Festőállvány majomcsontvázért

Végh Alpár Sándor
2001. 08. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szunyoghy uramhoz kell némi lelkierő. Műtermében finom, alig hallható csontzene szól. Ez nem vicc. Ahol ülünk, a fejünk fölött egy daru lebeg. Odébb, a falon egy strucc, az ajtón túl, az öreg Pacsirta rádió tetején egy kenguru. Csontvázak mindenütt, akárhová néz az ember. Van két elefántláb is, de azokról majd később.
– Járt itt nálam egyszer Muzsnay Ákos fia, a grafikusé. Meglátta ezt a sok csudaságot, és teljesen odavolt tőle. Annyira, hogy tizenöt évesen nekiállt kitanulni. Húsz se volt, amikor megkapta egy preparátorüzem vezetését Kenyában.
Gusztus kérdése, ki mitől van oda, engem borzongat a látvány. És Szunyoghy uram se olyan nagy vitéz, mint azt műterme mutatja. Apja természettudós volt, mégse remegett a keze, mikor Afrikában nagyvadakra lődözött. A fiúé bezzeg.
– Először voltam vadászaton, egy nehéz kétcsövű puska volt nálam, azzal durrantottam a felhőnyi stiglic közé. Mindössze kettő esett le, csakhogy az egyik még élt. Az ilyet muszáj megölni. Tudod, hogy kell madarat ölni? Összeszorítod a begyét, s tartod, miközben az ott vergődik a kezedben. Azt mondtam, soha többé.
Mi akkor a magyarázat a csontgyűjteményre? Ó, a bonyolult összefüggéseknek néha egész egyszerű a megoldása. Lehet egy üveg eperpálinka is. Szunyoghy Andrásnál ez került az asztalra.
– Áhítattal szagolj bele, ez az utolsó. Meghalt a drága Kripolszki bácsi. Érezhette, mert előre figyelmeztetett, nem minden eperből lehet jó pálinkát csinálni. Az első főzet mondja meg, érdemes-e folytatni a párlást. Hol vannak ma már ilyen tudású emberek? Boncmester volt az öreg az állatorvosi egyetemen, és Fehér professzor mellett úgy kitanulta az anatómiát, hogy vizsgákon súgni tudott a hallgatóknak. Ami csontot látsz itt, mind tőle vettem.
De hát rá kellene térni végre a műterem-látogatás okára.
Szunyoghy uram passziózik, s eljátssza, hogy ő nagylegény, de az eperpálinka meg a borzongató történetek mind csak arra jók, hogy leplezzék érzékenységét s a szívét. Egy művészember tudja, hogy ezeket ma nem jó a kirakatba tenni. De ha már mindenáron kirakatról van szó, szívesebben rakná oda a könyveit. Főleg azért, mert külföldön ott vannak.
Jó tíz éve, hogy megjelent egy fontos munkája, a rajzos lóanatómia. Nemcsak azért volt más, mint Barcsayé, mert az az emberi testet mutatta meg. A különbség oka, hogy ezt az orvosok is használni tudták, nemcsak a művészek vagy a lovasok. Nem volt könnyű rávenni a Corvinát, hogy adja ki. Megtette ugyan, de a kis példányszám miatt az érdeklődőknek se igen jutott. A szerző megkapta a Barcsay-díjat, tapsolt neki a szakma, de anynyira nem volt erős a taps, hogy azok is meghallják, akik a Munkácsy-díjat osztják.
Szunyoghy uram persze nem az az ember, akit padlóra küld, ha valami másként alakul, mint ahogy várta. Belefogott egy újabb könyvbe. Állati és emberi anatómiának indult – egy kötetben. Mikor elkészült pár tucat lappal, megkérdezett egy könyvkereskedőt, mit szól hozzá. Menj el a Kulturtrade-hez, mondta az. Elment, ahol azzal fogadták, hogy köszönik, épp most fogtak egy anatómiakönyvbe. Világos, ő érti, de legalább nézzék meg, mit rajzolt, és otthagyta a mappát az asztalon.
Megnézték, s alig pár hét múlva megérkezett egy Könemann nevű ember Németországból, hogy szerződést kössön vele.
– Kivettem a képzőművészeti gimnáziumban egy év fizetés nélküli szabadságot. Hajnali fél kettőkor keltem, és este hétig dolgoztam. Bő hat hónap alatt készült el a könyv. Igyekeznem kellett. A feleségem azt mondta, ha így megy tovább, elválik tőlem. A frankfurti könyvvásárra egyetlen példányt nyomtak ki, ám az is elég volt arra, hogy a kiadó „lábon” 70 ezer könyvre vegyen föl megrendelést.
