Kijelöltünk egy sor kezdeményezést, amelyek célja, hogy új életre keltsük az Opel márkát – mondja a programról az Adam Opel AG elnök-vezérigazgatója, Carl-Peter Forster. – Bizonyosak vagyunk benne, hogy az új termékekkel, az új megközelítéssel, az értékesítési hálózat átszervezésével, valamint a termelékenységet fokozó intézkedéseinkkel gyorsan visszajuttatjuk az Opelt a siker útjára.
Az Olympia terv célja, hogy az Opel és a GM Europe 2003-ra ismét állandó és megfelelő nyereségességet érjen el. Ennek érdekében a vállalatnak kétmilliárd eurót meghaladó bevételnövekedést és költségcsökkenést kell elérnie a következő két esztendő során. A vállalatóriás újjáélesztési tervének fő kezdeményezései a következők:
Az Opel márkát markánsabbá és életerősebbé kell tenni; az új pozicionálás alapja pedig az Opel erőteljes német műszaki öröksége lesz. A cég bizonyított erőssége, hogy olyan megbízható autóipari partnernek számít, amely bátran vág bele innovatív megoldásokba. Ezek szerint az Opel márka fő pillérei a dinamika és a sokoldalúság, amelyet korszerű szórakoztató-tájékoztató rendszerek mellett példamutató ügyfélszolgálat támogat.
Az Opel választékában különleges modellek, rétegmodellek és kategóriameghatározó típusok jelennek meg. Módszeresen továbbfejlesztik az OPC és ECO márkákat; ennek eredményeképpen érdekes sportkocsikat hoztak ki az utóbbi időben, mint az Astra OPC és az OPC X-Treme, illetve olyan kocsikat, mint az Astra ECO4 – ez utóbbi a környezetvédelmet szem előtt tartó vevők autója. A következő néhány évben az Opel több mint tízmilliárd euró költséget szán az ilyen termékekre.
A termékek támogatására teljesen új, hatásosabb reklámozási megközelítést dolgoznak ki. Ezenkívül felülvizsgálják a márka autósport- és szponzorálási tevékenységét, hogy ez összhangban legyen a márka újjáélesztési stratégiájával.
Azt is tervezi az Opel, hogy átdolgozza értékesítési módszerét. Idén ősszel – a Zafirával kezdve – a teljes típusválasztékra bevezet egy gördülékeny folyamatot, amely a megrendeléstől az átadásig érvényesül. Az ügyfél pontosan a megrendelt specifikáció szerint veheti át kocsiját, miközben az Opel és a márkakereskedő szigorúan tartja magát a megígért, az eddiginél jóval rövidebb átadási határidőhöz. A vállalat ezenkívül határozottan fenn akarja tartani vezető helyét az internetes értékesítésben is.
Németországban átstrukturálják az Opel értékesítési hálózatát. A cél az értékesítési és szolgáltatási képesség jelentős javítása, valamint a fennmaradó alaphálózat nyereségességének fokozása. A legfontosabb németországi Opel márkakereskedőket már tájékoztatták a tervekről, és az átszervezésből leszűrt legjobb módszereket sorra bevezetik más európai országokban is.
Mindezek mellett megkülönböztetett figyelmet fordítanak az alkatrészek és tartozékok, a finanszírozási szolgáltatások, a lízing, a szórakoztató-tájékoztató elektronika és a használtautó-kereskedelem területére is.
Az Olympia terv azonban nemcsak részmegoldásokra szorítkozik, hanem magába foglalja a vállalat valamennyi alaptevékenységének áttekintését is. A beszállítókkal kialakított kapcsolatot például teljesen új alapokra helyezik: azáltal, hogy bizalmas partneri viszonyt alakít ki a beszállítókkal, és bevonja őket a tervezés korai fázisába, az Opel késedelem nélkül begyűjti és alkalmazza az ésszerű beszállítói javaslatokat, hogy ezáltal javítsa a minőséget és jelentős anyagköltséget takarítson meg.
A tavaly év végén bejelentett intézkedések mellett szükség van az Opel és a GM európai gyártókapacitásának további 15 százalékos csökkentésére, ami 300-350 ezer autót jelent 2003 végéig. Ekkora redukcióhoz be kell zárni egy nagy összeszerelő üzemet, vagy pedig karcsúsítani kell több gyárat. Ettől függetlenül valamennyi GME-gyártóüzemnek határozottan hozzá kell látnia ahhoz, hogy világszínvonalra emelje hatékonyságát és termelékenységét. Nem zárható ki, hogy ez hatással lesz a cég motor- és sebességváltómű-igényeire, úgyhogy további elemzésre van szükség a Fiat-GM Powertrain közös vállalattal kapcsolatban. Jelentős átszervezési terveket dolgoznak ki az európai értékesítési és általános adminisztrációs területek részére is, aminek hatására tovább csökkennek a bérterhek.
– Amint rövid idővel ezelőtt, az Olympia indításakor elmondtuk, még meg kell tenni néhány nehéz lépést, hogy kilábaljunk a vállalat jelenlegi pénzügyi helyzetéből – jelentette ki Carl-Peter Forster.
– Ugyanakkor óriási energiát fektetünk azokba a kezdeményezésekbe és tevékenységekbe, amelyek megalapozzák az Opel és a GM holnapi sikerét és növekedését. E perspektíva megkönnyíti a néha fájdalmas döntéseket, amelyek elkerülhetetlenek egy ilyen sorsdöntő pillanatban.
A munkavállalók támogatják. A General Motors Europe (GME) vezetősége és a munkavállalók képviselői egyetértésre jutottak a cég Olympia programjával kapcsolatos elvekről. Mindkét fél támogatja a programot, valamint azokat az akciókat, amelyek a vállalat nyereségességét és fenntartható növekedését biztosítják. Ezek között költségmegtakarítás és kapacitáscsökkentés is szerepel. A vezetőség és a munkavállalók képviselői megegyeztek abban, hogy a kapacitáskiigazítást üzembezárás nélkül hajtják végre. A létszámleépítésre szociálisan elfogadható módszereket keresnek, mint például a korai nyugdíjazási és a szeparációs program. Ezen intézkedések elkerülhetővé teszik a kényszerű elbocsátásokat, mégis elvezetnek a szükséges átszervezéshez. A munkavállalók képviselőinek a következőt mondták a tervről: „Támogatjuk a sorsfordítás céljait, beleértve a szükséges kapacitáscsökkentést, valamint azokat a növekedési kezdeményezéseket is, amelyek az Olympia fontos részét képezik. Nem egyet közülük mi magunk követeltünk a múltban, például az új üzleti lehetőségeket megnyitó, jelentős termékoffenzívát. Megállapodásunk lehetővé teszi, hogy közösen találjunk intelligens megoldásokat, mind nemzeti, mind európai szinten.”
Elképesztő gólgála és feltámadás Torinóban; sérülés és piros lap a Real Madrid meccsén
