Elfogultság és hangulatkeltés

A Napló a tv2 hírmagazinja, a magyar televíziózás első interaktív magazinműsora, anyagát három-négy riport és egy telefonos közvélemény-kutatás alkotja. A műsorvezető, Sváby András minden héten feltesz egy kérdést, amely valamely aktuális riporthoz kapcsolódik. A feltett kérdés eldöntendő kérdés, a válaszadás árnyaltságának lehetősége nélkül, noha az interaktivitás lehetővé tenné a nagyobb választási lehetőséget, a több felelet közüli választást. A néző két adott szám egyikének tárcsázásával, SMS-ben, vagy az interneten keresztül egy klikkeléssel igennel vagy nemmel válaszolhat. A tartalomelemzés készítői arra keresték a választ, hogy a műsorban végzett közvélemény-kutatás sajátos témaválasztása mennyiben befolyásolhatja a köz érdeklődését és véleményét, továbbá használható-e hivatkozási alapul a végeredmény.

Kontroll Csoport
2001. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vizsgálat a 2000. május 21. és 2001. június 17. között sugárzott 36 műsorra terjedt ki. A feltett kérdéseket először témaválasztás és megközelítés szerint vizsgáltuk. Kezdjük a témaválasztással. A Naplót készítői közszolgálati műsornak tartják, s a maguk részéről a médiatörvényben meghatározott kötelező közszolgálati műsorszolgáltatásuk fontos részének tekintik. A Napló kérdéseinek téma szerinti csoportosítása ugyanakkor rávilágít a műsor alapvető szerkesztési elvére, amely a közélet egészéből szinte kizárólag a valós, vélt, vagy kívánt politikai botrányokra és egyéb negatívumokra fókuszál, s úgy tesz, mintha a közéletben bármilyen kérdés kapcsán azonnal a politikáig jutnánk el, mintha minden esemény mögött politikai vonatkozást kellene sejtenünk – így terelgetve a kívánt irányba a közvélemény figyelmét.
A Napló kérdez, a néző dönt
A vizsgált műsorokban a kérdések háromnegyede (36 közül 26) belpolitikai vonatkozású volt, s csupán egynegyede (tíz) tartozott a belpolitikailag inkább érdektelen kategóriába. A belpolitikai kérdések mindegyike a kormányzat, vagy valamely kormányzati intézmény, minisztérium munkáját érinti, az ellenzék tevékenységére vonatkozóan a vizsgált műsorokban szavazásra nem tettek fel kérdést.
A kérdések jelentős részét jogosra vagy jogtalanra lehet leegyszerűsíteni, így a legfontosabb témák vonatkozásait tekintve a leggyakrabban az Igazságügyi Minisztérium hatáskörébe tartozó események kerültek a fókuszpontba. Ezek a külföldiek ingatlanvásárlása, a roma kivándorlás, a politikusok vagyonnyilatkozata, valamint az egyszázalékos adófelajánlás jogosulatlan felhasználása (összesen hét alkalommal).
A Belügyminisztériumhoz tartozó területeket érintették a közlekedési pontrendszerrel, a sofőrök alkoholfogyasztásával, a türelmi zónákkal és a roma kivándorlással foglalkozó kérdések (hatszor). A Közlekedési és Vízügyi Minisztériumot érintő kérdésekről az árvíz problémájával, a közlekedési változásokkal és a Malévval kapcsolatban lehetett szavazni (hatszor). Ezt követi a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, illetve az FKGP-vel és a Torgyán- ügyekkel kapcsolatos kérdéssor. A gazdák útelzárása, a Torgyán Józsefhez kötött korrupciós ügyek visszatérő rendszerességgel szerepeltek (hatszor). Az Egészségügyi Minisztériumot az egészségügyi ellátás színvonalával és megbízhatóságával kapcsolatos kérdések vonatkozásában érintették (ötször). A Külügyminisztérium tevékenységi területével egyrészt a roma kivándorlással, másrészt a határon túli magyarok jogaival kapcsolatosan foglalkoztak (négyszer). Végül a Gazdasági Minisztériumot és az Ifjúsági és Sportminisztérumot egy-egy alkalommal érintették.
A megközelítés előjele szerinti elemzés kiterjedt a kérdéssorok jelentésének pozitív, illetve negatív előjele szerinti vizsgálatára.
Eszerint az összesen 36 kérdésből 26 negatív tartalmat közvetít, a közönség negatív befolyásolására és hangulatkeltésre alkalmas. A maradék tíz kérdésből öt az inkább negatív minősítés alá esett, öt kérdés tartozott az úgynevezett semleges kategóriába. A Napló kérdései között egyetlenegy sem volt a vizsgált időszakban, amely egyértelműen a pozitív értéktartományba esett volna, tehát összességében nyomasztó mértéket mutatnak a negatív tartalmú információk.
Mérlegen a valóság
