Reformlépések a MÁV-nál

Putsay Gábor
2001. 07. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsősorban a vasúti pályahálózat újjáépítésére és a szolgáltatások színvonalának emelésére lesz ahhoz szükség, hogy az elkövetkező években a vasúti közlekedés megfeleljen a kor követelményeinek.A vasút újjászervezése, részesedésének növelése Európában is napjaink egyik legfontosabb közlekedéspolitikai ügye. Mind az áru, mind a személyszállítási igények jelentős növekedése, illetve a környezetvédelmi elvárások miatt a vasút reneszánszát éli Európában. A versenyképesség javítása azonban csak a biztonság, az utazási komfort és a sebesség növelésével lehetséges – mondta el tegnap Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter a MÁV Rt. központi vasutasnapján, amikor is a 160 végzős vasutastisztet felavatták. A reformokban való gondolkodás helyett immáron a változtatások megvalósítása napjaink fő feladata – tette hozzá a miniszter. Arra kell összpontosítani, hogy a magyar vasutak felkészülten kapcsolódjanak be Európa közlekedési vérkeringésébe, ugyanis 2003-tól részlegesen, 2007-től teljesen liberalizálódik a vasúti piac is. Ennek megfelelően a magyar gazdaság igényeinek, a társadalom elvárásainak és az európai uniós csatlakozás szigorú követelményeinek megfelelő vasúti rendszer megteremtése a cél.A MÁV-reformon belül elsősorban a fejlesztések, illetve a szervezeti átalakítások kapnak kiemelt szerepet. Fónagy János elmondta: a kormány a MÁV helyzetének rendezése és a soron lévő fejlesztések érdekében döntött úgy, hogy elengedik annak az adósságterhernek a jelentős részét, amit a vasúttársaság fejlesztésekre fordított az elmúlt tíz évben. A több mint 1100 vasúti jármű megvásárlása, illetve korszerűsítése nélkül a MÁV-nak jelenleg esélye sem lenne arra, hogy a közlekedési alágazatok közötti versenyben helytálljon, illetve piaci részesedését megtartsa. A vasút folytathatja fejlesztéseit, ami középtávon az áruszállításban elsősorban a szállítók igényeinek megfelelő speciális vasúti kocsik beszerzését, a személyszállításban az elővárosi vagonpark újjáépítését, az állomások felújítását jelenti. Jelentős összegeket fordítanak a törzshálózat rekonstrukciójára, amihez jelentős ISPA-forrásokat használhat fel a vasút. Fónagy János megjegyezete: mivel a vasutak liberalizációjával lehetővé kell tenni a szabad pályahasználatot más társaságok számára, ennek első lépéseként még az idén ősszel létrehozza a minisztérium a MÁV-tól független pályakapacitás-elosztó intézményt. A szervezeti reform részeként tavaly év végén megtörtént a pálya-, illetve kereskedővasút gazdasági, nyilvántartási és elszámolási rendszerének különválasztása, 2002. január 1-jétől az árufuvarozási, 2003-tól a személyszállítási szakterület kap nagyobb gazdálkodási önállóságot a MÁV-on belül. A vasút egyes részterületeinek privatizációjára 2003 után kerülhet sor. Ez leginkább az áruszállítást érinti majd, a minisztérium elképzelései szerint a közlekedés-politikailag meghatározó területek maradnának továbbra is állami felügyelet alatt. Fónagy János lapunknak elmondta: elfogadta a MÁV 2001. évi üzleti tervét, miután a társaság az eredetileg meghatározott 33,4 milliárd forintos veszteségét négymilliárddal csökkentette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.