőként nyújt lehetőséget az értéktőzsdén forgalmazott összes részvény adásvételére, árfolyamok figyelésére és lekérdezésére.A nagy telekommunikációs szolgáltatók az utóbbi időben sok energiát fektettek WAP-, valamint 3G rendszerek fejlesztésébe. Ez a kép most változni látszik. Az úgynevezett voice-portálok (voice = beszédhang) ugyanis lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy hanggal navigáljanak az interneten, valamint egyéb alkalmazásokban úgy, hogy mindössze hangutasításokat adnak egy telefonba, és így jutnak hozzá a kívánt tartalomhoz. A voice-interfészek teljesítménye az utóbbi két évben számottevően sokat fejlődött, köszönhetően a Speech Recognition (SR, azaz hangfelismerés) és a Text-To-Speech (TTS, azaz az írott szöveg hanggá alakítása) technológiák fejlődésének, amelyek kifejlesztésében a Nuance, Lernout — Hauspie, valamint a Speech Works cégek járnak élen.A következő nagy előrelépés az olyan úgynevezett természetes beszédrendszerek bevezetése lesz, amelyek már tudják kezelni a nyelvtant is. Egy ilyen rendszer használata könnyebb és gyorsabb, hiszen kérdéseket is tud kezelni, mint például: „Hol találok egy kínai éttermet?” A legfontosabb feladat a rendszert a nyelvtan értelmezésére is képessé tenni, hiszen az minél nagyobb szókinccsel rendelkezik, annál nagyobb a lehetősége, hogy félreérti az ügyfél kívánságait. Szakértők szerint az első igazi, természetes nyelvű voice-portál majd csak két év múlva készül el.A hangfelismerés a jövő technológiája. Nincs szükség számítógépre, monitorra, internet-hozzáférésre, csupán egy telefonra, amely lehet mobil vagy vezetékes készülék is. Az emberi beszéd a természetes kommunikáció eszköze, egyszerű, az intuíción alapul, kényelmes és nem utolsósorban mobil.Magyarországon nyolcszázezer ember éri el az internetet, ezen belül kétszázhúszezer egyedi előfizető van, míg mobiltelefont 3,6 millióan, vezetékes telefont 4,2 millióan használnak. Így ma Magyarországon 7,8 millió helyről voice érhetők el alkalmazások.Napjainkban a világon huszonkét nyelven használnak különböző voice szolgáltatásokat az angoltól a kínaiig, Japánban, sőt még Koreában is. Ezeket elsősorban online banki szolgáltatásoknál például egyenleg lekérdezése, átutalás indítása, telefonos ügyfélszolgálatokon, menetrendi és utazási információk, valamint tőzsdei árfolyam-információk lekérdezésére és internetes voice-portálok esetében alkalmazzák. Szakértők előrejelzése szerint a felhasználók száma 2007-re kétszázmillió lesz, és a bevételek elérik majd az 5,06 milliárd dollárt.
Janos Lazar: Peter Magyar Seeks Hungarians’ Trust Through Lies
