A közhasznú infrastrukturális beruházások felgyorsítása érdekében szükség lenne olyan törvény elfogadására, amelyre támaszkodva, elejét lehetne venni az egyéni érdekekre visszavezethető konfliktusoknak. A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium szerint az útépítésekhez szükséges területek hozzáférhetőségét szigorú jogszabályokkal is elő kellene segíteni, ugyanis hosszú távon nem tartható, hogy a többség érdekét szolgáló nagyberuházások jelentős idő- és anyagi veszteségek során, vagy egyáltalán ne valósuljanak meg egy kisebb csoportosulás ellenállása miatt. Mint azt Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter lapunknak elmondta, szükség lenne bizonyos lépések megtételére, bár az idén arra már nem lesz lehetőség, hogy ezzel a parlament is foglalkozzon.A több éve napirenden lévő nyomvonalviták miatt az útépítésben érintett intézmények, szervezetek számos fórumon jelezték: a köz érdekét szolgáló nagyberuházásoknál – főleg az előkészítés során – az egyéni érdekek gyakran lassítják vagy félbe is szakítják a munkálatokat. A közérdekűségről szóló törvény hiánya miatt, ennek megfelelően a nagyberuházások elősegítése érdekében – lapunk értesülései szerint – az Igazságügyi Minisztériumba is érkezett ezzel kapcsolatos kérelem.A beruházásokkal kapcsolatos közérdekek előtérbe helyezése nem ismeretlen a legtöbb nyugat- európai országban. Svájcban, Franciaországban, a Benelux-államokban vagy Skandináviában a törvény nyújt arra garanciát, hogy a köz érdekét strukturális beruházások a döntéstől a megvalósításig az előre meghatározott ütemben haladhassanak. Az egyéni érdekek figyelembevétele mellett létezik egy bizonyos korlát ameddig például egy terület igénybevételéről vitázni lehet, megegyezés hiányában egy külön szakértői csoport határoz arról, hogy mi az, amit mindenképpen alá kell vetni a közérdek igényeinek.A közhasznúság újragondolása nagyon sokat segítene a jövőben esedékes, illetve a tervezés alatt lévő autópálya-beruházások esetében – mondta el lapunknak Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolati igazgatója. Jelenleg ugyanis nincs semmi biztosíték arra, hogy egy néhány főből álló csoportosulás ne vétózhassa meg egy autópálya-szakasz vagy akár egy Duna-híd építését.
Óriási lehetőség a világ énekeseinek: újraindul az Intervíziós Dalfesztivál
