A vizsgálat tart, a Strabag hallgat

Kutatja-e a Legfőbb Ügyészség, hogy kinek milyen közvetlen érdeke fűződik a Heves Megyei Főügyészségen, illetve a megyei rendőr-főkapitányságon ahhoz, hogy ne induljon nyomozás majdnem kétmillió köbméternyi építőanyag illegális kitermelése miatt? – érdeklődtünk a Legfőbb Ügyészségen, mert az említett két megyei szerv több feljelentés dacára sem folytatott érdemi nyomozást az államot megkárosító ügyben.

Hommer Tibor
2001. 09. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Legfőbb Ügyészségen jelenleg azt elemzik, miért akadt el a nyomozás. Mint korábban megírtuk: a Magyar Bányászati Hivatal (MBH) 1998-ban ismeretlen tettes ellen tett feljelentést különösen nagy értékű lopás miatt: az M3-as autópálya építéséhez – az MBH szerint – 1,77 millió köbméter lopott építőanyagot használtak fel a kivitelezők. A fővállalkozó a Strabag Hungária volt.
Legalább hatszázmillió forintos közvetlen kára származott az államnak abból, hogy az M3-as autópálya 1998-ban átadott Gyöngyös–Füzesabony közötti szakaszához 1,77 millió köbméter, illegálisan kitermelt építőanyagot használtak fel a kivitelezők, amely után nem fizettek bányajáradékot – állítja a Magyar Bányászati Hivatal (MBH), amely a „földlopás” miatt feljelentést tett a Heves megyei nyomozó hatóságoknál. Miután a nyomozást megszüntették, az MBH a legfőbb ügyészhelyetteshez fordult. A nyomozást a Legfőbb Ügyészség sem tudta felgyorsíttatni, bár kétségtelen, tett rá kísérletet: a Magyar Nemzet tudomása szerint a Legfőbb Ügyészség nyomozás-felügyeleti főosztályának vezetője, Csótó Istvánné még 1999. január 25-én pótnyomozást rendelt el, amelynek eredménye még jelen pillanatban sem ismert. A Legfőbb Ügyészség szóvivője, Horányi Miklós azt mondta kérdésünkre, hogy most tájékozódnak arról, milyen foganatja volt a pótnyomozást elrendelő 1999-es határozatnak, s miután érdemi információkhoz jutnak, megválaszolják lapunk kérdéseit, többek között azt, hogy a rendőrségen vagy az ügyészség berkein belül kit, milyen érdek ösztönzött korábban a nyomozati eljárás megszüntetésére.
A Heves Megyei Rendőrkapitányságon is tájékozódni kívánt lapunk, ott azonban azt a választ kaptuk, hogy a megyei főügyészség az építőanyag-lopás miatt tett feljelentés nyomán születetett összes okmányt váratlanul bekérette, s mindaddig, amíg vissza nem kerül az aktahalmaz a rendőrkapitányságra, a rendőröknek nem áll módjukban tájékoztatni lapunkat.
Az érintett szereplők közül mindössze az M3-as építésének korábbi fővállalkozója, az osztrák érdekeltségben lévő Strabag Hungária zárkózott el mereven attól, hogy bármiféle tájékoztatást adjon az MBH feljelentéséről, a feljelentés szerinti, különösen nagy értékre elkövetett lopásról. Arra voltunk kíváncsiak – számos részletkérdés mellett –, hogy végzett-e a Strabag bányászati tevékenységet az MBH által megjelölt ingatlanokon, s ha igen, volt-e kitermelésre engedélye az illetékes bányakapitányságtól? Milyen módon számlázták – akár a Strabag, akár a kitermelési tevékenységet folytató alvállalkozók – az illegálisan kitermelt építőanyagot?

Az MBH szerint Halmajugrán 15 ezer köbméter homokot, Karácsond térségében tízezer köbméter homokot, 650 ezer köbméter közlekedésépítési anyagot; Gyöngyöshalász térségében 300 ezer köbméter tömör téglaagyagot és közlekedésépítési homokot; Abasáron 200 ezer köbméter vegyes anyagot; Kál térségében 550 ezer köbméter közlekedésépítési homokot; Nagyúton és Ludason 100-100 ezer köbméter közlekedési agyagot termeltek ki illegálisan.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.