Sorsfordító programba kezd az Opel

800 millió német márkás veszteséggel zárta a tavalyi évet az Adam Opel AG. Ez önmagában is meglehetősen rossz, ám annak ismeretében, hogy az Opelt néhány éve még a legnyereségesebb autógyártók közt tartották nyilván, kijelenthetjük: a cégnek komoly változásokra van szüksége. Ezzel az Opel vezetői is tisztában vannak, ezért olyan tervet állítottak össze, amely alapjaiban reformálja meg a vállalat eddigi tevékenységét. A program az Olympia nevet kapta - valaha így hívták a gyár egyik sikeres modelljét. Az Opel sorsfordító terve nemcsak azért érdekes, mert a piac egyik meghatározó szereplőjének sorsa múlhat rajta, hanem mert jól illusztrálja, hogyan lehetséges megreformálni egy nemzetközi óriásvállalat működését.

Hajdu Imre
2001. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kijelöltünk egy sor kezdeményezést, amelyek célja, hogy új életre keltsük az Opel márkát – mondja a programról az Adam Opel AG elnök-vezérigazgatója, Carl-Peter Forster. – Bizonyosak vagyunk benne, hogy az új termékekkel, az új megközelítéssel, az értékesítési hálózat átszervezésével, valamint a termelékenységet fokozó intézkedéseinkkel gyorsan visszajuttatjuk az Opelt a siker útjára.
Az Olympia terv célja, hogy az Opel és a GM Europe 2003-ra ismét állandó és megfelelő nyereségességet érjen el. Ennek érdekében a vállalatnak kétmilliárd eurót meghaladó bevételnövekedést és költségcsökkenést kell elérnie a következő két esztendő során. A vállalatóriás újjáélesztési tervének fő kezdeményezései a következők:
Az Opel márkát markánsabbá és életerősebbé kell tenni; az új pozicionálás alapja pedig az Opel erőteljes német műszaki öröksége lesz. A cég bizonyított erőssége, hogy olyan megbízható autóipari partnernek számít, amely bátran vág bele innovatív megoldásokba. Ezek szerint az Opel márka fő pillérei a dinamika és a sokoldalúság, amelyet korszerű szórakoztató-tájékoztató rendszerek mellett példamutató ügyfélszolgálat támogat.
Az Opel választékában különleges modellek, rétegmodellek és kategóriameghatározó típusok jelennek meg. Módszeresen továbbfejlesztik az OPC és ECO márkákat; ennek eredményeképpen érdekes sportkocsikat hoztak ki az utóbbi időben, mint az Astra OPC és az OPC X-Treme, illetve olyan kocsikat, mint az Astra ECO4 – ez utóbbi a környezetvédelmet szem előtt tartó vevők autója. A következő néhány évben az Opel több mint tízmilliárd euró költséget szán az ilyen termékekre.
A termékek támogatására teljesen új, hatásosabb reklámozási megközelítést dolgoznak ki. Ezenkívül felülvizsgálják a márka autósport- és szponzorálási tevékenységét, hogy ez összhangban legyen a márka újjáélesztési stratégiájával.
Azt is tervezi az Opel, hogy átdolgozza értékesítési módszerét. Idén ősszel – a Zafirával kezdve – a teljes típusválasztékra bevezet egy gördülékeny folyamatot, amely a megrendeléstől az átadásig érvényesül. Az ügyfél pontosan a megrendelt specifikáció szerint veheti át kocsiját, miközben az Opel és a márkakereskedő szigorúan tartja magát a megígért, az eddiginél jóval rövidebb átadási határidőhöz. A vállalat ezenkívül határozottan fenn akarja tartani vezető helyét az internetes értékesítésben is.
Németországban átstrukturálják az Opel értékesítési hálózatát. A cél az értékesítési és szolgáltatási képesség jelentős javítása, valamint a fennmaradó alaphálózat nyereségességének fokozása. A legfontosabb németországi Opel márkakereskedőket már tájékoztatták a tervekről, és az átszervezésből leszűrt legjobb módszereket sorra bevezetik más európai országokban is.
