Elkészült a Ford régen várt kisautója

A Fordnál már látják a fényt az alagút végén. Néhány rosszul sikerült esztendő után a hatalmas amerikai konszern európai részlege egyre jobb eredményeket ér el. Most a Fiestán a sor, hogy folytassa a menetelést.

Nagy Károly
2001. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három évvel ezelőtt még azt írhattuk volna, hogy a Ford európai palettája reménytelenül elöregedett. A Fiesta már akkor is túl volt tizedik gyártási évén, az Escort épp kifutóban volt, s a Ford első világautójának, az első Mondeónak a fénye is jócskán megkopott akkorra. Aztán jött a Focus, amely elismerten és méltán az egyik legjobb kocsi az alsó középkategóriában, tavaly óta pedig a Mondeo riogatja a vetélytársakat: a Ford középkategóriás modellje nemcsak nagyszerűen sikerült, hanem gazdag a felszereltsége és kedvező az ára is.
Úgy tűnik, hogy a Fordnál végre megtalálták a sikerhez vezető utat, s most az új Fiesta tervezésekor is azokhoz az eszközökhöz nyúltak, amelyek sikerre vitték a Focust és a Mondeót.
Az első ilyen eszköz a design ereje: a Fordnál New Edge Design-nak nevezik a jellegzetesen éles vonalakkal megajzolt karosszériát – e tekintetben az új Fiesta is beáll a sorba. A Fordnál egyébként nem találták föl a spanyolviaszt, csupán Ford stílusban megrajzolták azt az autót, amelyet az európai vásárlók követelnek az autógyártóktól: szerintük egy kiskocsi is legyen tágas, nyújtson vezetési élményt, legyen biztonságos, sok extra járjon hozzá alapáron és – mindennek a tetejébe – ne kerüljön sokba.
Árakról egyelőre nem tudunk beszámolni, hiszen a Ford új kiskocsiját csak 2002 elején kezdik árulni, magát az autót azonban már be tudjuk mutatni.
Ahogyan az szokás, az új modell nagyobb elődjénél: a tengelytáv például több mint négy centiméterrel nőtt, a csomagtartó pedig 284 literes, ami a kis kategóriában nagynak számít. A növekedés egyébként rá is fért a Fiestára, mert az előd vetélytársai – mivel mind frissebb tervezésűek – egytől egyig nagyobbak voltak. A Ford egyébként még a kocsi tervezése közben érdekes tesztre hívott meg néhány szerencsés Fiesta-tulajdonost. Két modellt mutattak nekik: az egyik az autó külső dizájnját tárta föl, a másik pedig a beltérbe engedett bepillantást. A látogatók nem akarták elhinni, hogy a második tényleg belefér az elsőbe.
A kívül kicsi, belül nagy elv persze nem számít már újdonságnak a modern autótervezésben, mint ahogyan az sem, hogy egy-egy újdonság sokkal jobban fölszerelt, mint amilyen az elődje volt. A Fiesta biztonsági felszereltsége például már alapáron tartalmazza majd a dupla légzsákokat, felárért pedig oldallégzsákot és függönylégzsákot is lehet majd rendelni. A törésteszteken is jobban helytáll majd az új Ford, hiszen a megnövelt hossz nagyobb energiaelnyelő zóna kialakítását tette lehetővé, s a karosszéria torziós merevsége is negyven százalékkal haladja meg az elődét.
Utóbbi jótékony hatással van az autó stabiltására és rugózási komfortjára is. Bár a Fiesta karosszériája sportos hangulatot kelt, s a Focus és a Mondeo ismeretében várhatóan a kisautó futóműve és kormányzása is hasonló jellegű lesz, a motorpaletta nem mindegyik tagja lesz a lendületesen autózók kedvence. Az 1,3 literes benzinmotor például hengerenként kétszelepes, s a beépített elektronikától függően kétféle teljesítményfokozatban lesz kapható: 58 és 68 lóerővel. Az 1,4-es és 1,6-os motorok már tizenhat szelepesek (80, illetve kereken 100 lóerő), és nyilván élénkebben is mozgatják majd a kocsit. Az árusítás kezdetekor egyetlen dízel lesz a palettán: a Peugeot-val közösen kifejlesztett 1,4 literes masina 68 lóerős, de messze a legnyomatékosabb és a legtakarékosabb a Fiesta motorjai közül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.