Új szavak az autóiparban

Változóban a Mercedes imidzse: a cég vásárlóinak átlagéletkora folyamatosan csökken, a Mercedes pedig egyre inkább a csúcstechnikát fölvonultató újdonságairól válik nevezetessé. Az újdonságok pedig új neveket, új betűszavakat hoznak az autóiparba.

Nagy Károly
2001. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kétüléses, nyitott Mercedes sportautó fogalom az autózásban. Közel fél évszázaddal ezelőtt kezdődött ez a sikertörténet, s ha azt is figyelembe vesszük, hogy a Mercedes SL mindig is méregdrága autónak számított, akkor igazán elismerésre méltó, hogy majdnem félmillió készült már belőlük. A most bemutatott ötödik generáció számos műszaki csemege mellett egy igazi technikai világújdonságot is magáénak tudhat. Ez nem más, mint az SBC-fékberendezés. Az SBC olyan elektrohidraulikus fék, amely az első lépés a teljesen elektronikus fékrendszerek irányába. A tucatnyi érzékelőt és bonyolult elektronikát tartalmazó fékrendszer szinte önálló életet él a kocsiban: ha például azt érzékeli, hogy a vezető hirtelen átteszi a lábát a gázról a fékre, akkor készenléti állapotba helyezi a fékeket. Vagyis a féktárcsákra helyezi a fékbetéteket, s ha a sofőr valóban fékez, akkor a lehető leghamarabb felépül a kellő nyomás a fékrendszerben. Valójában tehát a fék reakcióideje csökken, s ennek köszönhetően vészfékezéskor akár három százalékkal (ez lehet akár egy-másfél méter) is megrövidülhet az SL fékútja.
Az SBC nem az egyetlen betűszó, amit az SL kapcsán meg kell tanulnunk. A bent ülők biztonságára egész sor intelligens berendezés ügyel: az SL-ben széria többek között az ESP (menetsabilizáló elektronika), az ABC (kanyarban az autó dőlését megakadályozó, s ezzel a stabilitást növelő rendszer), felárért pedig megvehető a Distronic is. Ez nem más, mint a követési távolságra felügyelő robot: ha a vezető túl közel megy az előtte haladó kocsihoz, az autó először figyelmezteti, s ha ez nem elég, magától lassít is.
Hogy az SL-nek még évekig bérelt helye lesz a legintelligensebb négykerekűek között, abban a tetejének is része van. Az SL kemény teteje, a Variodach (miért éppen ennek ne lenne neve?) gombnyomásra lendül mozgásba, és 16 másodperc alatt zárt, acéltetős kupét varázsol a nyitott roadsterből. A Mercedes mérnökei még arra is ügyeltek, hogy használaton kívül a tető – ötletes forgatószerkezete révén – úgy hajtogassa magát a csomagtartóba, hogy alatta a lehető legnagyobb hely maradjon. Lehajtott tetővel 235 literes a raktér, azaz egyenértékű egy városi kisautóéval, fölhúzott tetővel pedig 317.
Csúcstechnika, intelligens elektronika és álomtető – mi kell még? Természetesen egy szupermotor. Az SL a Mercedes nagyobbik V8-as gépét, az ötliteres, hengerenként három szelepet és dupla gyújtásos masinát kapta meg. A teljesítmény 306 lóerő, a nyomaték 460 newtonméter, azaz több mint három átlagosan motorizált családi kocsié együttvéve. A meseautó áráról egyelőre nincs pontos információnk, de az biztos, hogy legalább hat-hét családi kocsi árát kell majd leszurkolni érte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.