Kabinettagokat idéztek be

A MiG-ügyben kizártnak tartja a korrupciót Fazakas Szabolcs volt ipari miniszter, a DaimlerChrysler budapesti irodájának vezetője – derült ki a nemzetbiztonsági bizottság ülésén. A grémium kedden Póda Jenő kormány-főtanácsadót és Szemerkényi Réka politikai államtitkárt (MeH) arról faggatja majd, hogy Németországban miért kezdtek különtárgyalásokat a vadászgép-modernizációról.

Villányi Károly
2001. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rendkívüli, zárt ülésén tegnap az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága Szabó János honvédelmi minisztert, Dobokay Gábort, a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) és Stefán Gézát, a Katonai Biztonsági Hivatal (KBH) főigazgatóját hallgatta meg. Ezután nyílt ülésen válaszolt a képviselők kérdéseire Fazakas Szabolcs és Ábri Judit, Kovács László MSZP-elnök és a szocialista párt vezetésének média-tanácsadója.
A testület egyetlen napirendi pontja a MiG–29-es vadászrepülőgépek modernizációs tervét körülvevő korrupciógyanú tisztázása volt. A bizottság elnöki tisztét betöltő Keleti György (MSZP) elmondta, hogy a meghallgatáson a Szabó János honvédelmi miniszter, valamint a Nemzetbiztonsági Hivatal és a Katonai Biztonsági Hivatal főigazgatója által elmondottakat ötven évre titkosították.
Hozzátette: a honvédelmi tárca vezetője a leghatározottabban cáfolta, hogy a korrupciós gyanú megalapozott lenne, amit az NBH és a KBH vezetője is megerősített.
Szabó János meghallgatását követően kijelentését azzal indokolta a sajtó képviselői előtt, hogy az üzlet nem jött létre, másrészt pedig a vállalkozói oldal egy szereplőre, egy cégre szűkült. Mint állította, „nagyon életszerűtlen lenne, ha kenőpénzt osztogatnának bárkinek is azután, hogy csupán egyetlen cégnek van esélye a megrendelésre”.
Fazakas Szabolcs kiemelte, hogy ő a beruházásban érdekelt MAPS német tulajdonosa, a DaimlerChrysler Aerospace képviseletében kizárólag felső, főként miniszteri szinten lobbizott a MiG-modernizáció megvalósulásáért. Szerinte egyértelműen Peter Tufo korábbi amerikai nagykövet támadásának tudható be, hogy a kormány váratlanul lefújta a beruházást. Képviselői kérdésre cáfolta, hogy korrupció történt volna az ügyben, illetve hogy túl drága lett volna a 14 MiG–29-es NATO-normák szerinti átalakítására adott húszmilliárd forintos ajánlatuk. Keleti György, majd Nikolits István szocialista képviselők arról érdeklődtek Fazakastól, hogy valóban járt-e Póda Jenő, Orbán Viktor tanácsadója és Szemerkényi Réka, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára német vállalat vezetésénél. A Horn-kormány ipari minisztere a kérdésre elmondta: tudomása van a találkozóról, ám hivatalosan sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánja, mert az az ő és a honvédelmi tárca megkerülésével jött létre. Álláspontja szerint az efféle eljárás „nem szokványos és nem elfogadható”, de nem tudja, mi volt a találkozó célja. Ábri Judit MSZP-s tanácsadó, aki hasonló feladatot lát el a DaimlerChrysler Aerospace, illetve utódja, az EADS mellett is, a meghallgatáson jogi lépéseket helyezett kilátásba Kosztolányi Dénes, a testület fideszes tagjával szemben, amiért Kosztolányi visszaéléssel vádolta meg őt. Ábri ugyancsak „nem tapasztalt korrupciógyanút”. Kosztolányi újságíróknak megismételte szerdai állítását, miszerint „felmerült a gyanú, hogy az ügyben meg nem engedhető befolyásoló cselekményekre készültek olyan személyek, akik közel állnak a szocialistákhoz”. Arra a kérdésre, hogy mire alapozza kijelentéseit, azt mondta, „eddigi ismereteire”.
A bizottság keddi ülésére beidézte Szemerkényi Rékát és Póda Jenőt. Emellett levelet írnak Orbán Viktor miniszterelnöknek, amelyben arról érdeklődnek: mi történt a tavaly júniusi MiG-felújítással kapcsolatos szándéknyilatkozat, illetve az annak lemondása között eltelt rövid idő alatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.