Az autókat kétféle szempont szerint szokás csoportosítani. Vannak kis, közepes és nagy autók, amelyeknek különböző, de általában összecsengő fantázianeveket ad a marketingosztály. Aztán vannak a karosszériatípusok, hogy csak a leggyakoribbakat említsük: három-, négy-, ötajtós, kupé és kombi. Ezek általában így is élnek a köztudatban és a prospektusokban egyaránt – kivéve a kombit. Az ugyanis otromba, lomha teherhordó képzetét kelthetné (persze nem kelti, már rég nem) a vásárlókban. Ezért megszülettek a Wagonok, Variantok, Avantok, Breakek és egyéb egzotikus fajok – merjük csak ezeket kombinak nevezni, rögtön szemben találjuk magunkat a gyári stiliszták haragjával!
Ugyanezt a filozófiát követi a Verso is, egy jelentős különbséggel: a Toyota a manapság legdivatosabb formát, az egyterűek oldalágát jelöli ezzel az utónévvel. A kisebb Yaris Verso a mini egyterűek korábban nem létező kategóriáját teremtette meg, most pedig hasonló úttörő szerepet vállal az Avensis Verso.
A kompakt egyterűek ugyanis általában az alsóközéposztályból származnak. A Scenic a Renault Megane-ból, a Citroën Picasso a Xsarából, a Zafira az Opel Astrából született. A logikus lépés tehát az lett volna, ha a Toyota a Corollából épít Versót. Persze ennek is eljön majd az ideje, legkésőbb egy év múlva, de addig is gondoltak egy merészet a japánok, és megalkották a kategória prémium szegmensét.
Az Avensis Verso puszta méreteivel is kilóg a nyájból. Jó fél méterrel hosszabb közvetlen konkurenseinél, ugyanakkor 166 centijével alacsonyabb azoknál. Ettől nemcsak elegánsabb lett, de tömegközéppontja is mélyebbre került, ami a széles nyomtávval együtt jótékony hatással van a menetstabilitásra.
A 2,8 méteres tengelytáv bőséges teret ígér, amit kívánság szerint öt, hat vagy hét üléssel lehet megtölteni. A kihasználhatóságot erősen rontja, hogy teljes létszám esetén az Avensis Verso csomagtere minimálisra zsugorodik – a padlóban kialakított rekesszel együtt is mindössze 282 liter már kevés hét utas csomagjainak szállításához. A hátsó üléssorokat kiszerelve viszont több mint másfél köbméter terünk van a pakolásra – mindezt nem a tetőig, hanem az ablakok szintjéig mérve.
A Toyota Picnicet leváltó Avensis Verso igazi aduja azonban igényes kidolgozása. Puha burkolatok és igényes fém- vagy fabetétek várják a vásárlókat. A felszereltségi szint korántsem szegényes (többek között elektromos ablakok, távirányítós központi zár, ABS, két légzsák, minden ülésen fejtámla és hárompontos öv), de a megcélzott és hirdetett luxustól kicsit távol áll. Az viszont borítékolható, hogy a legendásan megbízható Toyota technika és ezen belül az Avensis rokonsága megbízható és kényelmes autóvá teszik a nagy Versót.
Az egyterű idén ősszel kerül a kereskedőkhöz. A magyarországi árakról még nincs információnk, várhatóan a hagyományos Avensis felső határánál kezdődnek majd. Azt viszont biztosan tudni lehet, hogy kezdetben csupán két (igaz, igen kiváló) motorral: egy kétliteres VVT-i benzinessel és egy közvetlen befecskendezős D4-D dízellel rendelhető az autó. A Toyota Motor Hungary évi száz autó értékesítését tervezi, ami szintén arra utal, hogy az új Versót nem tömegmodellnek, hanem különleges igények kielégítésére alkalmas, praktikus, mégis divatos autónak szánták.
A jövő azonban többet ígér ennél. Egy év múlva érkezik a Corolla Verso, de még előtte megjelenik a Yaris Verso gyári fejlesztésű haszongépjármű-változata is. A Toyota lassan rajtolt az egyterűek mezőnyében, de a jelek szerint hamarosan lekörözi versenytársait – a kínálat terén mindenképpen.
Elképesztő gólgála és feltámadás Torinóban; sérülés és piros lap a Real Madrid meccsén
