Spanyol virtus

Míg a Seat szériaautóit hagyományosan spanyol tájakról nevezi el, merész tanulmányaihoz a jelek szerint inkább a tánc világából merít ihletet. A Salsa után most itt a Tango – találó név egy tüzes, mégis lágy megjelenésű autónak.

Jávor József
2001. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi tagadás, jót tett a Seatnak a Volkswagen gyámsága. Először megszilárdították a korábban nem feltétlenül minőségi termékeiről ismert spanyol gyár piaci helyzetét, majd miután a Skoda átvette tőle a konszern népautójának szerepét, a Seatot megtették sportfelelősnek. Ez utcai modelljein is jól észrevehető, de hogy mindenki számára egyértelművé tegyék az új pozíciót, időről időre bemutatnak egy extrém sportkocsitanulmányt.
A koncepcióautók általában vagy messze a jövőbe, vagy még távolabb a múltba mutatnak. A Tango esetében azonban a futurisztikus elemek nagy adag hagyománytisztelettel keverednek. Az autó sziluettje – már ha az egymásba ölelkező, öblös ívek és élek mellett egyáltalán beszélhetünk kétdimenziós profilról – a sportkocsik műfajának egyik legtisztább és legnemesebb ágát, az olasz barchetta-építést idézi. A név jelentése csónakocska, és valóban, a Tango formaterve luxusjachtként is megállná a helyét. Ezt a párhuzamot erősítik a szélvédővel egybeolvadó, a sporthajókéhoz hasonlóan csapott oldalablakok, valamint a fejtámla-bukókeret egységet folytató, az utastérhez hasonlóan narancssárga színben pompázó púpok.
A Tango persze se nem olasz, se nem hajó – efelől pillanatnyi kétséget sem hagy a hatalmas Seat embléma. Az első és hátsó lámpatesteknek hasonló kontúrt adott a Seat formatervezői gárdája. Az egyszerű vonalakat modern műszaki tartalommal töltötték meg a technikusok: a bi-xenon fényszórók együtt fordulnak a kormányzott kerekekkel, míg hátul hagyományos izzók helyett csoportba rendezett diódákat helyeztek el. Így a hátsó lámpa egyszerre szolgálhat helyzetjelzőként, féklámpaként vagy akár irányjelzőként.
A puritán utasteret vízhatlan bőr és fém uralja. Az acél pedálok, a hagyományos rendben sorakozó, fémkeretes műszerek, a Forma–1-es stílusban alul egyenesre szabott kormánykerék, valamint a különleges kialakítású, narancsszínű sportülések mind a versenyhangulatot erősítik.
A Tango sportossága természetesen nem merül ki a külsőségekben. 1,8 literes motorja 5600/perc fordulatszámon 180 lóerőt szabadít az első kerekekre. A fronthajtás ugyan apró stílustörés egy roadster esetében, de ennek is megvan az oka: a Seat szériamodelljei mind elsőkerék-hajtásúak. A kiváló fajlagos teljesítmény alig hét másodperc alatt katapultálja százra a gyár rali versenyautójából ismert biztonsági csővázzal megerősített, könnyű karosszériát. A feltüntetett végsebesség 235 km/h, ám ez az adat nem- csak a tető hiányában igen tolakodónak ígérkező menetszél miatt tekinthető elméleti jelentőségűnek, hanem azért is, mert a Tango valószínűleg soha nem kerül sorozatgyártásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.