A hit szerve

Fáy Zoltán
2001. 09. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy mára csaknem teljesen elfelejtett XIX. századi bohózatban, Gaál József Peleskei nótáriusának első jelenetében a címszereplő Zajtay István megmenti Tóti Dorka életét, akit a bíró jóváhagyásával éppen megégetni készülnek a falu lakói mint veszedelmes boszorkányt. Zajtay elmagyarázza a feldühödött embereknek, hogy már Könyves Kálmán is törvénybe iktatta: boszorkányok nincsenek. A falu lakói meghajolnak az érvek, de főképpen a hivatalos tekintély előtt, és futni hagyják Tóti Dorkát, ám a boszorkány bosszút esküszik a nótárius ellen. „Nincs boszorkány?” – mondja monológjában. „Várj, te átkozott nótárius, te azt mered tanítani, hogy boszorkányok nincsenek... Ez reánk nézve a legveszedelmesebb tanítás, mert míg égetnek bennünket, addig az ostoba világ elhiszi, hogy vagyunk, és reszket; de ha létünkön kételkedni kezd, odalesz tekintetünk.” A legkülönfélébb boszorkányos eszközökkel próbálkozik elpusztítani a felvilágosult Zajtayt, aki azonban a veszedelmek közül szerencsésen megmenekül.
Ez a különös, aufklérista okfejtés gyakran jut eszembe, ha olyan kísérletekről hallok, amelyek tudományos érvekkel igyekeznek megmagyarázni a vallás és a vallásosság lényegét. Nem mintha ez eleve reménytelen feladat volna, mintha a hitre vonatkozó ismereteinket nem gyarapítaná az összehasonlító vallástörténet, a pszichológia, neurológia, szociológia; hanem mert az ilyen kísérletek sokszor nem titkolt prekoncepciókra épülnek. Arra tudniillik, hogy a vallás idejétmúlt jelenség, esetleg szélhámosság, vagy az emberi lélek sajátos betegsége. De többnyire nem a vallás vagy az egyház az eltiporni való gyalázatos, hanem maga Isten.
Ez a végső konzekvenciája a kitűnő, könnyed és szellemes amerikai szerző, Michael Shermer könyvének, a Hogyan hiszünk-nek. Shermer a beszédes nevű Sceptic Society alapítója, élete fő céljának az áltudományos nézetek leleplezését tekinti. A boszorkányok és a holokauszttagadók után most a vallásosság jelenségeit vette górcső alá. Munkája rendkívül olvasmányos és elgondolkoztató; azt hiszem, senkinek sem sérti a hitét, meggyőződését; ugyanakkor könnyű átlátni művének tényleges szándékát. Shermer úgy véli, hogy az ember „mintázatok után kutató állatfaj”. Különböző dolgok és jelenségek összekapcsolásával próbálkozik; ezek között olykor csakugyan van kapcsolat, máskor azonban nincs. Ez utóbbi csoportba tartozik a vallás, a hit, a hiedelem és a babona. Mivel az emberi agy szerkezete és működése az evolúció során igen lassan változik, nagyon is érthető, hogy a tudomány fejlődésével e jelenségek még nem tűntek el nyomtalanul, hiába is jövendölik a vallás megszűntét a XVIII. század óta folyamatosan. Az ember agyának „huzalozása”, vagyis gondolkodásunk struktúrái legalább 25 ezer, de inkább 130 ezer évvel ezelőtt „készültek”; idetartozik a hitre való képesség is, amit Shermer a hit szervének nevez. „A hit szerve egy, az evolúció során kifejlődött mechanizmus, mely túlélésünket segíti elő...” – írja.
Shermer álláspontja tehát egyfajta behaviorizmus, azzal az ismerős érvvel alátámasztva, hogy a vallást a félelem és a létbizonytalanság szülte. Ez önmagában véve lapos és közhelyes végkövetkeztetés lenne, könyve a számtalan helyről összelapátolt információk miatt mégis tanulságos olvasmány. Jó szkeptikus módjára összekeveri ugyan a vallás és a babona jelenségeit, ez azonban több nagy ívű, vallást leleplező könyv olvasása után se nem zavaró, se nem meglepő. Az előszó szerzője, Lakatos László a szociológiai szekularizáció elméletét hiányolja Shermer írásából; én inkább a különféle vallások és hiedelmek alapos ismeretét és a sokféle jelenség értékelhető csoportosítását. Enélkül bármilyen szellemes is a könyv, kissé kaotikus, és nem lép túl az egyszerű ateista vagy agnosztikus propagandaanyagok szintjén. Tartok tőle, hogy a vallásos emberek könyve hatására sem hagyják el hitüket; akik pedig meggyőződéses ateisták, aligha tudnak meg többet a vallásról és jelenségeiről. Más kérdés, hogy többnyire jogosan pellengérez ki különféle, a babona kategóriájába tartozó jelenségeket.
Elsősorban azonban nem a vallásról vagy a hitről, hanem magáról Istenről van szó, ami a könyvben többször is lelepleződik. Shermer továbbfűzi Bart Kosko gondolatát Isten létezéséről, amely probléma szerinte a „Kanizsa-négyszöghöz” hasonlít. „A Kanizsa-négyszög egy négyzet illúzióját kelti, de a négyzet valójában nincs ott. ... A négyzet az elménkben található. Úgy látszik, mintha lenne ott valami, holott a valóságban nincs ott semmi. ... Ugyanez állhat Istenre is.” Meggyőző érvelés, csalhatatlan bizonyítás, nem? Isten olyan, mint a Kanizsa-négyszög.
(Michael Shermer: Hogyan hiszünk. Istenkeresés a tudomány korában. Fordította Soós Sándor. Typotex Kiadó, Budapest, 2001. Ára: 2600 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.