Elsősorban a vasúti pályahálózat újjáépítésére és a szolgáltatások színvonalának emelésére lesz ahhoz szükség, hogy az elkövetkező években a vasúti közlekedés megfeleljen a kor követelményeinek.A vasút újjászervezése, részesedésének növelése Európában is napjaink egyik legfontosabb közlekedéspolitikai ügye. Mind az áru, mind a személyszállítási igények jelentős növekedése, illetve a környezetvédelmi elvárások miatt a vasút reneszánszát éli Európában. A versenyképesség javítása azonban csak a biztonság, az utazási komfort és a sebesség növelésével lehetséges – mondta el tegnap Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter a MÁV Rt. központi vasutasnapján, amikor is a 160 végzős vasutastisztet felavatták. A reformokban való gondolkodás helyett immáron a változtatások megvalósítása napjaink fő feladata – tette hozzá a miniszter. Arra kell összpontosítani, hogy a magyar vasutak felkészülten kapcsolódjanak be Európa közlekedési vérkeringésébe, ugyanis 2003-tól részlegesen, 2007-től teljesen liberalizálódik a vasúti piac is. Ennek megfelelően a magyar gazdaság igényeinek, a társadalom elvárásainak és az európai uniós csatlakozás szigorú követelményeinek megfelelő vasúti rendszer megteremtése a cél.A MÁV-reformon belül elsősorban a fejlesztések, illetve a szervezeti átalakítások kapnak kiemelt szerepet. Fónagy János elmondta: a kormány a MÁV helyzetének rendezése és a soron lévő fejlesztések érdekében döntött úgy, hogy elengedik annak az adósságterhernek a jelentős részét, amit a vasúttársaság fejlesztésekre fordított az elmúlt tíz évben. A több mint 1100 vasúti jármű megvásárlása, illetve korszerűsítése nélkül a MÁV-nak jelenleg esélye sem lenne arra, hogy a közlekedési alágazatok közötti versenyben helytálljon, illetve piaci részesedését megtartsa. A vasút folytathatja fejlesztéseit, ami középtávon az áruszállításban elsősorban a szállítók igényeinek megfelelő speciális vasúti kocsik beszerzését, a személyszállításban az elővárosi vagonpark újjáépítését, az állomások felújítását jelenti. Jelentős összegeket fordítanak a törzshálózat rekonstrukciójára, amihez jelentős ISPA-forrásokat használhat fel a vasút. Fónagy János megjegyezete: mivel a vasutak liberalizációjával lehetővé kell tenni a szabad pályahasználatot más társaságok számára, ennek első lépéseként még az idén ősszel létrehozza a minisztérium a MÁV-tól független pályakapacitás-elosztó intézményt. A szervezeti reform részeként tavaly év végén megtörtént a pálya-, illetve kereskedővasút gazdasági, nyilvántartási és elszámolási rendszerének különválasztása, 2002. január 1-jétől az árufuvarozási, 2003-tól a személyszállítási szakterület kap nagyobb gazdálkodási önállóságot a MÁV-on belül. A vasút egyes részterületeinek privatizációjára 2003 után kerülhet sor. Ez leginkább az áruszállítást érinti majd, a minisztérium elképzelései szerint a közlekedés-politikailag meghatározó területek maradnának továbbra is állami felügyelet alatt. Fónagy János lapunknak elmondta: elfogadta a MÁV 2001. évi üzleti tervét, miután a társaság az eredetileg meghatározott 33,4 milliárd forintos veszteségét négymilliárddal csökkentette.
Óriási lehetőség a világ énekeseinek: újraindul az Intervíziós Dalfesztivál
