Modern kövület

A Ford megunta a konkurencia bátortalan múltidézgetését: Forty-Nine nevű tanulmányautójuk valóban úgy néz ki, mintha ’49-ből csöppent volna a jelenbe.

Hajdu Imre
2001. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A második világháborút követő időszak az amerikai autóipar egyik legfényesebben tündöklő érája volt. Megjelentek az egybeszabott, sík lapokkal határolt karosszériák, a hatalmas üvegfelületek, a független kerékfelfüggesztés és a nagy V8-as motorok, amelyek szinte könyörögtek azért, hogy a plusz lóerőkre éhes fiatalok megpiszkálják őket. A Ford 1949-ben bemutatott modellje pontosan az új trend közepébe talált. Már azelőtt közel másfél millió megrendelést adtak le a gyár újdonságára, hogy elkezdődött volna forgalmazása. A mai Forty-Nine ennek a legendás, korszakalkotó autónak állít emléket. Megannyi retro-sorstársával ellentétben azonban nemcsak vonalait élesztették újra a tervezők, hanem korabeli erényeit: az egyszerű, megoldásokat helyezték a XXI. század kontextusába.
Az utasfülke fölött egyetlen hatalmas üvegkupola feszül, amely alatt láthatatlanul rejtőznek a B és C oszlopok. A tető vonalát két krómozott ív jelöli ki. Ez az autó egyetlen dísze, a selyemfényű fekete fényezésnek köszönhetően a koncepcióautó gigantikus méretei és nem különben impozáns, 20 collos kerekei ellenére visszafogott hatást kelt. Az első és hátsó lámpatestek klaszszikus formái ívkisüléses fényszórót, illetve LED-ekkel működő hátsó zárófényt rejtenek. Ez utóbbiak alatt, a fényezett lökhárítót áttörve találhatók a szintén krómozott kipufogók, amelyeken keresztül egy 3,9 literes – stílusosan tuningolt – Thunderbird-motor eregeti égéstermékeit a levegőbe.
A kettős vezérműtengelyes V8-ast nem akármilyen környezetbe ültették be: matt fekete fényezés és nyers fém, valamint polírozott rozsdamentes acél alkatrészek jellemzik az ipari műalkotásnak is beillő motorteret. A tökéletes összhatás kedvéért még a hűtőt is áthelyezték, így a motorház fedelét felnyitva akadálytalanul gyönyörködhetünk a katonás rendben kanyargó szívócsövekben.
A Forty-Nine belseje ugyancsak a hagyományos „guruló nappali szoba” koncepciójára épül. A plüss kanapék kora azonban már lejárt: szinte a padló szintjébe helyezett, konzolos felfüggesztésű sportülések várják az autó négy utasát. Hely persze akadna akár hatnak is, ám a kocsi hossztengelyében megemelt, lebegő középkonzol húzódik végig. Ez nemcsak a sebességváltó karnak ad otthont, hanem a szellőzés kilépőnyílásait is itt helyezték el – a megoldás, bár pazarlóan bánik a térrel, ergonómiai szempontból kiválónak tűnik, és semmiképpen nem nevezhető szokványosnak.
A műszerfal, mintha csak a karosszéria folytatása lenne, egyetlen sík felületből áll. Még a klíma és a CD-táras rádió kezelőszervei sem bontják meg a képet: a gombok egy, a sebváltó előtt levő panel mögött találhatók, a központi kijelzőt pedig az olaj- és üzemanyagszint-kijelzőkkel egyetemben a szélvédő alsó széléhez helyezték.
Innen indul az a fémrúd is, amely a tetőt áttörve antennában folytatódik. Ez a designelem optikailag a fél évszázaddal ezelőtti autók osztott szélvédőjét idézi, de fontos funkciója is van: erre fogatták fel a visszapillantó tükröt, amit így a vezető testmagasságához lehet igazítani.
A múltidézés a kormánykeréknél folytatódik. Innen irányítható a sebességtartó automatika és az audio rendszer, a gombokat a negyvenes évek „bikaszarv” duda íve mintájára, félkörben helyezték el. A belső színvilággal harmonizáló, fekete-vörösesbarna bőrkormány mögött egyetlen műszer található, ezen helyezkedik el a sebesség- és fordulatszámmérő.
A Forty-Nine több puszta nosztalgiajárgánynál. Egy optimista kort idéz az automobilizmus történetéből, amikor még valódi érzelmeket keltettek az autók, és amikor a jövőt csupa nagy betűvel írták. Egyetlen hiányossága, hogy az akkori benzinárakat nem képes feltámasztani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.