A luxus diszkont áron is kapható

A Ford idei nagy újdonsága, a második generációs Mondeo alaposan megzavarta a szaksajtót: az összehasonlítások során rendre leiskolázta a nála jelentősen drágább presztízsmárkákat. A középkategória régi-új versenyzője formabontó design helyett kiszámíthatóságával és felülmúlhatatlan ár-érték arányával hódít.

Svékus Gergely
2001. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hét évvel ezelőtt a Mondeo egy új gondolat jegyében, világautónak titulálva látta meg a napvilágot. Azóta persze – mint minden konkurense – a Ford is belátta, hogy a koncepció hibás: a vásárló a hazai ízeket szereti, Európában éppúgy, mint az Egyesült Államokban.
A fejlesztés folyamán egyébként olyan hipermodern számítástechnikai berendezéseket vetettek be, amellyel nem kevesebb, mint negyed évet csíptek le az eredeti határidőből. A sietséget nemcsak az első Mondeo egyre nyilvánvalóbb kora indokolta, hanem az is, hogy vészes sebességgel érkeztek a franciák új, avantgárd modelljei, amelyek még keserűbbé tehették volna a Ford márkakereskedőinek életét.
Mindez persze már a múlt. Magyarországon tavasz óta árusítják az elődjénél markánsabbra, szögletesebbre, és nem utolsósorban tágasabbra sikeredett felső középkategóriás Fordot. Az új Mondeo teljes hossza 15, tengelytávja 5 centiméterrel nőtt, míg nyomtávja elöl 19, hátul 50 milliméterrel lett szélesebb. Ezzel a Mondeo a szegmens legnagyobb tagjává vált, azonban 4,7 méteres hossza ellenére jól érezhetők a karosszéria sarkai, a színre fújt lökhárítókat pedig jól elhelyezett gumibetétek óvják az esetleges koccanásoktól. A hátsó üléseken szintén kategóriaelső a helykínálat. Itt ugyan a magas utasok feje már súrolja a plafont, de akkora a lábtér, hogy a kényelemre nem lehet panasz.
Méreteihez hasonlóan fejlődött a Mondeo aktív biztonsága. Minden modellhez alapáron jár a blokkolásgátló, ami elektronikus fékerőelosztóként is szolgál, de nem hiányzik a vészfékasszisztens sem. Sőt, a csúcsváltozatba felár ellenében kipörgésgátlóval kombinált menetstabilizátor is rendelhető. Ez annak rendje és módja szerint teszi a dolgát: a kétliteres, 145 lóerős modell aláforgatott kerekekkel sem hajlandó csikorogni, csak egyszerűen meglódul, mégpedig igen lelkesen, miközben főleg városi használat és állandóan bekapcsolt légkondicionálás mellett sem igényel sokkal többet tíz liternél.
A 205/55-ös gumik bármilyen helyzetben stabilan tartják az autót, a széles abroncsok hibájától, a hoszszanti bordák önkényes követésétől azonban ezek sem mentesek. Erre is van persze megoldás: kerülni kell a villamossíneket.
Ami a passzív biztonságot illeti, az autó világújdonsággal debütált. Az adaptív légzsákrendszer két fázisban fújja fel a lufikat, a jobb első ülésbe épített szenzorok pedig deaktiválják a légzsákot, ha nem ül benne senki – ezzel jelentősen csökkenthetők a javítási költségek. Ugyancsak szériaszerelvény a függönylégzsák, az övfeszítők, valamint az aktív fejtámla.
A Mondeo felső középkategórián belül is jónak számító árához képest szinte pazarló módon osztogatja a kényelmi felszereléseket. A csúcsmodell Ghia ára a kétliteres motorral, automatikusan elsötétedő viszszapillantó tükörrel, remek fogású bőrkormánnyal, hatlemezes, műszerfalba épített CD-s rádióval, fedélzeti számítógéppel és automata légkondicionálóval együtt sem éri el a hatmillió forintot, de a 2,5 literes V6-os kombi változat is csak egymillióval drágább. Ezek után nem csoda, hogy az autó Európa-szerte legalább annyira kelendő, mint megjelenésekor elődje volt.
Persze nem minden arany, ami fénylik, és ha nagyon igyekszünk, találunk hibákat az autón. Ott van például a középkonzol kifejezetten jól sikerült faimitáció-borításának tompa, üreges kongása (nem kell kopogtatni), az automatikus légkondi hangoskodása, illetve némileg lassú programváltása, vagy az egyébként szép hangú, kormányról is vezérelhető audiorendszer hangerőszabályzó gombja, amelybe váltáskor könnyen beleakadhat a termetesebb sofőrök kézfeje. Bármilyen nevetségesnek hangzik is, talán ez utóbbi a Mondeo legidegesítőbb és legveszélyesebb hiányossága, hiszen autópálya-sebesség mellett, előzéskor nem éppen megnyugtató, ha hirtelen elkezd üvölteni a rádió. Legyen tehát ez az a bizonyos csomó a kákán – így legalább a Ford fejlesztőinek sem kell tétlenül ücsörögniük a következő modellváltásig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.