Utolsókból lesznek az elsők?

A Toyota eddig szolidan képviseltette magát a kompakt egyterűek piacán, de a Verso-vérvonal legújabb sarja, az Avensisből kialakított többfunkciós jármű most megbolygathatja a kategóriát.

Hajdu Imre
2001. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az autókat kétféle szempont szerint szokás csoportosítani. Vannak kis, közepes és nagy autók, amelyeknek különböző, de általában összecsengő fantázianeveket ad a marketingosztály. Aztán vannak a karosszériatípusok, hogy csak a leggyakoribbakat említsük: három-, négy-, ötajtós, kupé és kombi. Ezek általában így is élnek a köztudatban és a prospektusokban egyaránt – kivéve a kombit. Az ugyanis otromba, lomha teherhordó képzetét kelthetné (persze nem kelti, már rég nem) a vásárlókban. Ezért megszülettek a Wagonok, Variantok, Avantok, Breakek és egyéb egzotikus fajok – merjük csak ezeket kombinak nevezni, rögtön szemben találjuk magunkat a gyári stiliszták haragjával!
Ugyanezt a filozófiát követi a Verso is, egy jelentős különbséggel: a Toyota a manapság legdivatosabb formát, az egyterűek oldalágát jelöli ezzel az utónévvel. A kisebb Yaris Verso a mini egyterűek korábban nem létező kategóriáját teremtette meg, most pedig hasonló úttörő szerepet vállal az Avensis Verso.
A kompakt egyterűek ugyanis általában az alsóközéposztályból származnak. A Scenic a Renault Megane-ból, a Citroën Picasso a Xsarából, a Zafira az Opel Astrából született. A logikus lépés tehát az lett volna, ha a Toyota a Corollából épít Versót. Persze ennek is eljön majd az ideje, legkésőbb egy év múlva, de addig is gondoltak egy merészet a japánok, és megalkották a kategória prémium szegmensét.
Az Avensis Verso puszta méreteivel is kilóg a nyájból. Jó fél méterrel hosszabb közvetlen konkurenseinél, ugyanakkor 166 centijével alacsonyabb azoknál. Ettől nemcsak elegánsabb lett, de tömegközéppontja is mélyebbre került, ami a széles nyomtávval együtt jótékony hatással van a menetstabilitásra.
A 2,8 méteres tengelytáv bőséges teret ígér, amit kívánság szerint öt, hat vagy hét üléssel lehet megtölteni. A kihasználhatóságot erősen rontja, hogy teljes létszám esetén az Avensis Verso csomagtere minimálisra zsugorodik – a padlóban kialakított rekesszel együtt is mindössze 282 liter már kevés hét utas csomagjainak szállításához. A hátsó üléssorokat kiszerelve viszont több mint másfél köbméter terünk van a pakolásra – mindezt nem a tetőig, hanem az ablakok szintjéig mérve.
A Toyota Picnicet leváltó Avensis Verso igazi aduja azonban igényes kidolgozása. Puha burkolatok és igényes fém- vagy fabetétek várják a vásárlókat. A felszereltségi szint korántsem szegényes (többek között elektromos ablakok, távirányítós központi zár, ABS, két légzsák, minden ülésen fejtámla és hárompontos öv), de a megcélzott és hirdetett luxustól kicsit távol áll. Az viszont borítékolható, hogy a legendásan megbízható Toyota technika és ezen belül az Avensis rokonsága megbízható és kényelmes autóvá teszik a nagy Versót.
Az egyterű idén ősszel kerül a kereskedőkhöz. A magyarországi árakról még nincs információnk, várhatóan a hagyományos Avensis felső határánál kezdődnek majd. Azt viszont biztosan tudni lehet, hogy kezdetben csupán két (igaz, igen kiváló) motorral: egy kétliteres VVT-i benzinessel és egy közvetlen befecskendezős D4-D dízellel rendelhető az autó. A Toyota Motor Hungary évi száz autó értékesítését tervezi, ami szintén arra utal, hogy az új Versót nem tömegmodellnek, hanem különleges igények kielégítésére alkalmas, praktikus, mégis divatos autónak szánták.
A jövő azonban többet ígér ennél. Egy év múlva érkezik a Corolla Verso, de még előtte megjelenik a Yaris Verso gyári fejlesztésű haszongépjármű-változata is. A Toyota lassan rajtolt az egyterűek mezőnyében, de a jelek szerint hamarosan lekörözi versenytársait – a kínálat terén mindenképpen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.