Könemann azóta 300 ezret adott el belőle. Megjelent kilenc nyelven és tizenhét országban. Hogy az amerikaiaknak, a németeknek vagy a franciáknak megérte, nyilvánvaló, de kiadták a horvátok, a dánok és a lengyelek is. Ezt csak azért jegyzem meg, mert Szunyoghy uram könyve magyarul máig nem jelent meg.
– Sajnos a nyelvi mutációkból csak hatot küldtek, pedig szeretném, ha az összes megvolna. Nemrég jártam Horvátországban, s egy kirakatban észrevettem az ottani kiadást. Szívtam a fogam, mert tizenötezerért adták, de megvettem: a jó érzés néha sokba kerül. Tölthetek a boncmester pálinkájából?
Hogy legalább saját könyveire legyen pénze, pár éve vállalta, hogy a képzőművészeti gimnázium mellett az iparművészetin is tanít. Németh László idejében az óraadók lehettek királyok, ma nem azok. Talán ezért vette komolyan Szunyoghy András, mikor a feleség válást emlegetett. Mert asszonya több pénzt visz haza általános iskolai tanárként, mint a művész úr a két tanodából.
Férjuramnak tennie kellett valamit, hogy respektje legyen. Tett is. Adott, vett, csereberélt. Megszerzett például egy íróasztalt, amelynek a túlsó oldalán pompás vitrin van, üvege csiszolt, éppen beleillett egy kutyacsontváz. Nagyon jutányosan vette, ám az eladó később megbánta a boltot. Jelentkezett az asztalért, hogy visszavásárolná. Mikor látta, hogy a pénzét hiába csörgeti, mással próbált Szunyoghyra hatni. Azért adta el annak idején, mert ezen valamikor ravataloztak, s a felesége nem tűrte a lakásban. Most viszont, hogy vége a partinak, újra kellene az asztal, mondta.
– Kikacagtam a pasast. Engem ilyen apróságokkal nem lehet megingatni. Béres Jenő, a lakás előző gazdája ide akasztotta fel magát, mutattam neki, s közelebb hajolva a fülébe súgtam: itt állandó szellemjárás van. Nyomban elköszönt. Már nem kellett neki az asztal.
Szunyoghy mindent gyűjt, ami régi. Tintásüvegek után turkál az ócskapiacon, megvész a szép tollszárakért, s ha véletlenül keze ügyébe kerül egy itatós tapper, az öröm majd szétveti. Legtöbbre azonban a család múltját becsüli.
A műterem legvilágosabb falán apjáról őriz fotót. Kemény tekintetű, határozott férfit mutat a kép. Ő volt, akit ötvenhétben Afrikába küldtek, hogy pótolja a kiégett Természettudományi Múzeum vadanyagát. S ugyancsak ő, aki meghatározta a fia pályáját, mikor azt mondta neki a halálos ágyon: „Állatokat rajzolj! Abban nincs konkurencia.”
– Intelme, sajnos, soká jutott eszembe. Szerettem élni... Inni, meg miegymás. Pedig ahol hatezer ember mondja magáról, hogy művész, ott nagyon keményen kell dolgozni, különben az ember kihullik a rostán. Ráadásul engem kötelez a nagyapám. A családban ő volt a nagy tehetség. Székely Bertalannál tanult, sajnos nem vitte semmire. De nemcsak ezért gondolok rá. Ugyanaz a bába segítette világra, mint Adyt, s erre minden Szunyoghy büszke.
Lám, hányfélék a kapaszkodók! Van, aki az ősök rangját tartja számon, van, aki egy névtelen szülészaszszonyt. Mert mindenki számára kell legyen valami, ami megtartja, ami nyugalmat ad, ami nélkül csak botorkál, s a helyét keresi. Minél fontosabb, aki összeköt minket a múlttal, annál több erőt nyerünk belőle.
Szunyoghy uram előtt Ady masíroz, jelzi a falon a halotti maszk, jelzi a nagyapának küldött gyászjelentés. A ház ura ügyel a múltra, de tudja, hogy semmit nem ér, ha nincs összekötve a jelennel. Megtesz hát mindent, hogy a költő jó társaságban legyen.
– Mindjárt jönnek a filmgyárból. A Széchenyihez kölcsönadtam az egyik elefántlábat meg ezt a festőállványt. Szép, ugye? Zichy Mihályé volt, talán Párizsban használta. Egy csimpánzcsontvázért cseréltem. Ha az ember arra gondol, miket festhetett rajta a gróf...
Nem fejezi be a mondatot. A mozdulat, ahogy erős kezével végigsimítja az állványt, sokkal többet jelent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.