Vasúti konszolidáció

Putsay Gábor
2001. 07. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV számára elsősorban a soron lévő fejlesztésekhez nyújt jelentős segítséget, hogy a kormány átvállalta a vasúttársaság adósságát – mondta el tegnap Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója. Berényi János, a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Rt. elnök-vezérigazgatója lapunknak tegnap úgy nyilatkozott, hogy az adósság szanálásával több pénzt tudnak a járművek korszerűsítésére fordítani.A MÁV és a GYSEV elsősorban az Eurofima – az európai vasutak finanszírozásával foglalkozó, banki tevékenységet végző társaság – hiteleit használta a vasúti személykocsi- és mozdonypark felújítására, illetve a működőképesség szinten tartására. Mivel a MÁV évenkénti veszteségei nem teszik lehetővé, hogy saját pénzen újítsák meg a kereskedővasutat, 1991– 2000 között jelentős összegeket vettek fel e célra külföldi pénzintézetektől, elsősorban az Eurofimától. Ezeket a forrásokat használták fel a 90-es években új nemzetközi forgalomban közlekedő vagonok megvásárlására, motorkocsik, intercitykocsik és vontató járművek felújítására.Mint ismeretes, két évvel ezelőtt az állam elengedte a MÁV 36 milliárd forintnyi tartozását; ez az öszszeg többnyire a nemzetközi kocsik árát, kamatait, illetve az informatikai beruházások költségeit tartalmazta. A 63,7 milliárd forintot – ami szintén adósságként halmozódott fel – többnyire a belföldi forgalomban használatos járművek felújítására, illetve üzemben tartásukra használta fel a vasúttársaság. Az évek során jelentős összegeket költöttek arra hitelből, hogy a mozdonyok és személykocsik nagyjavítását az előírt határidők szerint elvégezzék. Eurofima-hitelből újították fel az intercitykocsikat, a vontatóállomány egy részét vagy a mellékvonali motorvonatokat.A további infrastruktúrafejlesztések közül meghatározó ama három vasútvonal – Budapest–He-gyeshalom, Boba–Zalalövő, Buda-pest–Cegléd–Szolnok – rehabilitációja, amelyhez az EU 2007-ig eurós ISPA-forrást biztosít. A beruházások költségének másik 190 millió eurós részét hazai forrásokból kell előteremteni. A MÁV az idén és 2002-ben 68 millió euró ISPA-pénz mellett 16,6 milliárdot használ fel hazai forrásként: 14,6 milliárd hitelre az állam nyújt garanciát, kétmilliárdot pedig a költségvetés biztosít.A GYSEV ugyancsak a személykocsik és a vontatójárművek felújítására használta fel azokat a hiteleket, amiből egymilliárdot vállalt át a kormány. Mint azt Berényi János lapunknak elmondta, a személyszállítás fejlesztéséből megmaradt adósságot az állam 61 százalékos arányban rendezte, ugyanis a GYSEV-ben ennyi a tulajdona. Mivel a társaság megszabadult ettől a tehertől – tette hozzá –, további összegeket fordíthatnak a járműpark korszerűsítésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.