Mocskosul kemény játék ez – fakadt ki nemrég a Magyarországon is hódító útjára indult televíziós műfaj, az úgynevezett valóságshow egyik honi szereplője. Holott a Bár című műsor receptje roppant egyszerű: végy néhány vállalkozó kedvű fiatalembert, zárd össze őket egy keresztül-kasul bekamerázott, bemikrofonozott lakásban, figyeld a társaságot a hét minden napján, a nap huszonnégy órájában, majd szombatonként döntsd el, hogy ki az, akinek a játékosok közül távoznia kell.Tizenéves lányok ücsörögnek a kávéház teraszán, nyugtalanul várva a pincér megjelenését. Izgatott tekintetük időnként a szórakozóhely bejáratára téved, de tovább már nem merészkedik, odabent ugyanis igazi megasztárok szolgálnak föl, s ennek tudata kissé megrémiszti az ifjú kíváncsiskodókat. Pedig ezeket a sztárokat – a kezdeti tizenegy fős csapatból megmaradt Napsugárt, Tigert, Tibit és Zolit – kevesen ismerik. Nem állítják meg őket lépten-nyomon, ha az utcán sétálnak, arcképük nem díszeleg ott a bulvárlapok címlapján, és többfős testőrcsapatra sincs szükségük. Rajongótáboruk azonban egyre nő a Viasat 3 televízió minden este sugározott Bár című produkciójának köszönhetően.A Bár a külföldön már bejáratott, Magyarországon azonban újdonságnak számító műfaj, a reality- vagy valóságshow honi képviselője. A kukkolásvágyra építő vetélkedők sora Hollandiában a Big Brother című show-val indult. A Big Brother szabályai igencsak szigorúak voltak, hiszen a játékosoknak egy konténerlakásban kellett eltölteniük napjaikat, miközben minden mozdulatukat kamerák lesték. A nézőkre felelősség hárult, mivel hetente kiszavazhatták a számukra legkevésbé szimpatikus játékost. A magyarországi változat résztvevői ezzel szemben akár kényelmesnek is nevezhető körülmények közé kerültek, mivel nemcsak egyszerűen együtt kell lakniuk, hanem az ideiglenes otthonuk alatt működő szórakozóhely üzemeltetésében is részt vesznek. A szereplők ugyanakkor nem hagyhatják el a forgatás két helyszínét – az emeleti lakást, illetve a bárt –, kivéve, ha erre engedélyt kapnak, ám ilyenkor is kíváncsi kamerák követik őket a város különböző pontjaira. Nyugat-európai társaikéhoz hasonlóan a magyar nézők szerepe is kulcsfontosságú, mivel hetente el kell dönteniük, hogy melyik játékost fosztják meg az ötmillió forintos fődíj megszerzésének lehetőségétől.– A produkció tulajdonosa eddig tizennégy országnak adta el a Bár licencét: a játékot többek között Németországban, Olaszországban, Portugáliában, Ausztráliában és Argentínában kísérhetik figyelemmel a televíziónézők, és a Viasat 3 is az eredeti ötletet vásárolta meg – mondta el Farkas Annamária, a Viasat Hungária Rt. promóciós igazgatója, hozzátéve: a cél egyértelműen az volt, hogy Magyarországon a Viasat 3 jelentkezzen elsőként realityshow-val. A műsor a 15–39 év közötti nézőknek készül, hasonlóan az újonnan indult televízió egészéhez, amely ugyanezen korosztály tagjaihoz szól. A tulajdonosok hitvallása szerint a Viasat 3 fiatal, dinamikus, városias és egy kicsit férfias csatorna.A Bár fiatalos, városias, ám dinamikussága és férfiassága megkérdőjelezhető. Mozgalmasnak ugyanis kevéssé nevezhető az interneten 24 órában közvetített adás, amikor például éjszaka a játékosok alszanak, esetleg napközben mosnak, takarítanak, főznek vagy heverészés közben zenét hallgatnak. Ennek ellenére a Bár honlapján napi negyvenezer találatot regisztrálnak, és még a tökéletesen történésmentes időszakokban is legalább száz internetes kukkoló figyeli a semmit. Látványosabb az esti televíziós összefoglaló, amelybe a nap legizgalmasabbnak vélt eseményei kerülnek.A nézők természetesen a konfliktusokat kedvelik. Nagy felzúdulást keltett például, amikor egy hajnalig tartó buli tetőpontján Zoli kivizelt a lakás ablakán, és a rajongók hosszasan csámcsogtak azon is, hogy miként csalta meg Tibi a barátnőjét a kamerákra fittyet hányva, illetve hogyan hódított meg testestül-lelkestül egy addig számára ismeretlen leányt a Tiger nevű játékos úgy ötpercnyi ismeretség után. A fiúk maximálisan kihasználják frissiben támadt népszerűségüket, csakhogy kétséges, mennyire szól a rajongás a személyüknek, és mennyire az ingyenes szereplési lehetőségnek, hiszen aki a bárba toppanva váratlanul szájon csókolja valamelyik szereplőt, teljes bizonyossággal számíthat rá, hogy bekerül az esti – s ha szerencséje van – a hét végi nagy összefoglalóba is.