A MÁV számára elsősorban a soron lévő fejlesztésekhez nyújt jelentős segítséget, hogy a kormány átvállalta a vasúttársaság adósságát – mondta el tegnap Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója. Berényi János, a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Rt. elnök-vezérigazgatója lapunknak tegnap úgy nyilatkozott, hogy az adósság szanálásával több pénzt tudnak a járművek korszerűsítésére fordítani.A MÁV és a GYSEV elsősorban az Eurofima – az európai vasutak finanszírozásával foglalkozó, banki tevékenységet végző társaság – hiteleit használta a vasúti személykocsi- és mozdonypark felújítására, illetve a működőképesség szinten tartására. Mivel a MÁV évenkénti veszteségei nem teszik lehetővé, hogy saját pénzen újítsák meg a kereskedővasutat, 1991– 2000 között jelentős összegeket vettek fel e célra külföldi pénzintézetektől, elsősorban az Eurofimától. Ezeket a forrásokat használták fel a 90-es években új nemzetközi forgalomban közlekedő vagonok megvásárlására, motorkocsik, intercitykocsik és vontató járművek felújítására.Mint ismeretes, két évvel ezelőtt az állam elengedte a MÁV 36 milliárd forintnyi tartozását; ez az öszszeg többnyire a nemzetközi kocsik árát, kamatait, illetve az informatikai beruházások költségeit tartalmazta. A 63,7 milliárd forintot – ami szintén adósságként halmozódott fel – többnyire a belföldi forgalomban használatos járművek felújítására, illetve üzemben tartásukra használta fel a vasúttársaság. Az évek során jelentős összegeket költöttek arra hitelből, hogy a mozdonyok és személykocsik nagyjavítását az előírt határidők szerint elvégezzék. Eurofima-hitelből újították fel az intercitykocsikat, a vontatóállomány egy részét vagy a mellékvonali motorvonatokat.A további infrastruktúrafejlesztések közül meghatározó ama három vasútvonal – Budapest–He-gyeshalom, Boba–Zalalövő, Buda-pest–Cegléd–Szolnok – rehabilitációja, amelyhez az EU 2007-ig eurós ISPA-forrást biztosít. A beruházások költségének másik 190 millió eurós részét hazai forrásokból kell előteremteni. A MÁV az idén és 2002-ben 68 millió euró ISPA-pénz mellett 16,6 milliárdot használ fel hazai forrásként: 14,6 milliárd hitelre az állam nyújt garanciát, kétmilliárdot pedig a költségvetés biztosít.A GYSEV ugyancsak a személykocsik és a vontatójárművek felújítására használta fel azokat a hiteleket, amiből egymilliárdot vállalt át a kormány. Mint azt Berényi János lapunknak elmondta, a személyszállítás fejlesztéséből megmaradt adósságot az állam 61 százalékos arányban rendezte, ugyanis a GYSEV-ben ennyi a tulajdona. Mivel a társaság megszabadult ettől a tehertől – tette hozzá –, további összegeket fordíthatnak a járműpark korszerűsítésére.
Fegyverbotrány: újabb kínos felvételek kerültek elő Ruszin-Szendi Romuluszról + videó