Mindezek mellett megkülönböztetett figyelmet fordítanak az alkatrészek és tartozékok, a finanszírozási szolgáltatások, a lízing, a szórakoztató-tájékoztató elektronika és a használtautó-kereskedelem területére is.
Az Olympia terv azonban nemcsak részmegoldásokra szorítkozik, hanem magába foglalja a vállalat valamennyi alaptevékenységének áttekintését is. A beszállítókkal kialakított kapcsolatot például teljesen új alapokra helyezik: azáltal, hogy bizalmas partneri viszonyt alakít ki a beszállítókkal, és bevonja őket a tervezés korai fázisába, az Opel késedelem nélkül begyűjti és alkalmazza az ésszerű beszállítói javaslatokat, hogy ezáltal javítsa a minőséget és jelentős anyagköltséget takarítson meg.
A tavaly év végén bejelentett intézkedések mellett szükség van az Opel és a GM európai gyártókapacitásának további 15 százalékos csökkentésére, ami 300-350 ezer autót jelent 2003 végéig. Ekkora redukcióhoz be kell zárni egy nagy összeszerelő üzemet, vagy pedig karcsúsítani kell több gyárat. Ettől függetlenül valamennyi GME-gyártóüzemnek határozottan hozzá kell látnia ahhoz, hogy világszínvonalra emelje hatékonyságát és termelékenységét. Nem zárható ki, hogy ez hatással lesz a cég motor- és sebességváltómű-igényeire, úgyhogy további elemzésre van szükség a Fiat-GM Powertrain közös vállalattal kapcsolatban. Jelentős átszervezési terveket dolgoznak ki az európai értékesítési és általános adminisztrációs területek részére is, aminek hatására tovább csökkennek a bérterhek.
– Amint rövid idővel ezelőtt, az Olympia indításakor elmondtuk, még meg kell tenni néhány nehéz lépést, hogy kilábaljunk a vállalat jelenlegi pénzügyi helyzetéből – jelentette ki Carl-Peter Forster.
– Ugyanakkor óriási energiát fektetünk azokba a kezdeményezésekbe és tevékenységekbe, amelyek megalapozzák az Opel és a GM holnapi sikerét és növekedését. E perspektíva megkönnyíti a néha fájdalmas döntéseket, amelyek elkerülhetetlenek egy ilyen sorsdöntő pillanatban.
A munkavállalók támogatják. A General Motors Europe (GME) vezetősége és a munkavállalók képviselői egyetértésre jutottak a cég Olympia programjával kapcsolatos elvekről. Mindkét fél támogatja a programot, valamint azokat az akciókat, amelyek a vállalat nyereségességét és fenntartható növekedését biztosítják. Ezek között költségmegtakarítás és kapacitáscsökkentés is szerepel. A vezetőség és a munkavállalók képviselői megegyeztek abban, hogy a kapacitáskiigazítást üzembezárás nélkül hajtják végre. A létszámleépítésre szociálisan elfogadható módszereket keresnek, mint például a korai nyugdíjazási és a szeparációs program. Ezen intézkedések elkerülhetővé teszik a kényszerű elbocsátásokat, mégis elvezetnek a szükséges átszervezéshez. A munkavállalók képviselőinek a következőt mondták a tervről: „Támogatjuk a sorsfordítás céljait, beleértve a szükséges kapacitáscsökkentést, valamint azokat a növekedési kezdeményezéseket is, amelyek az Olympia fontos részét képezik. Nem egyet közülük mi magunk követeltünk a múltban, például az új üzleti lehetőségeket megnyitó, jelentős termékoffenzívát. Megállapodásunk lehetővé teszi, hogy közösen találjunk intelligens megoldásokat, mind nemzeti, mind európai szinten.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.