Dunaferr-ügy a parlamentben is

2001. 08. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Albizottság felállítását javasolja a Fidesz parlamenti frakciója az Országgyűlés gazdasági bizottságán belül a Dunaferr-ügy vizsgálatára. Az albizottság a Dunaferr jelenlegi és korábbi vezetőit is meghallgatva vizsgálhatná meg az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. által a Dunaferr vezetésével 1996-ban kötött vagyonkezelői szerződés létrejöttének és teljesítésének körülményeit – jelentette be tegnap Latorcai János, a gazdasági bizottság fideszes elnöke budapesti sajtótájékoztatóján.
Latorcai elmondta: ha az albizottság felállítását megszavazza a bizottság, akkor kivizsgálják, az államnak keletkezett-e kára – és ha igen, mekkora – abból, hogy a Dunaferrhez tartozó társaságokban kereszttulajdonlások jöttek létre. A Dunferrnél az acélgyártást végző leányvállalatok állami tulajdonban maradtak, és rendre veszteségesen működtek. Ugyanakkor a kereskedelemmel foglalkozó, illetve a Dunaferrnek különféle szolgáltatásokat nyújtó cégek – amelyekben időközben a menedzsmenthez tartozó vezetők kereszttulajdonlásokkal érdekeltté váltak –, rendre komoly nyereségeket könyvelhettek el, így abból osztalék címen részesedhettek. Igaz, az állam is kapott a nyereségből, ám ez a magántulajdon megjelenésével korlátozottá vált. Az albizottságban megvizsgálják azt is, hogy ezeknek a kereszttulajdonlásoknak a létrehozása szolgált-e egyéni érdekeket, és ha igen, kik élvezték a hasznát. Feltárják továbbá, hogy a látszólagos vagyonnövekedés után vettek-e fel sikerdíjat Dunaújvárosban. Végül megvizsgálják, hogy nem sértették-e meg a versenytörvényt a dunaújvárosi vezetők akkor, amikor 10 évre szólóan kötöttek szerződést egy társasággal dolomit beszállítására úgy, hogy magas összegű, 4 milliárd forintos kötbérrel lehetetlenné tették a versenyt.
A Dunaferr vagyonkezelői szerződésének létrejöttével szemben Latorcai János kifejtette azokat a jogi aggályokat, amelyeket a Miniszterelnöki Hivatalban összeállított, és a képviselőknek a múlt héten kiosztott, titkos minősítésű jelentés is megfogalmaz. Latorcai elmondta, hogy az ÁPV Rt. vezetése a konszernként működő vasmű vagyonkezelő szervezetére, a Dunaferr Rt.-re kötött vagyonkezelői szerződést az Acél XXI. Kft.-be tömörült menedzsmenttel 1996. október 1-jén. A szerződést kifogásokkal illette az ÁPV jogi igazgatósága és támadta Puskás Sándor, az ÁPV felügyelőbizottságának elnöke is. Fő kifogás az volt, hogy a vagyonkezelői szerződés megkötése után az ÁPV nem tud beavatkozni, ha az állami tulajdonos számára nem kívánatos folyamatok indulnának el. Egy 1996. július 9-én hozott országgyűlési határozat a Dunaferrt a nemzetgazdaság számára jelentős gazdasági társaságok közé sorolta, ezért e határozat végrehajtását kormányrendeletben kellett szabályozni. Az ipari és kereskedelmi miniszter a vagyonkezelő pályázat kiírásáról tárgyaló igazgatósági ülésén jelezte, hogy a kormányrendelet megalkotásáig a pályázati eljárást fel kell függeszteni. De nem így történt, 1996. július 17-én kiírták a pályázatot, a nyári időszak ellenére csupán hat hetet adtak a 37 milliárd forintos saját tőkével rendelkező, évi 300 milliárd forintos bevételt produkáló óriásvállalat átvilágítására és a pályázat elkészítésére a jelentkezőknek. Latorcai leszögezte: csak olyan jelöltek jöhettek szóba, akik „keblen belül és a megfelelő információk birtokában” voltak.
Bonyolítja a jogi helyzetet, hogy a Dunaferrnek 85 százaléka volt állami tulajdonban, amelyből a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) 24 százalékkal bírt, a maradék tulajdoni hányadon pedig az önkormányzatok osztozkodtak. Latorcai felhívta a figyelmet az államháztartási törvény hatálya alá tatozó kincstári tulajdoni hányadra. A vagyonkezelés keretében nyújtott ingyenes vagyonjuttatást tiltja az államháztartási törvény a KVI számára, így felmerül a KVI felelős vezetőjének felelőssége is – jelentette ki Latorcai. A pályázat nyertesével 1996. október 1-jén kötötte meg a szerződést az ÁPV, mégpedig a pályázati kiírástól lényegesen eltérve, annál jóval kedvezőbb helyzetbe hozta a vagyonkezelésre vállalkozó Acél XXI Kft.-t. Latorcai – üzleti titokra hivatkozva – nem adott részletesebb tájékoztatást a vagyonkezelési szerződésről. Idézett az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 1997-ben készített jelentéséből is, amely kritikával illette a Dunaferr-menedzsmenttel kötött szerződést. (Az ÁSZ a szerződést kockázatosnak ítélte és megállapította, hogy a sikerdíjat a vagyongyarapodás alapján állapították meg – vagyonértékelés a szerződés megkötése idején nem történt.)
*
Ötvenoldalas panaszt nyújtott be a rendőrségnek Sepsey Tamás, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal
(KEHI) elnöke, mert az bűncselekmény hiányára hivatkozva megszüntette a KEHI által fél évvel ezelőtt elrendelt büntetőeljárást a Dunaferr Rt. vagyonkezelői szerződéseinek ügyében. Sepsey az MTI-nek elmondta: a nyomozó hatóság nem foglalkozott azokkal a kérdésekkel, amelyek a feljelentésben szerepeltek. Az ÁPV Rt. megszegte a törvényt, amikor olyan társasággal kötött vagyonkezelői szerződést, amelynek tagjai a Dunaferr Rt. menedzsmentjének tagjai is voltak. Az ajánlat nem felelt meg a kiírási feltételeknek – állítja Sepsey.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.