A vizsgálatot a szavazók száma és a szavazatok megoszlása szerinti bontásban folytattuk. Ha a beérkezett hívások számát nagyságrendbe állítjuk, látható, hogy a legnagyobb érdeklődést az Ön szerint hamisak-e a Torgyán családot ért vádak? kérdés keltette kimagasló, 48 323 szavazattal. A második legtöbb szavazat is a Torgyán-témát érinti 28 611 szavazattal. A harmadik helyen az aktuálisan nagy érdeklődésre számot tartó „fekete angyal” esete áll 25 382 betelefonálással.
Negyedik helyre ismét a Torgyán-ügyek kerültek 20 302 szavazattal; végül ötödik helyen is a Torgyán-ügy végzett 20 154 hívással.
A betelefonálók magas számaránya tehát azt a tendenciát mutatja, hogy a Napló szavazóinak legnagyobb aktivitását kiváltó vezető téma a Torgyán-ügy volt, mint ahogyan ez volt 2001 januárjától márciusáig a Napló szerkesztőinek visszatérő sztorija is. Az eredmények hitelessége ugyanakkor kérdésessé válik, ha arra gondolunk, hogy a szavazatok száma egyazon témán belül is nagy ingadozásokat mutatott.
Az összesített voksok számát és összetételét vizsgálva látható, hogy a szavazás végeredménye a kormányra nézve – minden azt közvetve vagy közvetlenül érintő esetben – negatív, s annak alkalmatlanságát, hozzá nem értését és igazságérzetének hiányát bizonyítja.
Az eredmény hitelességét és manipulációmentességét tekintve aggályos, hogy a telefonhívásos válaszok valós mennyisége nem hozzáférhető, azok hitelessége nem ellenőrizhető. Továbbá a szavazás végeredményének befolyásolására alkalmasak a beérkezett SMS-ek is, amelyek nyolcvan százalékban rendszeresen ráerősítenek a várt-sugalmazott végeredményre.
Beszédes kérdőjelek
A magazin közvélemény-kutatásainak tartalomelemzése közben számos megválaszolatlan kérdés merül fel. Ezek közül négy mindenképpen a közönség figyelmére érdemes és a műsor szerkesztőinek válaszára vár:
– Minden hiteles közvélemény-kutatás alapja a statisztikailag reprezentatív mintavétel és a szigorú metodika. Mennyire pontos a kapott végeredmény, és alkalmas-e a közönség hiteles tájékoztatására?
– A kérdések tartalma és a kérdezés módja alapján szinte tapintható a műsor politikai irányultsága, különösen érvényes ez a kormányzattal kapcsolatos és a negatív közhangulat felkeltésére alkalmas esetekben. Mivel magyarázzák, hogy a parlamenti ellenzék a vizsgált műsorokban egyetlen alkalommal sem szerepelt a kérdések között?
– Mennyiben felel meg egy ilyen politikailag egyoldalú szerkesztési módszer a közszolgálatisággal, a többoldalú, hiteles és korrekt tájékoztatással szemben támasztott követelményeknek?
– Hogyan magyarázzák azt a tényt, hogy telefonon és interneten keresztül egy és ugyanazon személy, ugyanarra a kérdésre gyakorlatilag bármennyiszer szavazhat, manipulálva ezzel a szavazás eredményének kimenetelét?
A fentiek – az elemzés ismeretében – olyan önmagukat megválaszoló kérdések, amelyeket vélhetően sohasem tettek fel saját maguknak a Napló készítői. Ha megtennék, szembesülhetnének azzal a ténnyel, hogy a Napló közvélemény-kutatása alkalmas a közönség tendenciózus félretájékoztatására és manipulálására, jóhiszeműségének kihasználására. Beláthatnák, hogy a követett módszer alkalmatlan és elfogadhatatlan egy magára valamit adó televízió számára. Ez a Napló és ezek a tények. A tények pedig makacs dolgok.

A tavaly augusztus 20-án megalakult Kontroll Csoport Egyesület már csaknem egy éve végez médiafigyelő és elemző munkát. Az alapítók egyetemisták és főiskolások – többen közülük médiaszakosok –, akik felelősséget éreznek a korrekt és hiteles tájékoztatás elveinek érvényesüléséért. Ennek megfelelően munkacsoportjaik rendszeresen figyelik és elemzik a különböző médiumokban megjelent vagy elhangzott híradásokat és műsorokat. A csoport célja: a közszolgálati és a kereskedelmi médiában megjelenő szakmai hibák, esetleges dezinformációk, csúsztatások nyilvánosság erejével történő visszaszorítása. A csoport tagjai kizárólag magánszemélyek, így anyagi és technikai lehetőségeik korlátozottak, szívesen fogadnak minden olyan információt, amely segítheti munkájukat. Esetleges észrevételeikről a [email protected] e-mail-címen tájékoztathatják az egyesületet. (Kun Miklós, Horváth Réka)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.