Sörpiac: lassú növekedés

Minden bizonnyal áldják a jó időt a sörgyártók, persze nem véletlenül, mert a nagy melegnek köszönhetően tavaly megindult a sörpiac lassú növekedése, és e tendencia az idén is folytatódik.

Nagy Ottó
2001. 08. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folytatódik a sörpiac tavaly megindult növekedése, amire igazán nagy szüksége van az ágazatnak, mert 1995-től évről évre csökkent a hazai sörfogyasztás. A trend tavaly megfordult, fellendült a fogyasztás, ebben nagy szerepe volt a múlt évi nagyon meleg nyárnak is. És bár az idei meleg hónapok nem hozták a tavalyi hőséget, nem esett vissza a sörfogyasztás.
A martfűi és a soproni sörgyárat tulajdonló Brau Union Hungária Rt. egyik munkatársa lapunknak elmondta, ez a felfutás náluk is tapasztalható, a cég eddig tavalyi értékesítési eredményeit sorra felülmúlta, sőt az üzleti tervek is megdőlni látszanak. Az egyetlen negatív hónap június volt. Ezt megerősítette Stefan Wenckheim, a Pécsi Serfőzde Rt. ügyvezető igazgatója is, aki azonban óvatosan úgy fogalmazott, „csupán” a múlt évi szintet éri el az idei első féléves fogyasztás.
Információink szerint a Magyar Sörgyártók Szövetségéhez tartozó öt nagy hazai sörgyár első féléves értékesítései a következőképpen alakultak: a Dreher Sörgyárak Rt. 29,1 százalékos piaci részesedése 970 ezer hektoliteres értékesítésnek köszönhető, mögötte áll a Borsodi Sörgyár Rt. 956 ezer hektoliteres értékesítéssel és 28,7 százalékos piaci részesedéssel. A harmadik helyet a Brau Union birtokolja 927 ezer hektoliter sör eladásával, ami a piac 27,8 százalékát takarja. Negyedik helyet az Amstel Sörgyár Rt. mondhatja magáénak 253 ezer hektoliterrel és 7,6 százalékkal, a sort a Pécsi Serfőzde Rt. zárja 226 ezer hektoliterrel és 6,8 százalékos részesedéssel. A sörfogyasztás emelkedése májusban kezdődik, és augusztus 20-szal lecseng, amit szeptemberben még egy jelentős visszaesés is követ. Az év többi szakaszaiban a nyári időszakot jóval alulmúlja a folyékony kenyér szeretete, egy kisebb fellendülés csupán év végén tapasztalható az akkori ünnepek miatt.
Tavaly az öt nagy hazai sörgyár összes termelése 2,247 millió hektolitert ért el. Ezzel a teljesítménynyel az ötök sörpiacunk 99 százalékát fedik le, a maradék egy százalékon kisebb sörfőzdék osztozkodnak. A nagy gyárak importtevékenységet is végeznek – amely 1998-tól indult ismét növekedésnek –, elsősorban termékpalettájuk színesítése miatt. A nagyok itthon 59 féle sört forgalmaznak, amelyből 43 félét itthon készítenek hazai receptek és licencek alapján.
A 90-es évek elején még jellemző volt a hazai kapacitásokat meghaladó fogyasztás, ezért a gyárak tetemes mennyiségű sört exportáltak, és a tőlük független kereskedők is hasonlóan jártak el. A 90-es évek közepétől már éreztették hatásukat az új tulajdonosok kapacitásnövelő beruházásai, de érezni lehetett a fogyasztáscsökkenést is, nem volt tehát szükség a megszokottnak is mondható volumenű import sör behozatalára. Ehhez hozzájárult, hogy 1994 után romlottak a magyar sör kivitelének feltételei, mert csökkentek az exportot ösztönző központi támogatások, és emelkedtek a külföldi védővámok. Nem csoda hát, ha a hazai gyártók exportja 2000-re az 1995. évinek a felére esett vissza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.