Három évvel ezelőtt még azt írhattuk volna, hogy a Ford európai palettája reménytelenül elöregedett. A Fiesta már akkor is túl volt tizedik gyártási évén, az Escort épp kifutóban volt, s a Ford első világautójának, az első Mondeónak a fénye is jócskán megkopott akkorra. Aztán jött a Focus, amely elismerten és méltán az egyik legjobb kocsi az alsó középkategóriában, tavaly óta pedig a Mondeo riogatja a vetélytársakat: a Ford középkategóriás modellje nemcsak nagyszerűen sikerült, hanem gazdag a felszereltsége és kedvező az ára is.
Úgy tűnik, hogy a Fordnál végre megtalálták a sikerhez vezető utat, s most az új Fiesta tervezésekor is azokhoz az eszközökhöz nyúltak, amelyek sikerre vitték a Focust és a Mondeót.
Az első ilyen eszköz a design ereje: a Fordnál New Edge Design-nak nevezik a jellegzetesen éles vonalakkal megajzolt karosszériát – e tekintetben az új Fiesta is beáll a sorba. A Fordnál egyébként nem találták föl a spanyolviaszt, csupán Ford stílusban megrajzolták azt az autót, amelyet az európai vásárlók követelnek az autógyártóktól: szerintük egy kiskocsi is legyen tágas, nyújtson vezetési élményt, legyen biztonságos, sok extra járjon hozzá alapáron és – mindennek a tetejébe – ne kerüljön sokba.
Árakról egyelőre nem tudunk beszámolni, hiszen a Ford új kiskocsiját csak 2002 elején kezdik árulni, magát az autót azonban már be tudjuk mutatni.
Ahogyan az szokás, az új modell nagyobb elődjénél: a tengelytáv például több mint négy centiméterrel nőtt, a csomagtartó pedig 284 literes, ami a kis kategóriában nagynak számít. A növekedés egyébként rá is fért a Fiestára, mert az előd vetélytársai – mivel mind frissebb tervezésűek – egytől egyig nagyobbak voltak. A Ford egyébként még a kocsi tervezése közben érdekes tesztre hívott meg néhány szerencsés Fiesta-tulajdonost. Két modellt mutattak nekik: az egyik az autó külső dizájnját tárta föl, a másik pedig a beltérbe engedett bepillantást. A látogatók nem akarták elhinni, hogy a második tényleg belefér az elsőbe.
A kívül kicsi, belül nagy elv persze nem számít már újdonságnak a modern autótervezésben, mint ahogyan az sem, hogy egy-egy újdonság sokkal jobban fölszerelt, mint amilyen az elődje volt. A Fiesta biztonsági felszereltsége például már alapáron tartalmazza majd a dupla légzsákokat, felárért pedig oldallégzsákot és függönylégzsákot is lehet majd rendelni. A törésteszteken is jobban helytáll majd az új Ford, hiszen a megnövelt hossz nagyobb energiaelnyelő zóna kialakítását tette lehetővé, s a karosszéria torziós merevsége is negyven százalékkal haladja meg az elődét.
Utóbbi jótékony hatással van az autó stabiltására és rugózási komfortjára is. Bár a Fiesta karosszériája sportos hangulatot kelt, s a Focus és a Mondeo ismeretében várhatóan a kisautó futóműve és kormányzása is hasonló jellegű lesz, a motorpaletta nem mindegyik tagja lesz a lendületesen autózók kedvence. Az 1,3 literes benzinmotor például hengerenként kétszelepes, s a beépített elektronikától függően kétféle teljesítményfokozatban lesz kapható: 58 és 68 lóerővel. Az 1,4-es és 1,6-os motorok már tizenhat szelepesek (80, illetve kereken 100 lóerő), és nyilván élénkebben is mozgatják majd a kocsit. Az árusítás kezdetekor egyetlen dízel lesz a palettán: a Peugeot-val közösen kifejlesztett 1,4 literes masina 68 lóerős, de messze a legnyomatékosabb és a legtakarékosabb a Fiesta motorjai közül.
Elképesztő gólgála és feltámadás Torinóban; sérülés és piros lap a Real Madrid meccsén
