Beszállítás az internet kapuin

A tengerentúli és a nyugat-európai gyakorlatnak megfelelően a hazai cégekre is egyre jellemzőbb, hogy a nagyobb beszerzéseiket az interneten bonyolítják. A legnagyobb szállítók a papírárukat, tisztítószerket és gépalkatrészeket gyártó cégek.

Putsay Gábor
2001. 08. 12. 6:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lényeges megtakarításokat érnek el a cégek az interneten történő beszerzéssel. A hazai menedzsereket is komolyan foglal-koztatják azok a lehetőségek amelyek az e-beszerzésben rejlenek, az előrejelzések szerint mindez néhány éven belül fontos üzleti tényezővé válik.

Magyarországon kétféle internetes beszerzési forma alakult ki, amelynek lényege a lehető legszélesebb szállítói kör versenyeztetése – tudtuk meg Pécsi Ferenctől, az egyik internetes tanácsadó cég munkatársától. Az egyik esetben egy vállalat azokból a cikkekből, amelyekből nagy tételben vásárol, egy virtuális katalógust „dob a piacra”, ebből a beszállítók pontosan informálódhatnak. Másodsorban, ha a cég vásárolni kíván, akkor on-line árverésre hívja a beszállítókat, a hálón közli a legfontosabb adatokat, így az időpontot és az általa optimálisnak tartott árat. Ezt követően a beszállítók licitálhatnak, és az nyer, aki a legjobb feltételek mellett a legalacsonyabb áron tud szállítani.

A szakemberek szerint az internetes beszerzés hazánkban még gyerekcipőben jár, ám minden lehetőség adott a gyors fejlődéshez. A cégek elsősorban a fogyóeszköznek számító szükségleteiket szerzik be nagy tételben interneten keresztül, ám néhány multi már bejelentette, hogy teljes egészében át kíván állni az elektronikus beszerzési formára.

A General Electric Hungary tavaly döntött a beszállítói hálózat elektronikus módon való szervezéséről, a Mol Rt. is úgy határozott, hogy döntően az internet felhasználásával bonyolítja vásárlásait. Az olajvállalat idén például százmillió forintos rendelést kíván leadni a világhálón.

Az árveréses formát a közelmúltban alkalmazták gyógyszergyárak vagy járműberendezéseket előállító vállalatok. Ezek legnagyobb beszállítói a papíriparban érdekelt vagy tisztítószereket előállító cégek, illetve amelyek kisebb gépalkatrészeket készítenek. A jó kommunikáció ez esetben is lényeges, olyan szabványok uralják az e-kereskedelmet, amelyek a résztvevők számára könnyen megérthetők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.