A vidámság könnyei

2001. 09. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi a színész? Költők tolvaja, fintorgyűjtemény, eleven ruhatár. Költők tolvaja, aki a teremtő művészettől lopott tűzön süti a maga pecsenyéjét, minden vágyak, minden szerelmek, minden sírások, minden tréfák, minden szenvedélyek torz arcainak fintorgyűjteménye, százezer esztendő és millió idegen ember köntösének eleven ruhatára.”
Kísérteties pontossággal illik a színjátékosokat kiválóan ismerő Beöthy László meghatározása a színjátékot kiválóan művelő Bilicsi Tivadarra. E néhány röpke sorból, ha figyelmesen olvassuk, sorra előbukkannak azok a hiteles és erős hívó szavak, amelyekkel Bilicsi alakját az ünnep alkalmából megidézhetjük. A képzeletben babérkoszorúval övezett háromjegyű szám nála nem megrendült áhítatot parancsol, hanem a maradandóság örömére int szelíden. Mert bizonyára ő az elmúlt évszázad legkortalanabb színésze, akit a szeretetteljes derű, az élet sója változatlanra konzervált, hogy szinte úgy jelenhessen meg előttünk film- és hangszalagok jóvoltából, mondjuk, 1935-ben (Ez a villa eladó), mint 1970-ben (Tévedni isteni dolog), hogy filmes pályája két szélső pontját említsük.
Férfikora delén, 1932 és 1945 között hatvannyolc nagyjátékfilmben látható, kivéve azt a néhányat, amely a viharos időkben elveszett vagy megsemmisült. A filmekben többnyire rezonőr, másodhegedűs, aki soha nem játszik hamisan. Maga a jóság, a megértés, a segítőkészség. Az a ritka típus, akinek ha ellopják a cilinderét, ráadásnak odaadja a sétapálcáját is. Eme filmszerepei alapján jótékonysági segélyegyletet nevezhetnének el róla, s akik ismerhették, állítják, ilyen volt a való életben is.
Választékosan gazdag volt „eleven ruhatára”, akár a vásznon, akár a deszkán szólították jelenésre: megfért itt sok-sok szerep a Behajtani tilos! minden mozdulatában balszerencsés bútorbolti eladójától – tetszenek emlékezni, hogyan ragasztotta Vaszary Piri szoknyájára a lekváros kenyeret? – az Aranyóra ötletekben kifogyhatatlan svihák nőcsábászáig, akinek Szörényi Éva rendre kosarat ad. Az úgynevezett könnyű műfaj változataiban – vígjáték, bohózat, komédia, operett – nyújtott megszámlálhatatlanul sokfélét, jellegzetes pesti alakokat formálva a Papucshős úrhatnám házmesterétől a Katyi nagyképű színészéig; ilyen volt a remekelő Tolnay Klári oldalán a kevés főszerep egyikében, amelyben pompás stílusparódiával a szakmáról is vallott, megmutatta, milyen a jó színész a rossz színész bőrében, elmerészkedve a ripacskodás határáig, de csak jelzésképpen: „ők így csinálják...”
Ha kellett, csipetnyi linkséget adagolt a figurához, hogy hiteles legyen a szélhámosság, de hatalmas „fintorgyűjteményében” legföljebb groteszk darabokat lelhetünk, a szélsőségre sosem vállalkozott, azt már nehezen hitték volna, megmaradt „minden tréfák” nagymesterének „minden sírások” szörnyetege helyett, így látjuk máig: ő a drága, vigasztaló, kedélyes atya. Ebben a körben szerepelt tiszta lénye teljességével – ez volt a szerepköre.
„Róza, magában túlteng a próza, maga bölcsebb, mint Spinoza” – dalolja a dali társulat lelke és oszlopa, Rettegi Fridolin a Szabin nők elrablásában vagy ötszáz (!) estén, szűnni nem akaró taps és kacagás közepette. És bruhaházott mint Kelemen bohóc a Csinn-bumm cirkuszban a gyerekeknek, és mulattatta a felnőtteket mint Almády, a Játék a kastélyban szoknyavadász, öregedő hősszerelmese, akinek büntetésből kimondhatatlanul hosszú francia neveket és címeket kellett megtanulnia és elmondania, vezekelendő egy hódításért, talán az utolsóért.
A sokoldalú „költők tolvaja” szívhez szólóan szavalt A néma leventében Heltaitól, és az ifjú szívekhez szólt, Rómeóhoz és Júliához Shakespeare soraival, Lőrinc barát csuhájában. Miként a nemes aszúvá érő bor, úgy érlelődött talentuma, s jutott el a mély, sűrű, tragikus ábrázolóerőig: fölvette Ed Mosher köntösét O’Neill Eljő a jeges című drámájában, és a rettenetes sorsú, a pénz gyalázatának meg a gyalázatos pénznek áldozatul eső Ill mitikus alakját is megjelenítette Az öreg hölgy látogatásában, Sulyok Mária oldalán, a Vígszínházban, ahol színre vitték Dürrenmatt tragikomédiáját. A szerencsések pedig még láthatták Aldo Nicolai háromszereplős bravúrdarabjában Bulla Elma és Páger Antal mellett, ők, Hárman a padon, a klasszikus triász, az eleven színészmúzeum, egy búcsúzó világ búcsúzó képviselői, akik előadásonként léleképítő leckét adtak a Pesti Színházban a mesterség rangjáról, a közönség megbecsüléséről, a játék és az élet végtelen szeretetéről.
Bill bácsi, a függöny legördült, de a taps tovább zúg, egyre erősebben.
Most is hallani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.