Az első fél évben 29,3 milliárd forint árbevételt és mindössze 46 millió forint nyereséget ért el a Rába Rt. derült ki a társaság tegnap megjelent gyorsjelentésében. Az árbevétel ötszázalékos visszaesése az amerikai piacon való értékesítés nehézségei miatt következett be. Amerikában a Rába kereskedelmi partnereinél az év elején felgyülemlettek a készletek, s ez további kiszállítások akadályává vált. A fél év egészét tekintve az amerikai piacra irányuló export 42 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ezt valamelyest ellensúlyozta a többi exportpiacon az eladások 29 százalékos növekedése. Steiner László vezérigazgató szerint az amerikai piacon körülbelül tizenkét hónap múlva lehet az értékesítés ismételt növekedésével számolni.
A társaság nyeresége nagyobb ütemben romlott, mint ahogyan a bevételek visszaestek. A különbség számos egyszeri tétel eredménye. A tavaly megkezdett racionalizálás költségei voltak a legjelentősebbek: a 11,2 százalékos létszámcsökkentés a végkielégítések miatt majdnem ötszázmillió forintba került. A holding átstrukturálása mellett egy háromszázmillió forintos céltartalék is rontotta az első féléves eredményt. Ezt a Rába stadion értékesítése miatt kellett képeznie a társaságnak, mert a vevővel részletfizetésben állapodtak meg. Amint a törlesztések megkezdődnek, úgy szabadítják fel folyamatosan a céltartalékot.
Jancsó Péter, a társaság elnöke a tavaly meghirdetett stratégia mérlegének megvonásakor elmondta, hogy a stratégiai üzletágak kijelölése megtörtént. A futómű- és az alkatrészüzletágak együtt a bevételek több mint nyolcvan százalékát hozták. Nem teljesült viszont a stratégiai partnerek bevonása, amit ez év közepéig terveztek megvalósítani. Az iparágban korábban megindult fúziós hullám 1999-ben tetőzött, tavaly már alábbhagyott a multik ilyen irányú törekvése. Ebben a megváltozott helyzetben Jancsó Péter nem a tőkealapú szövetségek kialakítását tartja megvalósíthatónak, hanem a közös termékfejlesztést, az együttes piaci jelenlétet. A honvédségi gépjárműtenderen is ennek jegyében tervez közös fellépést a Rába a DaimlerChryslerrel. A tőkealapú együttműködésről sem mondhat azonban le a Rába, de az hosszabb távon látszik elérhetőnek.
Szó szerint rástartoltak – így telt az Otthon start első két hete
