Egy marék király

Móser Zoltán
2001. 08. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budán, a Várban, a Tárnok utca 9–13. számú telken, az újkori Esterházy-palota udvarán a középkori épületromok között került elő két feltűnően finom megmunkálású, gondosan festett, féldombormű kis fejecske. (Fél kézben is elférnek, hisz csak hét-nyolc centiméter a magasságuk.)
A két férfifej (az egyik fehér, a másik fekete bőrű) egy nagyobb kompozíció szerves része – írja a megtaláló, Zolnay László, aki annak idején arra kért, hogy készítsek számára ezekről képsorozatot.
„Az artisztikus megmunkálású, szép fehér férfifej koronát visel. A fekete bőrű férfialakot hajadonfőtt ábrázolta a mestere. Feuerné Tóth Rózsa a lelet megtalálásakor a háromkirályok kettejében határozta meg a szobortöredékeink modelljét. A fehér királynak és a szerecsenfejnek így együtt valóban aligha találhatnánk más és jobb ikonográfiai feloldását.
Mégis ezt az ikonográfiai meghatározást ma halványabbnak érzem. Már csak azért is, mert a fekete – vagy megsötétedett – festésű, úgynevezett szerecsenfejnek nincs koronája. Mindenesetre ez a két féldombormű fej egy budai palazzo vagy templom belső dísze volt. De az is meglehet, hogy talán éppen annak az 1330-as években alapított budavári Szent László-kápolnának volt a tartozéka, amelynek nyomait ezen a területen kerestem.
A miniatúraszámba menő fehér királyfejet leheletfinom megmunkálás jellemzi. A halvány arcon rózsaszínű pír, a korona pántjának aranya mögött pirosas bársonysapka. A festett kék szemek héját, a piros ajkat éppen olyan gondosan megmunkálta mestere, mint az ápolt, franciás szakállt s a fülig érő apródfrizura tincseit. Csupa gyengédség, előkelőség ez az érzékenyen megfaragott királyfej. (Festése alatt ugyanolyan krétaalapozásnak a púdere jelentkezik, mint a gótikus szoborgaléria kisméretű figuráinál.)
A fejeket – eddigi említésükkor – az Anjou-korhoz kapcsoltam. A XIV. századra utalna a fehér királyalak pántos, bársonysapkás koronája is. Ez az erősen franciás, lágy elegancia, amely szobraink jellemzője, nálunk az Anjou-kor gótikája után egy keményebb plasztikának adott helyet. Így ezeket a miniatűr műremekeket is XIV. század végi udvari művészetünk körébe sorolnám.”
Ezt a képet, ezt a domborművet nézve – Illyés Gyula szavait kölcsönvéve – hallhatjuk a művészet össz-szólamait, s így, abból a gödörből kikerülve, immár megtisztítva láthatjuk a múlt s Európa fényeit is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.