– A Bár jellegű műsorok legnagyobb veszélye, hogy eltorzíthatják a játékosok önképét – állítja dr. Beöthy Molnár András, a SOTE Magatartás-tudományi Intézetének egyetemi tanársegédje. – A szereplő a műsor hatására ismertté, ezért kedveltté válik mások szemében, és sok felfokozott értékű visszajelzést kaphat akár idegenektől is. Ez könnyen irreálisan magas önértékelést alakíthat ki benne. Addig nincs gond, amíg az egyén abban a környezetben tartózkodik, amely irreális visszajelzésekkel látja el. Amint azonban megszűnik ez a hamis állapot, s az illetőt már nem „sztárolják”, hamarosan konfliktusba keveredhet eredeti környezetével. Hiszen önkéntelenül továbbra is azt várja el tőle, amit a műsor idején megszokott: rajongást, ajnározást. S ha a környezet nem látja annyira pozitív személyiségnek az illetőt, mint amilyennek ő tartja magát, csak két lehetőség marad: az exsztár vagy a helyes irányba korrigálja önképét, vagy megváltoztatja a környezetét, és új, rajongóbb barátok után néz azok helyett, akikben csalódnia kellett.A magatartás-kutató szerint azonban a valóságshow-k további veszélyeket is rejtenek magukban, mivel a játékosok sztárrá válásának hátterében nincs semmiféle tartós erőfeszítést igénylő teljesítmény, vagyis a szereplők hamisan emelkednek sokak példaképévé, s ezt látva a nézőkben is hasonló téves elképzelések, magatartási reflexek alakulhatnak ki.– A Bár lényege tulajdonképpen az, hogy ki tudja jobban, ugyanakkor rejtettebben manipulálni a nézőket, miközben a nézők azt hiszik, szavazataikkal ők befolyásolják a játékot – véli a szakértő. – Az intézményesített kukkolás ráadásul még inkább eltávolítja az embereket a saját életüktől, hiszen ahelyett, hogy a saját családjukkal, saját sorsukkal törődnének, inkább a sztárokkal foglalkoznak. Sokan unalmasnak gondolják az életüket, ezért egyfajta menekülésként bújnak képzeletben mások bőrébe. Szerencsés lenne tehát, ha végre mindenki felfedezné a saját életében is az értékeket, így színesebbé tehetné a hétköznapokat. És még csak nem is kell különleges adottságokra, eszközökre gondolni, mivel óriási segítség lehet egy jó könyv, egy kiadós baráti beszélgetés vagy a családdal, a gyerekekkel tartalmasan eltöltött idő.– A kereskedelmi jellegű műsorok társadalmi szinten jelentkező veszélye, hogy az extremitásokat emelik ki, mivel a szélsőséges jelenségek, események, csoportok keltik föl a figyelmet, növelve a nézettséget és a reklámbevételt – állítja az egyetemi tanársegéd, aki azonban úgy véli: a televíziónézőknek egy idő után elegük lesz az ilyesfajta műsorokból, csak az a kérdés, hogy érdemes-e a magyar társadalomnak is végigjárnia ezt az utat.Dr. Beöthy Molnár András extremitásra vonatkozó elméletét a Bár elmúlt hét hete fényesen igazolta. A műsorból sorra hullottak ki azok a játékosok, akik inkább az áltagos fiatalokhoz álltak közel, és nem hívták föl magukra a figyelmet különleges tettekkel. Benn maradt ellenben Tiger, a nőhabzsoló villányi borászfiú, akiről még népes rajongótáborának tagjai is azt mondják, hogy nem túl okos srác, de legalább őszinte; Napsugár, a budapesti egyetemista lány, aki saját bevallása szerint a műsor ideje alatt kezdett intenzívebben alkoholt és cigarettát fogyasztani; Tibi, a világjáró bármixer, valamint a szegedi vendéglátós Zoli, aki szinte mindegyik összefoglalóban a csúf lerészegedés igazán szép példáit mutatja be. Ráadásul a magatartás-kutató önképzavar-előrejelzései is beteljesedni látszanak, hiszen például az eleinte meglehetős visszafogottsággal nyilatkozó Zoli egyre gyakrabban emlegeti, hogy a műsor végeztével a médiában képzeli el a jövőjét.A hűséges Bár-nézőket természetesen mindez egyáltalán nem érdekli. Mint azt egyikük kifejtette: a Bár összehasonlíthatatlanul jobb minden filmnél vagy sorozatnál, amellyel meg kell küzdenie a nézettségért, mert a valóság a legnagyobb rendező. S mivel az országos kereskedelmi csatornák is terveznek hasonló produkciókat, várható, hogy egyre több embert ejt majd rabul a valóságshow-k hamis világa.
Erre senki sem gondolt: ettől a csodaszertől minden szobanövény életre kel
