Csatlakozás és növekedés mottóval egy esztendeje hirdette meg a győri Rába Rt. a programját. Ez a cég túlzott amerikai kötődése, az ottani piac nem várt visszaesése miatt torpant meg. Az új menedzsment éppen ezért arra törekszik, hogy jobb piaci struktúra alakuljon ki, amit elsősorban európai, illetve ázsiai terjeszkedéssel szeretnének biztosítani – mondta a cég vezérigazgatója tegnapi sajtótájékoztatóján.
Steiner László bejelentette: ötéves tervet dolgoztak ki, amely 2005-re 150 milliárd forintos nettó árbevétellel számol, amely az üzleti eredmény terén elérheti majd a 9,6 milliárdot. A holding mindöszsze három kft.-jét tartja meg, a többitől átszervezéssel, illetve üzletrész-értékesítéssel megszabadulnak. Ugyanakkor a korábban napvilágot látott hírekkel ellentétben nem akarják bezárni a motorüzletágat. A működő céget értékesítésre kínálják. A gyártmánystruktúrájuk a kelet-európai igényeknek megfelelő, ott még hoszszabb távon is versenyképes lehet. Ugyanakkor az orosz piac ma nem vásárol, inkább gyártókapacitások megkaparintására törekszik. A Rába ez elől nem zárkózik el, s kész eladni egy piaccal rendelkező társaság számára a motorgyárát. Amennyiben mégsem akadna rá vevő, akkor sem zárják be elhamarkodottan az üzemet, hanem a piaccsökkenés arányában mérsékelik annak termelését, s csupán középtávon kerül lakat rá.
A 11 százalék körüli létszámleépítés ezzel együtt elkerülhetetlen – mondta a vezérigazgató. Győrben 518, Móron 165, Sárváron 57, míg Kapuváron 16 fő munkaviszonyát szüntetik meg. Az elküldött munkatársak 41 százaléka irodai munkakörből távozik.
A beharangozott növekedést elsősorban a futóműüzletágtól, valamint főként a regionális piacon megjelent autóipari partnerek irányába szakosodó alkatrészüzletágtól várják. Utóbbi épít a Suzuki, a GM/Fiat gyárainak közelségére, s nagy eredménynek tartják, hogy a jelek szerint részesei lehetnek az Audi modullokalizációs programjának. Az eredményesség érdekében a piacvásárlást célzó akvizíciók sem elképzelhetetlenek. A járműüzletág csupán a buszgyártásról áll le, s a közúti járművek helyett a specialitásokkal foglalkoznak majd. Ez természetesen elsősorban a HM katonai gépjárműtenderét jelenti, de a Rába termékei alkalmasak katasztrófavédelmi feladatokban való közreműködésre is – így kelendőek lehetnek a nemzetközi piacon.
Veszélyezteti a BKV-ba vetett közbizalmat a főváros
