Profit nélkül a Rába

Csökkenő árbevétel és a nyereség minimálisra olvadása jellemezte a Rába Rt. tegnap nyilvánosságra hozott első féléves mérlegét. A győri társaság igazgatósága a buszgyártás megszüntetéséről döntött, szeptemberben hasonló horderejű változás lesz a motorüzletágban is, amelyet vagy értékesítenek, vagy néhány év után felszámolnak. A társaság tegnap reggel a részvényei tőzsdei kereskedésének szüneteltetését kérte arra az időre, amíg a gazdálkodást lényegesen befolyásoló változások a befektetők széles körében ismertté válnak.

Zelei Béla
2001. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első fél évben 29,3 milliárd forint árbevételt és mindössze 46 millió forint nyereséget ért el a Rába Rt. derült ki a társaság tegnap megjelent gyorsjelentésében. Az árbevétel ötszázalékos visszaesése az amerikai piacon való értékesítés nehézségei miatt következett be. Amerikában a Rába kereskedelmi partnereinél az év elején felgyülemlettek a készletek, s ez további kiszállítások akadályává vált. A fél év egészét tekintve az amerikai piacra irányuló export 42 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ezt valamelyest ellensúlyozta a többi exportpiacon az eladások 29 százalékos növekedése. Steiner László vezérigazgató szerint az amerikai piacon körülbelül tizenkét hónap múlva lehet az értékesítés ismételt növekedésével számolni.

A társaság nyeresége nagyobb ütemben romlott, mint ahogyan a bevételek visszaestek. A különbség számos egyszeri tétel eredménye. A tavaly megkezdett racionalizálás költségei voltak a legjelentősebbek: a 11,2 százalékos létszámcsökkentés a végkielégítések miatt majdnem ötszázmillió forintba került. A holding átstrukturálása mellett egy háromszázmillió forintos céltartalék is rontotta az első féléves eredményt. Ezt a Rába stadion értékesítése miatt kellett képeznie a társaságnak, mert a vevővel részletfizetésben állapodtak meg. Amint a törlesztések megkezdődnek, úgy szabadítják fel folyamatosan a céltartalékot.

Jancsó Péter, a társaság elnöke a tavaly meghirdetett stratégia mérlegének megvonásakor elmondta, hogy a stratégiai üzletágak kijelölése megtörtént. A futómű- és az alkatrészüzletágak együtt a bevételek több mint nyolcvan százalékát hozták. Nem teljesült viszont a stratégiai partnerek bevonása, amit ez év közepéig terveztek megvalósítani. Az iparágban korábban megindult fúziós hullám 1999-ben tetőzött, tavaly már alábbhagyott a multik ilyen irányú törekvése. Ebben a megváltozott helyzetben Jancsó Péter nem a tőkealapú szövetségek kialakítását tartja megvalósíthatónak, hanem a közös termékfejlesztést, az együttes piaci jelenlétet. A honvédségi gépjárműtenderen is ennek jegyében tervez közös fellépést a Rába a DaimlerChryslerrel. A tőkealapú együttműködésről sem mondhat azonban le a Rába, de az hosszabb távon látszik elérhetőnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.